کد خبر: 349434
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۱ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

در ویدئوتیتر «اعتمادآنلاین» ببینید:

آنارشیسم چیست؟

آنارشیسم از ریشه یونانی Anarxos (آنارخوس) یا an-archg (آنارچی) یا Anarkhia (آنارکیا) به معنای بدون فرمانروا گرفته شده است.

حجم ویدیو: 3.32M | مدت زمان ویدیو: 00:01:13 دانلود ویدیو
کد خبر: 349434
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۱ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مینا جزایری- آنارشیسم از ریشه یونانی Anarxos (آنارخوس) یا an-archg(آنارچی) یا Anarkhia (آنارکیا) به معنای بدون فرمانروا گرفته شده است.

آنارشیسم فلسفه اجتماعی و آموزه سیاسی‌ای است که مبتنی بر ارج‌گذاری به آزادی فرد بوده است و با عقاید آزادی‌خواهانه و پیشرو پیوستگی دارد.

در اندیشه آنارشیستی نفی هر گونه اقتدار زورمندانه‌ای که انسان‌ها بر یکدیگر اعمال می‌کنند ضروری است.

آنارشیسم در زبان سیاسی به معنای نظامی اجتماعی و سیاسی بدون دولت، یا به طور کلی جامعه‌ای فاقد هر گونه ساختار طبقاتی یا حکومتی، است.

آنارشیسم، برخلاف باور عمومی، خواهان «هرج‌ومرج» و جامعه‌ «بدون نظم» نیست، بلکه همکاری داوطلبانه را درست می‌داند که بهترین شکل آن ایجاد گروه‌های خودمختار است.

طبق این عقیده، نظام اقتصادی نیز در جامعه‌ای آزاد و بدون اجبار یک قدرت سازمان‌یافته بهتر خواهد شد و گروه‌های داوطلب می‌توانند بهتر از دولت‌های کنونی از پس وظایف آن برآیند.

پیر ژوزف پرودون در اواسط قرن نوزدهم در فرانسه اولین فیلسوف سیاسی‌ای بود که خود را آنارشیست نامید و آنارشیسم به شکل یک جنبش اجتماعی با کتاب «مالکیت چیست» او آغاز شد.

آنارشیسم به عنوان یک سیستم سیاسی-اجتماعی در حقیقت سه ویژگی بارز دارد:

1- نبود دستگاه دولتی یا هر نهادی که بتواند یا بخواهد بر انسان‌ها چیره شود.

2- برابری و مساوات به مفهوم واقعی کلمه بین افراد جامعه

3- نبود مالکیت خصوصی.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها