کد خبر: 350111
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۸ ۱۵:۳۷:۱۶
| |

کشاورز، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی:

پایداری سرزمین از تولید و کشاورزی مهم‌تر است

عباس کشاورز، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، گفت: آب از دیگر چالش‌های کشاورزی بوده و این موضوع بسیار جدی است، کشور آب ندارد و محیط زیست کشور به دلیل بی آبی در شرایط شکننده قرار گرفته است، بنابراین پایداری سرزمین از تولید و کشاورزی مهم‌تر است.

پایداری سرزمین از تولید و کشاورزی مهم‌تر است
کد خبر: 350111
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۸ ۱۵:۳۷:۱۶

اعتمادآنلاین| عباس کشاورز، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، 18 مهرماه در گردهمایی کشت محصولات پاییزه در چهارمحال و بختیاری، گفت: تا به امروز دنیا در کشاورزی به تجارت نرسیده است.

وی افزود: امنیت غذایی از اولویت‌های نخست تمام کشورها است، به طوری که امروزه انرژی غذایی کشور به بیش از 80 درصد رسیده است.

کشاورز گفت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در سال 92، 94 درصد واردات کشور در هشت محصول از جمله گندم، جو، برنج، شکر، ذرت، پنبه و حبوبات و دانه‌های روغنی بود.

وی ادامه داد: نخستین بررسی نشان داد که کشاورزی کشور از لحاظ اکولوژی این میزان توان برای کشت گندم را ندارد که بایستی500 هزار هکتار از سطح زیر کشت گندم کسر تا از این طریق خودکفایی ما در این محصول تضمین می‌شد.

کشاورز بیان کرد: با کاهش سطح، عملکرد در هر هکتار از دو هزار و 800 کیلوگرم به چهار هزار و 300 کیلوگرم و در سه سال آتی به پنج هزار و600 کیلوگرم در هر هکتارخواهد رسید.

وی افزود: راه برون‌رفت کشور، تکیه بر بهره‌وری بوده زیرا این کار به سود کشاورز، منافع ملی و تولید ناخالص داخلی است، همچنین نیازمند سرمایه‌گذاری پایین است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: بی توجهی‌هایی در مهار آب‌های مرزی در کشور داشتیم که خوشبختانه یکی از اقدامات دولت تدبیر و امید مهار این آب‌ها بود.

وی بهره‌وری پایین را از جمله چالش‌های کشاورزی برشمرد و تصریح کرد: بهره‌ور کردن کشاورزی کلید توسعه کشاورزی است.

کشاورز گفت:آب از دیگر چالش‌های کشاورزی بوده و این موضوع بسیار جدی است، کشور آب ندارد و محیط زیست کشور به دلیل بی آبی در شرایط شکننده قرار گرفته است، بنابراین پایداری سرزمین از تولید و کشاورزی مهم‌تر است.

وی چالش ناپایداری را از دیگر چالش‌های کشاورزی بیان کرد و گفت: خاکی که در اختیار ما بوده در معرض فرسایش است، بدون توجه به کیفیت خاک نمی‌توانیم کشاورزی مطلوبی داشته باشیم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بیش از 70 درصد خاک کشور زراعی بوده که کمتر از یک درصد مواد الی در آن وجود دارد.

وی در ادامه گفت: تغییر نرخ ارز و تحریم‌ها در سال گذشته رخ داد، به طوری که تغییر نرخ ارز به نفع تولید داخل و کشاورزی است، همه دولت‌هابه دلایل سیاسی قادر به شفاف کردن نرخ ارز نبودند ولی این دولت تحت فشار تحریم‌ها یا برخی نظریات سیاسی نرخ ارز را تغییر داد.

کشاورز بیان کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته میزان صادرات کشاورزی درکشور در سال 97 از 96 بیشتر نبود، بنابراین لازم است هر فعال اقتصادی قبل از توجه به تولید به تقاضا توجه کند، تا بازار جدید نباشد فضا برای صادرات بیشتر نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های کاهش وابستگی به دانه‌های روغنی کشت کلزا است، خاطرنشان کرد: سرزمین ما مستعد کشت کلزا است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها