کد خبر: 349036
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۶ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از روند رو به رشد آزمون در تیم زنیت:

روزهای روشن سردار در اروپا ادامه دارد/ آیا سردار آموخته پاسخ منتقدان را در زمین فوتبال بدهد؟

تابستان سال گذشته در جام‌جهانی 2018 بود که انتقادات از سردار بالا گرفت و او با وجود گلزنی در زمین، درگیر حواشی بسیاری با منتقدانش شد. تقابلی که در نهایت منجر به خداحافظی او با تیم ملی شد.

روزهای روشن سردار در اروپا ادامه دارد/ آیا سردار آموخته پاسخ منتقدان را در زمین فوتبال بدهد؟
کد خبر: 349036
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۶ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن - عملکرد این روزهای سردار آزمون مهاجم تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه زنیت سن‌پترزبورگ در لیگ روسیه و لیگ قهرمانان اروپا درخشان است. او که در سال‌های گذشته در تیم ملی ایران بسیار مورد انتقاد فراوان بوده است، حالا در زمین بزرگان اروپا می‌درخشد و آمار و نظرات را به نفع خود تغییر می‌دهد.

تابستان سال گذشته در جام‌جهانی 2018 بود که انتقادات از سردار بالا گرفت و او با وجود گلزنی در زمین، درگیر حواشی بسیاری با منتقدانش شد. تقابلی که در نهایت منجر به خداحافظی او با تیم ملی شد.

جام‌جهانی 2018 روسیه

سردار آزمون قبل از جام‌جهانی 2018 روسیه به عنوان مهاجم اول تیم ملی شناخته می‌شد. او در زمان حضور کارلوس کی‌روش در تیم ملی همواره از حمایت سرمربی برخوردار بود و حتی در اوج انتقادات از ترکیب اصلی کنار گذاشته نمی‌شد. با وجود افت آزمون در فصل منتهی به جام‌جهانی، کی‌روش از او در تمام بازی‌ها به عنوان مهاجم اول استفاده کرد. انتقاد از سردار آزمون توسط هواداران و کارشناسان بالا گرفته بود، اما عملکرد ضعیف او در جام‌جهانی نمی‌توانست تنها مربوط به قابلیت‌های فردی باشد. سردار در تیم کی‌روش که مبتنی بر دفاع و پرسینگ بود، نقش تک مهاجم را ایفا و دستورات سرمربی را اجرا می‌کرد. در بازی ایران و اسپانیا، 8/9 کیلومتر دوندگی، 32 استارت انفجاری و 9 نبرد تن به تن آمار سردار بود.

پس از جام‌جهانی سردار آزمون در رسانه‌ها و نزد هواداران تیم ملی فوتبال ایران محبوبیت چندانی نداشت و حجم بالای انتقادات در نهایت منجر به خداحافظی او با تیم ملی شد. البته در ادامه با حمایت کی‌روش آزمون باز هم به تیم ملی دعوت شد.

جام ملت‌های آسیا 2019 امارات

جام ملت‌های آسیا در زمستان 2019 آخرین فرصت کی‌روش برای رسیدن به قهرمانی با تیم ملی ایران بود. انتظارات از تیم بسیار بالا بود و هر اشتباه بازیکنان یا کادر فنی موجی از انتقاد را به همراه داشت.

در مرحله یک‌چهارم نهایی و پس از شکست چین، تیم ایران یکی از مدعیان جدی قهرمانی لقب گرفت و سردار با گل‌هایی که تا آن مرحله به ثمر رساند ستاره تیم قلمداد می‌شد.

سایت مارکا پس از بازی ایران و چین در مورد عملکرد تیم ملی و سردار آزمون نوشت: «ایران تنها تیمی بود که توانست در مرحله یک‌هشتم نهایی با اختلاف 2 گل (پیروزی 2 بر صفر برابر عمان) حریفش را شکست دهد. این بار در یک‌چهارم نهایی برابر چین مارچلو لیپی با درخشش آزمون پیروزی قاطع‌تری کسب کرد. مهاجم روبین کازان در این بازی همه کار کرد و اکنون در بالاترین سطح خود به سر می‌برد. او در دیدار برابر چین از فنگ ژیائوتینگ عبور کرد و با پاس خود شرایط را برای گلزنی طارمی مهیا کرد تا بازی یک بر صفر شود. در گل دوم با یک حرکت سریع دروازه‌بان چین را جا گذاشت و دروازه حریف را باز کرد. در نهایت در وقت‌های اضافه نیمه دوم انصاری‌فرد از اشتباه دیگر مدافع‌های چین بهره کامل را برد و گل سوم تیمش را به ثمر رساند.»

در بازی حساس ایران و ژاپن در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا سردار آزمون بار دیگر بازی پرحاشیه‌ای به نمایش گذاشت. در کنار ناکامی ایران و حذف از جام ملت‌ها، آزمون به دلیل درگیری با بازیکنان ژاپن مورد انتقاد رسانه‌های ژاپنی قرار گرفت.

پس از تمام این فراز و نشیب‌ها اما سردار آزمون با پایان جام ملت‌ها، پیشنهادهای زیادی از طرف باشگاه‌های مختلف دریافت کرد. او در نهایت در تابستان 2019 با باشگاه زنیت روسیه به توافق رسید و به این تیم پیوست.

عملکرد آزمون از همان ابتدا در زنیت درخشان بوده است. او در چهار بازی اول خود برای زنیت موفق شد چهار گل به ثمر برساند که شامل یک گل در لیگ روسیه و سه گل در لیگ اروپاست. به نظر می‌رسد سیستم تیم زنیت و تاکتیک سرمربی این تیم در رشد سردار نقش بسیار موثری داشته است.

سردار در دومین بازی فصل لیگ قهرمانان ، دومین گل خود را در این لیگ به ثمر رساند تا نشان دهد انگیزه‌های فراوانی برای درخشش در این رقابت‌ها دارد. او حالا یک اتفاق ویژه دیگر را رقم زده و رکورد علی دایی را شکسته است. مهاجم سال‌های دور فوتبال ایران در اروپا سه گل به ثمر رسانده بود، اما سردار در مرحله گروهی رقابت‌ها (گل به آژاکس و اندرلخت در دیدارهای پلی‌آف به ثمر رسیده) چهار گل زده و از دایی سبقت گرفته است.

شاید حضور در زنیت و درخشش در اروپا بالاخره به ستاره جوان تیم ملی ایران بیاموزد که همچون یک فوتبالیست حرفه‌ای پاسخ منتقدان را نه در فضای مجازی که در زمین فوتبال بدهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها