«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

مشکلات سفر با اتوبوس‌ برای زائران اربعین برطرف می‌شود؟/ مسئولان خبر از عزمی جدی برای رفع مشکلات مردم در زمینه حمل‌ونقل و استفاده از ناوگان اتوبوسرانی می‌دهند

موضوع تخصیص اتوبوس و رفع موانع موجود برای تهیه این ناوگان مهم و قدیمی حمل‌و‌نقلی در ایران در جهت سفر به عتبات و مرزهای ایران و عراق از موضوعات مهمی به شمار می‌رود که طی چند سال اخیر باعث بروز مشکلاتی برای زائران اربعینی شده است.

مشکلات سفر با اتوبوس‌ برای زائران اربعین برطرف می‌شود؟/ مسئولان خبر از عزمی جدی برای رفع مشکلات مردم در زمینه حمل‌ونقل و استفاده از ناوگان اتوبوسرانی می‌دهند
کد خبر: 349354
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۹ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس جرجندی - هر سال در ایام اربعین، با گسیل شدن بیش از 2 میلیون نفر از عاشقان حسینی از ایران به عراق، همواره برای تردد این افراد مشکلاتی پیش می‌آید. گروهی از مسافران با خودروهای شخصی به مرزها می‌روند و بعد از پارک خودرو در پارکینگ‌ها، خود را با هر وسیله‌ای که در آن طرف مرز باشد، به یکی از شهرهای زیارتی در عراق می‌رسانند.

گروهی هم از طریق پروازهای داخلی و خارجی یا خود را به فرودگاه شهرهای مرزی می‌رسانند و بعد با وسیله‌ای دیگر بعد از عبور پیاده از مرز به یکی از شهرهای زیارتی عراق می‌روند یا مستقیم به یکی از فرودگاه‌های نجف و بغداد برای حضور در مراسم اربعین سفر می‌کنند.

عده‌ای از این زائران هم قطار را انتخاب می‌کنند و با این وسیله خود را به مرزهای ایران برای شرکت در مراسم اربعین می‌رسانند. اما در این میان بخش عظیمی از زائران هستند که از مبداء خود در ایران با اتوبوس، این همراه دیرینه مسافران ایرانی، به مرزهای عراق روانه می‌شوند و قصد عزیمت به کربلا برای مراسم اربعین می‌کنند.

اما متاسفانه در سال‌های گذشته مشکل کمبود تعداد اتوبوس همواره برای زائران وجود داشته است. این امر چه در شهرهای مختلف مبدأ برای عزیمت به عراق و چه در پایانه‌های مرزی برای بازگشت مسافران به وطن همیشه وجود داشته است. امسال مسئولان قول‌های مختلفی در مورد ساماندهی وضعیت بازگشت مسافران و فراهم کردن اتوبوس برای حمل‌ونقل آسان بیان کرده‌اند که باید دید آیا راهکارهای آنها می‌تواند موانع و مشکلات سال‌های گذشته را مرتفع کند یا خیر.

چند روز پیش بود که پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، با بیان اینکه یک خط اتوبوس از مهران تا نجف راه‌اندازی شده، گفت: «600 دستگاه اتوبوس شهرداری تهران به مراسم اربعین اختصاص یافت.»

همچنین مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه خبر داده یک هزار دستگاه اتوبوس و 250 دستگاه کامیون در مرزهای مهران و خسروی مستقر شده‌اند و جابه‌جایی در مرز مهران نیز آغاز شده است.

در راستای تامین بودجه و اتوبوس برای تسهیل در حمل‌ونقل مسافران، مجید استاد کاظمی رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج گفته شورای اسلامی این شهر امسال 600 میلیون تومان اعتبار در این زمینه مصوب کرده است. او همچنین در خصوص تامین اتوبوس برای مسافران اعلام کرده سازمان شهرداری‌ها و اتحادیه کشوری نیز قرار است اعتباری را به اتوبوسرانی کرج برای جابه‌جایی زائران اربعین اختصاص دهد.

با توجه به همین نگاه مسئولان در تامین هرچه بهتر خط اتوبوسی برای سفر زائران به عراق، فریبرز مرادی، معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان گفت: «به منظور ارائه خدمات بهتر به زائران، 180 اتوبوس برای جابه‌جایی زائران گیلانی اربعین حسینی در نطر گرفته شده و علاوه بر این تعداد اتوبوس، شرکت‌های مسافربری نیز اجازه دارند از هر نقطه‌ای که می‌توانند بر تعداد اتوبوس‌هایی که زائران گیلانی را حمل می‌کنند بیفزایند.»

گویا این روزها با نزدیک شدن به ایام اربعین، مسئولان عزمی جدی برای رفع مشکلات مردم در زمینه حمل‌ونقل و خصوصاً استفاده از ناوگان اتوبوسرانی دارند. امیرحسین صدیقی، مدیرعامل سامان پایانه و پارک‌سوارهای شهرداری تهران، نیز با بین اینکه از ابتدای هفته جاری موج سفرهای ویژه اربعین آغاز شده، از افزایش سرویس‌های ویژه اربعین همزمان با اضافه شدن مرز جدید خسروی به سه مرز دیگر (مهران، شلمچه، چزابه) گفت: «افزایش ناوگان حمل‌ونقلی برای جابه‌جایی زائران اربعین به شهرهای مرزی و برقراری نظم ترافیکی در پایانه و خیابان‌های اطراف آن از جمله اقدامات صورت‌گرفته است.»

اما این روزها و در آخرین خبرهای ارسالی در مورد تامین اتوبوس برای زائران، احمدرضا عامری، رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافری کشور، گفت: «75 درصد ناوگان اتوبوسرانی کشور برای جابه‌جایی زائران اربعین اختصاص یافته است و به همین دلیل با کمبود ناوگان برای سفرهای داخلی مواجه هستیم.»

او همچنین گفته اکنون در مسیرهای منتهی به پایانه‌های پشتیبان مرز مهران در استان‌های همدان، کرمانشاه و اندیمشک به تعداد کافی اتوبوس وجود دارد، اما مسافران مسیرهای اصفهان، شیراز، کاشان و به خصوص شهرهای شمالی کشور از کمبود بلیت اتوبوس گلایه دارند.

گذشته از تمام این صحبت‌ها و وعده‌های داده‌شده در راستای تامین اتوبوس‌ها برای حمل‌و‌نقل زائران شرکت در مراسم اربعین در خاک عراق، باید دید آیا این حجم از جمعیت، که امسال تعدادشان به حدود سه میلیون نفر هم می‌رسد، مثل سنوات گذشته با مشکل روبه‌رو می‌شوند یا خیر؟ آیا باز هم در خرید بلیت و تهیه اتوبوس برای رفتن به مرز و بازگشت از مرز به مقاصد ایران دچار دردسرها و مشکلات همیشگی می‌شوند یا خیر؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها