کد خبر: 349356
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۶ ۱۴:۱۹:۳۷
| |

معاون توان بخشی سازمان بهزیستی کشور:

10 درصد جمعیت ایران را سالمندان بالای 60 سال تشکیل می‌دهد

معاون توان بخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: سرعت رشد سالمندی در کشور تقریبا سه برابر رشد جمعیت است.

10 درصد جمعیت ایران را سالمندان بالای 60 سال تشکیل می‌دهد
کد خبر: 349356
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۶ ۱۴:۱۹:۳۷

اعتمادآنلاین| ‌ محمد نفریه امروز (سه‌شنبه) در مراسم امضا تفاهم نامه شهرداری اصفهان، سازمان بهزیستی و شورای ملی سالمندان در زمینه «شهر دوستدار سالمند» که با حضور نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، در عمارت باغ زرشک برگزار شد، اظهار کرد: سیاست‌های دبیرخانه و سازمان بهزیستی کشور این است که سالمندان در بستر خانواده و جامعه حضور داشته باشند و تنها سالمندان بی‌سرپرست و وابسته نگهداری شوند.

وی با بیان اینکه روند رشد سالمندی در جهان صعودی است، گفت: افزایش نرخ رشد سالمندی سال‌هاست گریبان جامعه جهانی را گرفته است. در حال حاضر حدود یک میلیارد سالمند بالای 60 سال در دنیا وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 این عدد به بیش از دو میلیارد نفر برسد.

معاون توان بخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در ایران تقریبا 10 درصد جمعیت جامعه را سالمندان بالای 60 سال تشکیل می دهد و پیش‌بینی می شود تا سال 1430 از هر چهار ایرانی یک نفر سالمند باشد، به گونه ای که 25 درصد جمعیت ایران به سالمندی برسد. روند رشد جمعیت ایران حدود 1.3 و روند رشد سالمندی 3.4 است.

نفریه با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت سالمندی برای توسعه کشور استفاده کرد، گفت: بیش از 80 درصد سالمندان در ایران به صورت مستقل زندگی می‌کنند، حدود 13 درصد به کمک احتیاج دارند و 5 درصد سالمندان وابسته هستند. کمتر از 30 درصد سالمندان کشور در روستاها و بیش از 73 درصد در شهر سکونت دارند.

وی با بیان دلایل انتخاب اصفهان به عنوان پایلوت «شهر دوستدار سالمند»، تصریح کرد: اصفهان کلانشهری است که ظرفیت توسعه بالایی دارد. درصد سالمندی در استان اصفهان حدود 12 درصد است، در حالیکه نرخ جمعیت این استان 8 درصد است، این موضوع سبب انتخاب این استان برای این طرح شد، همچنین اصفهان مهد فرهنگ و تمدن کشور و هدف گردشگری داخلی و خارجی است، بر این اساس از الگوپذیری بالایی برخوردار است.

معاون توان بخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه شهر دوستدار سالمند، شهر دوستدار امید و آینده است، گفت: ریشه سالمندی در کودکی و نوجوانی و جوانی است. اگر می‌خواهیم دوستدار شهر سالمند داشته باشیم، باید بدانیم سالمندی در بستر جامعه ای موفق خواهد بود که کودکی، نوجوانی، جوانی و میانسالی موفقی داشته باشد و خدمات مناسب گرفته باشد.

تفاهم‌نامه ایجاد شهر دوستدار سالمند بین شهرداری اصفهان و شورای ملی سالمندان کشور(بهزیستی) با همکاری نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در اصفهان امضا شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها