گزارش «اعتمادآنلاین» از وضعیت پوشش بیمه‌ای بیماری‌های روانی:

سه درصد بودجه بیمه در ایران صرف سلامت روان می‌شود/ بودجه بیمه مصرف شده در سلامت روان در کشورهای توسعه‌یافته 80 درصد است/ علیمرادی، روانشناس: مردم در هزینه جاری خود مانده‌اند، پول‌شان به مشاوره نمی‌رسد/ مصباح، معاون انتظامی و رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ا

در اهمیت سلامت روان یک جامعه همین بس که در کشورهای توسعه‌یافته حدود 80 درصد از بودجه سلامت بیمه‌ها صرف سلامت روان می‌شود و 20 درصد دیگر به سلامت جسمی اختصاص می‌یابد.

سه درصد بودجه بیمه در ایران صرف سلامت روان می‌شود/ بودجه بیمه مصرف شده در سلامت روان در کشورهای توسعه‌یافته 80 درصد است/ علیمرادی، روانشناس: مردم در هزینه جاری خود مانده‌اند، پول‌شان به مشاوره نمی‌رسد/ مصباح، معاون انتظامی و رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ا
کد خبر: 349018
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۷ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ بیماری‌ها و اختلالات روانی این روزها به یکی از مخرب‌ترین آسیب‌های جامعه انسانی در کشورهای مختلف بدل شده است. نکته مهم اینکه این بحران مختص کشورهای فقیر نیست و از قضا کشورهای توسعه‌یافته هم به آن مبتلا هستند که همین موضوع نشان‌دهنده اوج پیچیدگی روح و روان انسانی است.

طبق آمارها، به همان اندازه که در کشورهای جنگ‌زده و درگیر با بحران‌های اقتصادی و اجتماعی آمار اختلالات روانی در برخی وجوه بالاست، کشورهای مرفهی همچون ساکنان کشورهای اسکاندیناوی هم که در رفاه نسبی و شرایط اجتماعی مطلوب و آرامی زندگی می‌کنند دارای وجوه دیگری از اختلالات روانی هستند. حتی برخی جامعه‌شناسان معتقدند از قضا همین آرامش بالا در این کشورها باعث ایجاد سکون زیاد شده و میزان افسردگی و حتی خودکشی را به واسطه نداشتن هیجان در زندگی افراد افزایش داده است.

طبق آخرین پژوهش‌های انجام‌شده پنج تا 10 درصد شیوع بیماری‌های روانی در ایران را افسردگی تشکیل می‌دهد و حدود 24 درصد از ایرانیان به انواع اختلالات روانی مبتلا هستند.

اما در چنین شرایطی که اهمیت اختلالات روانی خود را در بسیاری از بیماری‌های جسمانی از قبیل سرطان و ام‌اس نشان داده است نیز خدمات بیمه‌ای در ایران توجه چندانی به این حوزه نمی‌کند.

در حالی که در کشورهای توسعه‌یافته فقط 15 تا 20 درصد بودجه سلامت صرف سلامت جسم و حداقل 80 درصد صرف سلامت روانی، اجتماعی و معنوی بیمار می‌شود، این رقم در ایران به سختی به سه درصد می‌رسد.

سازمان بیمه باید اختلالات روانی را پوشش دهد

حمزه علیمرادی، روانشناس و روان‌درمانگر، با اشاره به اینکه سازمان بیمه در ایران به طور کلی از این مسئولیت شانه خالی کرده است به اعتمادآنلاین گفت: «تا زمانی که موضوع درمان در حوزه سلامت روان جدی گرفته نشود و سازمان بیمه به آن نگاه اساسی نداشته باشد، نمی‌توانیم از مردم بخواهیم برای مراجعه به پزشکان هزینه کنند. مردمی که مشکلات اقتصادی زیادی دارند و در خرج بسیاری از نیازهای اولیه خود مانده‌اند، چگونه می‌توانند سراغ هزینه کردن برای موارد روح و روان خود بروند؟ سازمان بیمه باید به این موضوع ورود کند و اختلالات روانی را هم پوشش دهد. ضمن اینکه درخواست اصلی این است که بیمه حتی در زمینه مشاوره و پیشگیری هم ورود کند، چه رسد به اینکه ما هنوز در زمینه درمان بیماران روانی هم دچار مشکل پوشش بیمه‌ای هستیم.»

سازمان نظام پزشکی درصدد تغییر رویه حوزه سلامت روان است

اما حسین مصباح، معاون انتظامی و رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای سازمان نظام پزشکی و مشاوره، می‌گوید سازمان نظام پزشکی در صدد است تا این رویه را تغییر دهد: «به همین تازگی جلسه‌ای با هیات دولت داشتیم و این موضوع را هم بررسی کردیم. تلاش‌ها بر این است که بالاخره اتفاق خوبی در این زمینه رخ دهد. ما به این موضوع و اهمیت آن واقف هستیم و از سوی دیگر، میزان تعرفه روانشناس‌ها و روانپزشک‌ها را هم تا اندازه‌ای می‌توانیم کاهش دهیم ولی بیش از آن امکانش وجود ندارد. امیدواریم امکان پوشش بیمه‌ای برای بیماران حوزه سلامت روان هرچه زودتر با موافقت مواجه شود تا بتوانیم در زمینه کاهش اختلالات روانی در جامعه گام جدی و موثری برداریم.»

کمبود منابع مالی پایدار و در اولویت قرار نداشتن این خدمات برای بیمه‌ها، اصلی‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود سازمان‌های بیمه‌گر تاکنون نسبت به افزایش پوشش بیمه‌ای این خدمات اقدام جدی‌ای انجام ندهند.

تا زمانی که اعتبارات مالی پایدار در اختیار نظام سلامت قرار نگیرد گشایشی در امر کاهش هزینه‌های مشاوره و روان‌درمانی ایجاد نخواهد شد. در مقابل، تامین نشدن اعتبارات مالی پایدار برای کاهش هزینه‌ها، دورنمای ناخوشایندی جز افزایش آمار مبتلایان به اختلالات روانی در جامعه نخواهد داشت و دود آن مستقیم به چشم مردم خواهد رفت.

سال 96، در راستای برنامه ششم توسعه، قرار بود این مساله حل شود. حتی نمایندگان مجلس خواستار همکاری بیمه‌ها در این زمینه شدند، اما تا به امروز اقدام جدی‌ای در این زمینه صورت نگرفته است. کماکان سازمان تامین اجتماعی در این زمینه ورود نکرده و تنها چند شرکت بیمه هستند که آن هم در بخش بیمه تکمیلی خدماتی در حوزه سلامت روان ارائه می‌کنند. البته این خدمات هم چندان گسترده نیست و از آن مهم‌تر اینکه هزینه تحت پوشش این بیمه‌ها هم ،برای تمام اقشار جامعه اتفاق نمی‌افتد. به همین دلیل همچنان مسئولیت اصلی این مطالبه بر عهده سازمان تامین اجتماعی خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها