توافق روسیه و ترکیه برای حذف تدریجی دلار

 وزارت دارایی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد روسیه و ترکیه بر سر جایگزینی تدریجی دلار با ارزهای ملی به منظور کاهش وابستگی به ارزهای دیگر در روابط دو جانبه به توافق رسیده‌اند.

توافق روسیه و ترکیه برای حذف تدریجی دلار
کد خبر: 349644
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۷ ۱۰:۲۸:۱۶

اعتمادآنلاین| ‌ مسکو و آنکارا بر سر جایگزین کردن دلار با روبل و لیر توافق کردند.

وزارت دارایی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد روسیه و ترکیه بر سر جایگزینی تدریجی دلار با ارزهای ملی به منظور کاهش وابستگی به ارزهای دیگر در روابط دو جانبه به توافق رسیده‌اند. سال گذشته حجم مناسبات دوجانبه بین روسیه و ترکیه با 16 درصد افزایش نسبت به سال 2017 به 25.5 میلیارد دلار رسیده بود.

طبق اعلام وزارت دارایی روسیه، این توافق جدید باعث گسترش و تقویت روابط بانکی دو کشور و تضمین وجود کانال پرداخت مطمئن برای بنگاه‌های تجاری خواهد بود. در حال حاضر آمریکا و ترکیه در حال همکاری برای اتصال بانک‌های ترک به شبکه پرداخت روسی به نام میر هستند که به عنوان جایگزینی برای ویزا کارد و مسترکارد توسط روسیه طراحی شده‌اند.

رحب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در خصوص این توافق گفت: توافق جدید بخشی از تلاش‌های مشترک دو کشور برای کاهش وابستگی به دلار است. اردوغان سال گذشته نیز گفته بود باید به یکه تازی دلار خاتمه داد و خواهان انعقاد پیمان‌های دوجانبه پولی با برخی از شرکای بزرگ تجاری این کشور از جمله روسیه، چین و اوکراین شده بود.

روسیه امسال سهم دلار از ذخایر ارزی خود را به نصف کاهش داده است و علاوه بر تقویت استفاده از پول ملی در مبادلات تجاری با روسیه و چین، پیشنهاد انعقاد قرارداد مشابهی را با اتحادیه اروپا و انگلیس مطرح کرده است.

پیش‌تر خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که بزرگ‌ترین شرکت نفتی روسیه با ارسال نامه‌ای به مشتریان خود اعلام کرده است که قراردادهای بعدی خرید نفت از این شرکت باید بر حسب یورو باشد و دلار از قراردادهای محصولات نفتی، پتروشیمی و گاز مایع این شرکت حذف خواهد شد.

این کشور هم چنین تصمیم گرفته است استقراض بر حسب دلار را کنار بگذارد و دیگر ارزهای مهم جهانی نظیر یوان را جایگزین اسکناس سبز کند. وزارت دارایی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد امسال و سال آینده، وام‌های خارجی روسیه تنها بر حسب یورو و یوان خواهد بود و دیگر استقراضی بر حسب دلار صورت نخواهد گرفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها