کد خبر: 349061
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

حمید میرمعینی، کارشناس بورس و بازار سرمایه، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

قواعد حاکم بر بازار بورس ریسک بازار را بالا برده است/ نگاه دولت به بازار بورس نگاه غلطی است/ دولت باید بازار بورس را به عنوان کمک به تولید و تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی ببیند/ بازده بلندمدت بازار سرمایه همیشه بالاتر از تمام بازارهای موازی است/ در فضای رو

حمید میرمعینی، کارشناس بورس و بازار سرمایه، گفت: بازده بلندمدت بازار سرمایه، چه در ایران و چه در کشورهای توسعه‌یافته، همیشه بالاتر از تمام بازارهای موازی است.

قواعد حاکم بر بازار بورس ریسک بازار را بالا برده است/ نگاه دولت به بازار بورس نگاه غلطی است/ دولت باید بازار بورس را به عنوان کمک به تولید و تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی ببیند/ بازده بلندمدت بازار سرمایه همیشه بالاتر از تمام بازارهای موازی است/ در فضای رو
کد خبر: 349061
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس جرجندی - حمید میرمعینی، کارشناس بورس و بازار سرمایه، در مورد وضعیت بورس کشور به خبرنگار اقتصادی اعتمادآنلاین گفت: در حال حاضر وضعیت بازار بورس ایران طبیعی است. روال طبیعی‌ بازارهای جهانی بورس در بخش‌های معاملاتی، عرضه و تقاضا و شاخص ، در بازار بورس ایران هم دنبال می‌شود.

این کارشناس بورس افزود: عکس‌العمل و واکنش بازار بورس نسبت به متغیرهای درونی و بیرونی در یک حالت عادی به سر می‌برد. فعالان بازار سرمایه و کسانی که از بیرون به این بازار نگاه می‌کنند باید این نکته را مد نظر قرار دهند که بازار سرمایه در روند حرکتی خود دچار افت و خیز می‌شود و متناسب با شرایط، افت‌وخیزها را تجربه می‌کند.

او ادامه داد: در حال حاضر بازار سرمایه ایران به یک روال منطقی در انجام معاملات رسیده و اگر بخواهد در آینده این روال را حفظ کند، به عمق بیشتر بازار و تعداد زیاد فعالان در این بازار احتیاج دارد. اینکه طی 20 روز گذشته شاهد بودیم که بازار در فرایند انجام کار خود یک روز عملکرد مثبت داشته و یک روز دیگر عملکرد منفی، نشان از طبیعی بودن روال کاری بازار سرمایه دارد.

میرمعینی گفت: به رغم اینکه بازار در حالت عادی و طبیعی کاری به سر می‌برد، باید دید تحولات و اخبار چند روز آینده بازار را به کدام سمت‌وسو سو می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد نقاط قوت و ضعف بازار بورس گفت: بازار بورس از نقاط قوت بسیار کمی برخوردار است. بورس ایران به لحاظ زیرساخت‌ها، ساختار و نداشتن یک بازار حرفه‌ای برای معاملات دچار ضعف است. قواعد و بسترهایی که بر زیرساخت‌های بورس کشور حاکم است باعث ایجاد ریسک‌هایی برای بخش عملیاتی بازار شده است.

او توضیح داد: از دیگر ضعف‌های موجود در بازار سرمایه نگاه دولت به بازار بورس است که به این بازار به عنوان مکانی برای کمک به تولید و تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی نگاه نمی‌کند. اگر به صورت جدی به این بازار بنگریم و نقش و جایگاه بازار بورس را همانند کشورهای توسعه‌یافته به رسمیت بشناسیم، درمی‌یابیم که بازار سرمایه در اقتصاد کشور کارایی بسیار زیادی دارد.

میرمعینی ادامه داد: بازده بلندمدت بازار سرمایه، چه در ایران و چه در کشورهای توسعه‌یافته، همیشه بالاتر از تمام بازارهای موازی است. طی تحقیقات 20 ساله‌ای که انجام شده، بازده بازار سرمایه بسیار بیشتر از بازارهایی همچون بازار مسکن، بازار خودرو، بازار طلا و ارز بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: اگر در آینده محدودیت‌های تحریمی کمتر شود و وارد فضای رونق اقتصادی شویم، هیچ بازاری مانند بازار بورس برای سرمایه‌گذاری مناسب نیست. البته این منوط به جدی گرفتن بازار سرمایه و همچنین کارکردهای مناسب آن از قبیل تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی، کشف قیمت مناسب و ایجاد فضای مناسب برای ورود و خروج مناسب سرمایه‌گذارهاست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها