کد خبر: 349239
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۷ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از رأی دادگاه عالی ورزش درباره بازی سوپرجام گزارش می دهد:

استقلال در CAS از جیب مردم ایران هزینه کرد

امیرحسین فتحی، مدیرعامل استقلال، بعد از اعلام رأی دیدار سوپرجام اعلام کرد: «مدیران استقلال تمام تلاش خود را به کار بستند، اما من و دیگر افراد حاضر در هیات‌مدیره استقلال قاضی دادگاه CAS نیستیم و این پرونده را بررسی نمی‌کنیم.»

استقلال در CAS از جیب مردم ایران هزینه کرد
کد خبر: 349239
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۷ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‎ دادگاه عالی ورزش پرسپولیس را فاتح سوپرجام فوتبال ایران اعلام کرد. اما گویا مدیران استقلال نمی‌خواهند این رأی را باور کنند. امیرحسین فتحی، مدیرعامل استقلال، بعد از اعلام رأی دیدار سوپرجام اعلام کرد: «مدیران استقلال تمام تلاش خود را به کار بستند، اما من و دیگر افراد حاضر در هیات‌مدیره استقلال قاضی دادگاه CAS نیستیم و این پرونده را بررسی نمی‌کنیم.» فتحی البته رأی این دادگاه را نادرست اعلام کرده و گفته نتوانستیم به‌ حق خودمان برسیم. او همچنین سوپرجام را هدیه سازمان لیگ به پرسپولیس دانسته است. بی‌شک این موضع‌گیری مدیران استقلال تنها فرار روبه‌جلو است و تلاش دارند فضا را به نفع خودشان آرام کنند. این در حالی است که یک کارشناس ارشد حقوق بین‌المللی ورزش به روزنامه خبر ورزشی گفت: «استقلال از دادگاه CAS جامی برنده نشد و فقط مدت زیادی هواداران 2 تیم را معطل گذاشت و با افکار عمومی بازی کرد.»

چگونه پرونده سوپرجام به CAS رفت

بعد از قهرمانی پرسپولیس در لیگ هفدهم و قهرمانی استقلال در جام حذفی سازمان لیگ اعلام کرد دیدار سوپرجام فوتبال ایران 29 تیرماه برگزار خواهد شد. استقلال اما علاقه‌ای به برگزاری این دیدار در آن تاریخ نداشت. آنها به ترکیه رفتند و حاضر نشدند در آن تاریخ بازی کنند. مدیران استقلال در نامه‌های متعدد از سازمان لیگ خواستند تاریخ برگزاری دربی را تغییر دهد، اما سازمان لیگ با این درخواست موافقت نکرد. همان زمان بود که برخی از معاونان باشگاه استقلال گفتند وزارت ورزش و شخص وزیر با تغییر تاریخ دیدار سوپرجام موافق است و سعی کردند سازمان لیگ را تحت‌ فشار قرار دهند. هرچند وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد هیچ دخالتی در تصمیمات فدراسیون فوتبال ندارد. 29 تیرماه استقلال در زمین حاضر نشد و سازمان لیگ هم نتیجه را سه بر صفر به سود پرسپولیس اعلام کرد. استقلالی‌ها حسابی از این تصمیم عصبانی شدند و پرونده را به کمیته انضباطی بردند. گرچه این کمیته هم رأی به قهرمانی پرسپولیس داد. کمیته استیناف نیز رأی کمیته انضباطی را تایید کرد تا شرایط برای فتحی و دوستانش در باشگاه استقلال سخت شود. او که به‌ تازگی مدیریت باشگاه استقلال را بر عهده گرفته بود تلاش کرد پرونده را به دادگاه عالی ورزش ببرد. در نهایت با پیگیری علی خطیر پرونده سوپرجام در دادگاه عالی ورزش باز شد.

هزینه استقلال در CAS از جیب مردم ایران

علی خطیر، معاون ورزشی آن زمان باشگاه استقلال، راهی سوئیس شد تا پرونده سوپرجام را در دادگاه CAS به جریان بیندازد. فتحی اعلام کرد این شکایت تنها هزار فرانک سوئیس برای استقلال هزینه خواهد داشت. اتفاقی که در عمل رخ نداد و مدیران استقلال در یک سال و چند ماهی که درگیر این شکایت بودند مجبور به پرداخت مبالغی بیشتر از هزار فرانک سوئیس شدند. هزینه استقلال برای این پرونده هنوز به پایان نرسیده و آنها باید تمام هزینه‌های دادگاه، وکیل و حق رفت‌وآمد مدیران پرسپولیس به دادگاه عالی ورزش را هم پرداخت کنند. اما این پول‌ها از جیب هواداران استقلال و مردم ایران برداشته شده است و حالا امیرحسین فتحی باید پاسخگو باشد که چرا و به چه دلیل چنین هزینه‌ای را به بیت‌المال تحمیل کرده، در حالی‌ که می‌دانست هیچ نتیجه‌ای برای استقلال در بر نخواهد داشت. خطیر در دهه 70 شمسی عضو کمیته انضباطی فوتبال ایران بوده و به‌ خوبی می‌داند که محاکم قضایی فوتبال چگونه برای چنین پرونده‌هایی رأی صادر می‌کنند.

واکنش وزارت ورزش چه خواهد بود؟

امیرحسین فتحی از زمان حضورش در استقلال دچار اشتباهات محاسباتی زیادی شده؛ به‌ غیراز پرونده سوپرجام، او با اخراج شفر از استقلال بدون هیچ توافقی با این مربی، باعث شد یک پرونده جدید به پرونده‌های باشگاه استقلال در فیفا اضافه شود؛ پرونده‌ای که می‌تواند در سال‌های بعد آبی‌های پایتخت را با مشکل مواجه کند. فتحی بعد از اخراج شفر اصرار داشت که هیچ خطری استقلال را تهدید نمی‌کند و استقلال با کمترین هزینه با شفر قطع همکاری می‌کند. اتفاقی که رخ نداد و حالا این پیرمرد آلمانی شکایتش از استقلال را در فیفا به جریان انداخته است. مدیران استقلال نیز خیلی راحت می‌گویند شفر 2 سال دیگر هم به پولش نمی‌رسد. صحبت‌هایی که نشان می‌دهد مدیران سرخابی نگران آینده نیستند. عمر مدیریتی در این 2 باشگاه بسیار کوتاه است و همین موضوع سبب شده مدیران سرخابی بدون برنامه فعالیت خود را در این باشگاه‌ها آغاز کنند. آنها برای کسب محبوبیت بین هواداران سرخابی تنها هزینه می‌کنند و هرگز به فکر آینده استقلال و پرسپولیس نیستند. پایان عمر مدیریتی این افراد هم سرشار از بدهی و پرونده‌های فراوان در فیفاست. حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که وزارت ورزش و جوانان به‌ عنوان مالک این 2 باشگاه پرهوادار فوتبال آیا به این افتضاح مدیریتی فتحی ورود پیدا می‌کند؟ مدیری که حتی بعد از شکست در دادگاه عالی ورزش نیز حاضر به پذیرش اشتباه خود نیست و آن را به گردن سازمان لیگ، فدراسیون و کمیته انضباطی می‌اندازد. خیلی از کارشناسان حقوقی فوتبال همان زمان اعلام کردند که پرونده سوپرجام در دادگاه عالی ورزش به سود استقلال نخواهد بود و بهتر است مدیران استقلال به‌ جای تراشیدن هزینه اضافی برای این باشگاه، رأی کمیته انضباطی و استیناف را قبول کنند و به فکر آینده استقلال باشند.

هرچند فتحی مقصر اصلی این ناکامی است، اما وزیر ورزش نیز در این پرونده کم مقصر نیست. با توجه به اینکه متولی اصلی تیم‌های سرخابی پایتخت وزارت ورزش و جوانان است، وزیر ورزش به راحتی می‌توانست با ورود به این مساله از انجام چنین هزینه‌هایی جلوگیری کند. اتفاقی که هرگز رخ نداد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها