کد خبر: 349709
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۷ ۱۱:۵۱:۲۶
| |

ناصرپور، معاون بورس کالای ایران اعلام کرد؛

آغاز معاملات آتی پسته در بورس از 21 مهر

ناصرپور، معاون توسعه بازار شرکت بورس کالای ایران، گفت: از یکشنبه هفته آینده معاملات آتی پسته در بورس کالا آغاز می شود.

آغاز معاملات آتی پسته در بورس از 21 مهر
کد خبر: 349709
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۷ ۱۱:۵۱:۲۶

اعتمادآنلاین| ناصرپور، معاون توسعه بازار شرکت بورس کالای ایران، امروز 17 مهرماه در نشست خبری در کرمان گفت: در سال 82 بورس فلزات تهران و بعد از آن سازمان کالای کشاورزی راه اندازی شد.

وی در ادامه عنوان کرد: معاملات پسته و سایر محصولات کشاورزی عمدتا در چارچوب دو ابزار مالی (گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی) در بورس کالا آغاز می شود که یکی از مهم ترین مزیت های آن معافیت مالیاتی است.

وی افزود: معاملات گواهی سپرده کالا در سال 94 بر روی سکه طلا راه اندازی شد و بعد برای نخستین بار در سال 95 برای زعفران انجام شد که اقدام بسیار موفقی در سطح ملی بود و یک ساماندهی منسجمی در کشور در زمینه این محصول که یکی از محصولات مهم صادراتی ما است، صورت گرفت.

ناصرپور تصریح کرد: در مهرماه 96 معاملات گواهی سپرده پسته راه اندازی شد و در تیرماه امسال در زمینه زیره کار کردیم اما به دلیل اینکه سال گذشته برای تولید پسته مناسب نبود، معاملات 96 نتوانست ادامه پیدا کند.

وی در ادامه بیان کرد: کشور ما طی سال های اخیر با کشور امریکا در مقدار تولید و صادرات پسته رقابت داشته که در سال های قبل از آن ایران در تولید و صادرات پسته تسلط داشته است.

معاون بورس کالای ایران اظهار کرد: ایران، امریکا و ترکیه تولیدکننده های اصلی پسته در دنیا هستند که بیش از 90 تولید جهانی را به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: عمده پسته تولیدی کشور ما صادراتی است و کمتر از 10 درصد به مصرف داخلی می رسد و بیشترین صادرات پسته در سال گذشته به کشورهای امارات، هند، عراق، پاکستان، آلمان و روسیه بوده است.

ناصرپور با اشاره به اینکه قیمت متوسط پسته صادراتی ما در سال های 96 و 97 در هر کیلوگرم 7.7 دلار بوده، اظهار کرد: از یکشنبه هفته آینده معاملات آتی پسته در بورس کالا آغاز می شود و تمرکز ما بر پسته فندقی است زیرا عمده تولید در کشور و استان کرمان از این نوع محصول است که البته به این معنا نیست سایر پسته ها نمی تواند وارد معاملات شود زیرا در آینده و با گسترش معاملات می توان وارد شود.

وی تصریح کرد: استان کرمان با تولید 36 درصدی، بزرگترین تولیدکننده پسته کشور است که بعد از آن استان خراسان است، در گواهی سپرده، معاملات می تواند به صورت نقد و نسیه باشد.

ناصرپور بیان کرد: پذیرش انبار در بورس کالا نخستین زیرساخت است و انبار موظف است مطابق با استاندارد، کالا را تحویل بگیرد و بعد از اینکه کشاورز یا فروشنده به بورس کالا فروخت، یک روز بعد پول به صورت نقد و تضمین شده به حساب وی واریز می شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر در شهرستان های زرند، سیرجان، کرمان و زنگی آباد و خراسان پذیرش انبار برای پسته آغاز شده و کار صورت می گیرد.

معاون بورس کالای ایران گفت: در قرارداد آتی، تحویل کالا و وجه در آینده صورت می گیرد و عمده معاملاتی که در بورس انجام می‌شود در همین گروه است و بیشتر برای پوشش ریسک نوسانات قیمت کالا است.

وی افزود: تضمین معاملات توسط اتاق پایاپای، معامله در بورس و شفافیت قیمت، هزینه اندک معاملات، استفاده از اهرم مالی، امکان فروش یک کالا بدون داشتن آن کالا در زمان عقد قرارداد از مزایای قردادهای آتی است.

ناصرپور تصریح کرد: در زیره و زعفران در خراسان به شدت از این روش استقبال شده و امیدواریم در پسته نیز این اتفاق بیفتد و مزیت دیگر این است که به کشف قیمت کالا کمک می کند.

وی بیان کرد: کار گواهی سپرده در بورس کالا برای پسته از هفته گذشته آغاز شده و فعالیت بورس پسته کمکی به کشاورزان تولیدکننده پسته و بهتر شدن برند پسته ایران در سطح بازارهای جهانی است.

معاون توسعه بازار بورس کالای ایران با اشاره به اینکه فعالیت بورس، ورود حمایتی به محصول پسته است، گفت: در سال 96 که کار را آغاز کردیم هدف محقق نشد زیرا در سال 97 با کاهش تولید پسته مواجه شدی هرچند برای شروع خوب بود.

وی افزود: مشکل، همراه کردن معاملات سپرده کالایی، قرادادهای آتی و راه اندازی صندوق های کالایی است که اگر این سه ابزار در کنار هم باشد، می تواند برای هر محصول کشاورزی بازار موفقی ایجاد کند و رسانه ها می توانند بحث صندوق کالایی را پیگیری کنند و ما از طریق بورس پیگیر هستیم.

ناصرپور اظهار کرد: وجود این صندوق ها به ویژه در فصول برداشت که قیمت ها عمدتا پایین است، جلوی ریزش شدید قیمت را می گیرد و وجود معاملات قراردادهای آتی نیز همین‌طور است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها