«اعتمادآنلاین» از دوره سالمندی در ایران گزارش می‌دهد

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد/ جمعیت سالمندی در ایران رو به افزایش است

آمارهایی که مسئولان اخیراً از سالمندی در ایران اعلام کرده‌اند نشان می‌دهد نرخ رشد سالمندی در ایران رو به افزایش است. بنابراین باید آمارها را تحلیل و شرایط یک زندگی باکیفیت را برای سالمندان مهیا کرد.

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد/ جمعیت سالمندی در ایران رو به افزایش است
کد خبر: 349784
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۰ ۱۴:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ سن‌مان از 60 که می‌گذرد وارد دورانی می‌شویم که آن را سالمندی می‌نامیم. دیگر باید منتظر ویژگی‌های این دوران و تغییراتی باشیم.

از ویژگی‌های این دوران می‌توان به پایین آمدن توان جسمی و فکری اشاره کرد. برخی از سالمندان تنها می‌شوند و به خانه سالمندان می‌روند، بعضی از آنها نیز خانه‌نشین و بازنشسته می‌شوند. شاید بیماری‌های این دوره را نیز بتوان از ویژگی‌های سالمندی قلمداد کرد. آنچه که ثابت است تغییراتی است که خواه ناخواه در جسم ما صورت می‌گیرد.

10 درصد ایران را سالمندان بالای 60 سال تشکیل می‌دهند

محمد نفریه، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، با بیان این مطلب که در ایران تقریباً 10 درصد جمعیت جامعه را سالمندان بالای 60 سال تشکیل می‌دهند ، تاکید کرد: «پیش‌بینی می‌شود تا سال 1430 از هر چهار ایرانی یک نفر سالمند باشد، به گونه‌ای که 25 درصد جمعیت ایران به سالمندی برسد. روند رشد جمعیت ایران حدود 1.3 و روند رشد سالمندی 3.4 است.»

نفریه با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت سالمندی برای توسعه کشور استفاده کرد، گفت: «بیش از 80 درصد سالمندان در ایران به صورت مستقل زندگی می‌کنند، حدود 13 درصد به کمک احتیاج دارند و پنج درصد سالمندان وابسته هستند. کمتر از 30 درصد سالمندان کشور در روستاها و بیش از 73 درصد در شهر سکونت دارند.»

نرخ رشد جمعیت کشور به سمت سالمندی می‌رود

همچنین وحید قبادی دانا‌، رئیس سازمان بهزیستی، درباره سالمندی در ایران گفت: «نرخ رشد جمعیت کشور به سمت سالمندی می‌رود. درصد جمعیت سالمندی در سال‌های آینده افزایش پیدا خواهد کرد. اگر امروز جمعیت سالمندان 10 درصد جامعه است، در سال 1430 این جمعیت به بیش از 26 درصد خواهد رسید.»

از سوی دیگر وزیر بهداشت، درباره اقداماتی که برای رسیدگی به سالمندان در کشور انجام شده است ، گفت: «اگر ما بخواهیم راهکارهایی برای رسیدگی به سالمندان پیدا کنیم، باید امروز نشاط اجتماعی را بالا ببریم تا کیفیت زندگی ارتقا پیدا کند. زیرا کیفیت زندگی به طول عمر ارجحیت دارد، همچنین باید به سنت‌های گذشته بازگردیم. امروز سالمندان را در خانه سالمندان می‌گذاریم و کودکان را به مهدکودک می‌فرستیم. به عبارتی مادربزرگان و پدربزرگان را از کودکان جدا کرده‌ایم. ما بین این 2 نسل فاصله انداخته‌ایم. اولین گام ما باید بازگشت به سنت‌های گذشته باشد.»

پیشتر نیز شهلا کاظمی، جمعیت‌شناس، درباره سالمندان گفته بود: «سالمندی همیشه با معضل مواجه نیست. اگر سالمندان دارای تمکن مالی و سلامت باشند، زندگی بدون معضلی برای جامعه دارند. ولی سالمندی توأم با فقر و ناتوانی مساله‌ساز است. تلاش ما این است که به سمت سالمندی فعال و سالم برویم و این در زمان 70 یا 100 سالگی شخص میسر نیست. باید اکنون به جوانان برسیم تا وقتی به سن سالمندی می‌رسند مهارت‌هایی داشته و سالم باشند.»

سند ملی سالمندان رونمایی شد

در همین راستا سند ملی سالمندان با همکاری سازمان بهزیستی به عنوان متولی شورای ملی سالمندان، سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت به عنوان متولیان دیگر این حوزه نوشته شده است. در این سند در حوزه سلامت، حوزه‌های رفاه سالمندان، سلامت جسمی و روانی پوشش داده شده است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، درباره سند ملی سالمندان گفت: «سند ملی سالمندان به کمک دستگاه‌های ذی‌ربط دنبال خواهد شد و اجرایی نیز می‌شود؛ همچنین مباحث مربوط به درمان پیشگیری و بازتوانی در آن پیگیری خواهد شد.»

همچنین وزیر بهداشت از ساخت خانه‌های محلی به کمک شهرداری برای سالمندان خبر داد. البته هنوز از جزئیات و فضای طراحی‌شده برای این خانه‌ها اطلاعی نداده‌اند.

چه استانی بیشترین سهم سالمندی در کشور را دارد؟

در این میان برخی از استان‌ها در سالمندی پیشی گرفته‌اند. علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت، بیشترین سهم سالمندی در کشور را مربوط به استان گیلان اعلام کرد.

او در ادامه گفت: «کمترین سهم سالمندی مربوط به سیستان و بلوچستان است، ضمن اینکه استان‌های البرز و مازندران از نظر رشد پیر شدن جمعیت در صدر قرار دارد و کمترین رشد سالمندی نیز مربوط به استان گیلان است.»

رئیسی آمار سالمندان زن و مرد را نیز اینچنین اعلام کرد: «تعداد مردان سالمند به ازای هر 100 زن سالمند 97.6 درصد است؛ یعنی تعداد مردان سالمند 2.4 درصد کمتر از زنان سالمند است.»

روند سالمندی پرسرعت‌تر از روند افزایش جمعیت است

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیز با اشاره به آمارهای کشوری در مورد افزایش جمعیت سالمندان در کشور گفت: «دولت امکان خدمات‌دهی به این جمعیت عظیم را بدون مشارکت مردم نخواهد داشت. در کشور ما روند سالمندی پرسرعت‌تر از روند افزایش جمعیت است و سنین بالای 30، در سال 1430 یک‌چهارم جمعیت را شکل خواهند داد. بنابراین با گرفتاری‌های پیچیده‌ای در این زمینه مواجه خواهیم شد و نیازمند برنامه‌ریزی مناسب بهداشتی درمانی و اجتماعی در این خصوص هستیم.»

با همه این آمار و ارقام، واضح است که باید برای زندگی باکیفیت سالمندان شرایط را مهیا کرد. البته برای زندگی باکیفیت در دوران سالمندی لزوماً نباید به این سن برسیم، بلکه باید از قبل زندگی سالمی داشته باشیم تا در سالمندی کمتر با بحران‌های این دوره مواجه شویم.

در این میان دولت و مسئولان در همه حوزه‌ها باید افراد جامعه را برای این دوره آماده کنند، ضمن اینکه سالمندانِ اکنون جامعه را نیز تحت حمایت قرار دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها