محمد کاظمی، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

نظارت تام و تمامی باید بر زندان اعمال شود/ نمایندگان مردم حق دارند بر عملکردها نظارت داشته باشند/ می‌خواهیم بر نحوه رفتار زندان با شهروندان نظارت کنیم/ تشکیل هیات هماهنگی و نظارت بر زندان‌ها مخالف استقلال قوه قضاییه نیست

محمد کاظمی، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، گفت: نمایندگان مردم حق دارند بر عملکردها نظارت داشته باشند و کمیسیون اصل 90 هم به همین منظور تشکیل شده است. شاید این بحث مطرح باشد که تشکیل این هیات مخالف استقلال قوه قضاییه است، اما ما نمی‌خواهیم استقلال دستگاه قضا را مخدوش کنیم بلکه می‌خواهیم بر نحوه رفتار زندان با شهروندانی که به دلایل مختلفی در زندان هستند نظارت کنیم.

نظارت تام و تمامی باید بر زندان اعمال شود/ نمایندگان مردم حق دارند بر عملکردها نظارت داشته باشند/ می‌خواهیم بر نحوه رفتار زندان با شهروندان نظارت کنیم/ تشکیل هیات هماهنگی و نظارت بر زندان‌ها مخالف استقلال قوه قضاییه نیست
کد خبر: 349031
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۷ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد کاظمی، نماینده ملایر و نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین ، با اشاره به طرح تشکیل هیات هماهنگی و نظارت بر زندان‌ها، گفت: اتفاقاتی که طی چند سال گذشته در زندان‌ها رخ داده نشان می‌دهد نظارت تام و تمامی باید بر زندان و نحوه رفتار با زندانی‌ها و اجرای مقررات مربوط به امور زندان‌ها اعمال شود.

او ادامه داد: در طرح تشکیل هیات هماهنگی و نظارت بر زندان‌ها پیش‌بینی کردیم که نمایندگان سه قوه هیاتی را تشکیل دهند که این هیات بتواند از زندان‌ها بازدید کند و نارسایی‌ها و موارد را هم به مسئولان مربوطه که رئیس سازمان زندان‌ها و رئیس قوه قضاییه هستند گزارش دهد. ما ریاست این هیات را بر عهده یک قاضی گذاشتیم تا از محدوده کار قوه قضاییه خارج نشود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی توضیح داد: با توجه به اینکه آقای رئیسی با بازدید نمایندگان از زندان‌ها کاملاً موافقت کردند و این کار را مجاز دانستند، به نظر می‌رسد چنانچه این طرح تصویب و این هیات تشکیل شود، مورد رضایت قوه قضایی هم باشد.

کاظمی همچنین گفت: نمایندگان مردم حق دارند بر عملکردها نظارت داشته باشند و کمیسیون اصل 90 هم به همین منظور تشکیل شده است. شاید این بحث مطرح باشد که تشکیل این هیات مخالف استقلال قوه قضاییه است، اما ما نمی‌خواهیم استقلال دستگاه قضا را مخدوش کنیم بلکه می‌خواهیم بر نحوه رفتار زندان با شهروندانی که به دلایل مختلفی در زندان هستند نظارت کنیم.

او درباره نظر شورای نگهبان در خصوص این طرح گفت: به نظر می‌رسد شورای نگهبان هم ایرادی از طرح تشکیل هیات هماهنگی و نظارت بر زندان‌ها نگیرد.

نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در پایان گفت: روش آقای رئیسی در اداره قوه قضاییه نشان می‌دهد با طرح تشکیل هیات هماهنگی و نظارت بر زندان‌ها مخالفتی ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها