کد خبر: 349704
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۷ ۱۱:۴۵:۵۷
| |

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از قانون «تابعیت فرزندان» ایران استقبال کرد

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از اصلاح قانون تابعیت جمهوری اسلامی ایران که به فرزندان زنان ایرانی و مردان غیرایرانی، فارغ از اینکه در خاک ایران به دنیا آمده‌اند یا خیر، اجازه کسب تابعیت ایرانی می‌دهد، استقبال کرد.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از قانون «تابعیت فرزندان» ایران استقبال کرد
کد خبر: 349704
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۷ ۱۱:۴۵:۵۷

اعتمادآنلاین| در بیانیه کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان ضمن استقبال از اقدام ایران آمده است:

این قانون جدید روز 16 مهر ماه سال 1398 به امضای ریاست مجلس شورای اسلامی رسیده و برای اجرا به دولت تسلیم گردیده است و قدمی بزرگ در راستای کاهش بی‌تابعیتی در ایران و جهان خواهد بود.

بر اساس این اصلاحیه، کودکان زیر 18 سال نیز می‌توانند در صورت ثبت درخواست توسط مادران ایرانی‌شان تابعیت ایرانی دریافت کنند. افراد 18 سال به بالا نیز می‌توانند شخصا نسبت به دریافت تابعیت ایرانی اقدام کنند. این لایحه همچنین تصریح می‌دارد افراد بی‌تابعیت نیز به محض رسیدن به سن 18 سالگی و در صورتی که خود شخص یا یکی از والدینش در ایران به دنیا آمده باشند، می‌توانند نسبت به دریافت تابعیت ایرانی اقدام کنند.

براساس نظرسنجی انجام شده توسط دولت ایران در سال 2017 قریب به 50 هزار کودک متولد شده از مادرانی ایرانی و پدرانی غیرایرانی قادر به دریافت مدرک هویتی رسمی شناسنامه نبوده‌اند.

به گفته ایوو فریسن، نماینده کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران بی‌تابعیتی انتخاب هیچ کودکی نیست. بدون هویت و اسناد رسمی، افراد بی‌تابعیت اغلب در جامعه نادیده گرفته می‌شوند. دولت جمهوری اسالمی ایران با این قانون جدید الگویی قابل پیروی است. این امر حرکتی بسیار مثبت برای این کودکان و خانواده‌های آنهاست.

با فراهم آوردن امکان انتقال تابعیت از زنان ایرانی به فرزندان‌شان، قانون جدید گامی اساسی برای افزایش برابری بین زن و مرد در ایران به شمار می‌رود، زیرا در ایران تابعیت عمدتا بر مبنای اصل خون و از سمت پدر کسب می‌شود. اگرچه این قانون هنوز هم در رابطه با توانایی پدران و مادران در انتقال تابعیت خود، آنها را در جایگاهی کامال برابر قرار نمی‌دهد، قطعا حاکی از بهبود قابل توجهی است.

اگرچه ایران عضو کنوانسیون بی‌تابعیتی نیست، دولت ایران در راستای پیشگیری و کاهش بی‌تابعیتی در کشور قدم‌های محکمی برداشته است. اصلاحیه قانون تابعیت با توجه به کمپین جهانی #من_تعلق_دارم آژانس پناهندگان سازمان ملل برای پایان دادن به بی‌تابعیتی تا سال 2024 مورد استقبال ویژه‌ای قرار گرفته است. افرادی که بی‌تابعیت‌ هستند ممکن است با یک عمر محرومیت و تبعیض روبرو شوند و معمولا از دسترسی به فرصت‌های تحصیلی، مراقبت‌های بهداشتی و فرصت‌های شغلی محروم می‌شوند. در سراسر جهان، میلیون‌ها انسان متاثر از بی‌تابعیتی هستند که سبب محرومیت آنها از حقوق اساسی و هویت رسمی که بیشتر ما آنها را بدیهی می‌پنداریم، می‌شوند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها