مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:

گردشگری مسیر میان‌بر پیشرفت یک کشور است

علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت: وضعیت گردشگری جهانی به عنوان یک صنعت بزرگ امروزه رونق بسیار خوبی دارد و گردشگری در دنیا به عنوان یک مسیر میان‌بر برای پیشرفت کشورها تلقی می‌شود.

گردشگری مسیر میان‌بر پیشرفت یک کشور است
کد خبر: 350161
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۸ ۱۹:۰۶:۰۵

اعتمادآنلاین| علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در همایش «سرمایه‌گذاری گردشگری منطقه شرق کشور» گفت: به همین دلیل چه کشورهای مختلفی که منابع طبیعی بی‌نظیری دارند و چه کشورهایی که ندارند مسیر گردشگری را به عنوان یک مسیر راحت برای پیشرفت و رونق اقتصادی خودشان در نظر گرفتند.

وی افزود: از زمانی که فناوری رشد چشم‌گیری در دنیا پیدا کرد نیروی انسانی در صنایع مختلف مانند بخش کشاورزی روز به روز روند کاهشی پیدا کرد، علی‌رغم این‌که فناوری موجب رونق اقتصادی شد اما بحرانی در ایجاد اشتغال جهانی به وجود آورد و برای دولت‌ها ایجاد شغل مهم شد.

مونسان ادامه داد: هر چه فناوری به سمت جلو حرکت می‌کند استفاده از نیروی انسانی کم‌تر شده و موضوع اشتغال به موضوع مهمی تبدیل شده است؛ با توجه به ویژگی‌هایی که صنعت گردشگری دارد و شرایط موجود، یکی از راه‌‎های ایجاد اشتغال در دنیا صنعت گردشگری است، کارشناسان اقتصاد جهانی پیش‌بینی می‌کنند که هر چه فناوری به سمت جلو پیش رود تمام بخش گردشگری و اقتصاد گردشگری جهانی به نیروی انسانی بیشتری نیاز دارد و ایجاد اشتغال می‌کند.

صنعت گردشگری یکی از صنایع اشتغال‌زا در دنیا است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: به همین دلیل یکی از صنایع اشتغال‌زا در دنیا صنعت گردشگری با اهمیت بسیار بالا است؛ بخش گردشگری چالش‌های متدوال صنایع دیگر را ندارد به این معنی که مزاحمت در عدم پایداری و آلودگی ایجاد نمی‌کند، بنابراین بازهم یکی از بخش‌های مهمی است که با توسعه پایدار و همگون به جلو حرکت می‌کند و تمام دولت‌ها به این صنعت توجه می‌کنند چرا که بدون ایجاد مزاحمت باعث ایجاد رونق اقتصادی می‌شود.

وی عنوان کرد: شهرهای مختلفی داریم که در حاشیه آن‌ها صنایع مختلف و بزرگی شکل گرفته است اما لزوما برای این شهرها پیشرفت و آبادانی را به ارمغان نیاورده است و گاهی اوقات موجب تخریب نیز شده است مانند شهر اراک در کشورمان که صنایع بزرگی در کنار آن شکل گرفته است و شاید مسئولان آن فکر می‌کردند که حضور این صنایع بیشتر و بیشتر باعث رونق شهر می‌شود در صورتی که این شهر در حال حاضر با مشکلات بسیاری مواجه شده است.

مونسان اضافه کرد: اما هر شهری که در دنیا مولفه‎های پیشرفت را در خود دارد حضور گردشگران در آن نیز زیاد است و این امر نشان می‌دهد گردشگری باعث ایجاد توسعه پایدار می‌شود که این خود یکی از ویژگی‌های مهم بخش گردشگری است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تشریح کرد: سرعت ایجاد اشتغال بالا از دیگر مواردی است که در بخش گردشگری با نرخ سرمایه‌گذاری پایین وجود دارد به این معنی که می‌توانیم با اندک سرمایه‌گذاری ایجاد اشتغال کنیم، بنا بر آمار سازمان جهانی به ازای هر 10 شغل یک شغل با حوزه گردشگری مرتبط است که از اهمیت بالایی برخوردار است و به واسطه همین مولفه هر چه به بخش گردشگری پرداخته شود، کم است.

وی خاطرنشان کرد: البته در کشور ما هنوز به صنعت گردشگری، میزان مزیت‌ها و اهمیت این صنعت پرداخته نشده است اگر چه که این صنعت در کشورما به شدت رو به رشد است و آینده‌ای امیدوارکننده دارد.

مونسان ادامه داد: به واسطه نرخ پایین سرمایه‌گذاری، فراگیر بودن و نرخ مشارکت بالای مردم در صنعت گردشگری از ویژگی‌های این بخش گردشگری است به این معنی که ما از پروژه‌های چند صد میلیاردی در قالب هتل‌های پنج ستاره و ... را داریم تا پروژه‌های بوم‌گردی بنابراین طیف وسیعی از مردم با سرمایه‌های مختلف می‌توانند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند؛ این امر بسیار مهم است به ویژه در شرایط کنونی کشور که اشتغال جوانان امر مهمی است در بخش گردشگری جوانان زیادی با رشته‌های مختلف دانشگاهی توانسته‌اند کسب و کار راه بیاندازند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: به واسطه همین ویژگی‌ اتفاق‌های خوب دیگری که رخ می‌دهد توزیع عادلانه ثروت و درآمد است، در دورترین نقاط جوانان ما با اندک سرمایه توانسته‌اند کسب و کاری را برای خود فراهم و ایجاد درآمد کنند و با راه افتادن پروژه‌های گردشگری تحولی در یک حوزه منطقه‌ای اتفاق افتاده است، پس این موضوع مهمی است که پیش از انقلاب دولت‌های مختلف و نظام ما به آن اهمیت دادند تا بتواند ثروت را به صورت عادلانه توزیع کنند و بخش گردشگری توانایی این را دارد که با کم‌ترین مداخله دولت این کار را تحقق بخشد که خوشبختانه این اتفاق رخ داده است.

وی بیان کرد: جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر و حتی معکوس کردن این امر از ویژگی‌هایی است که بخش گردشگری کشور موفق شده است آن را به انجام برساند، در کنار تمام این ابعاد اقتصادی، ابعاد مهم فرهنگی و اجتماعی و دیپلماسی فرهنگی نیز در بخش گردشگری وجود دارد و شاید کم‌تر بتوان گفت حوزه‌ای در دنیا وجود داشته باشد که این همه ویژگی را با هم در خود داشته باشد.

گردشگری که به ایران سفر می‌کند تبدیل به نماینده کشور می‌شود

مونسان مدعی شد: ما اعتقاد داریم که هر گردشگر خارجی که به ایران سفر می‌کند در راه بازگشت نماینده کشور ما می‌شود و آن‌چه را که دیده است را به جهانیان منتقل می‌کند، فرهنگ بالای مردم، مهمان‌نوازی، جاذبه‌های بی‌نظیر تاریخی و طبیعی که در کشور وجود دارد و در این شرایط که استکبار تبلیغ منفی علیه ایران انجام می‌دهد بخش گردشگری یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که می‌تواند چهره کشور را به مردم جهان معرفی کند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: به همین دلیل گردشگری در رتبه اقتصاد سوم جهان قرار گرفته و در حال برداشتن گام‌های بزرگی است تا خود را به رتبه اول برساند و موجب شده است هیچ کشوری نگران اتمام منابع طبیعی و تجدیدناپذیرش نباشد؛ رونق گردشگری در کشورها بدون تکیه به منابع طبیعی و استفاده از منابع زیرزمینی توانسته اقتصاد کشورها را راهبری کند و موجب درآمد شود.

چهار میلیون و 900 هزار گردشگر در سال 98 به ایران سفر کردند

وی مطرح کرد: تا کنون در سال 98 چهار میلیون 900 هزار گردشگر خارجی به کشور ما سفر کردند و اگر همین روند تا پایان امسال ادامه پیدا کند روند ورود گردشگر خارجی در کشور به ثبت می‌رسد؛ سال گذشته هفت میلیون 800 هزار گردشگر به ایران سفر کردند امسال پیش‌بینی می‌شود که عدد بسیار بالاتری داشته باشیم.

ایران در رتبه دوم جهان در سرعت رشد گردشگری قرار دارد

مونسان خاطرنشان کرد: چندی پیش نیز سازمان جهانی گردشگری اعلام کرد که ایران در رتبه دوم جهان در سرعت رشد گردشگری قرار دارد که به تمام کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند تبریک می‌گویم، این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که ما تمام عوامل تهدیدکننده حوزه گردشگری را دارا هستیم برای مثال ما موضوع تحریم‌ها، تنش‌ها و درگیری‌های منطقه‌ای، کاهش پروازهای مستقیم را نیز داریم که هر کدام از این عوامل در کشورهای دیگر می‌توانست صنعت گردشگری را به نقطه صفر برساند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: امیدوارم با حل این مشکللات و موضوعات و روند رو به رشد کشور و افزایش قدرت کشور در جهان آینده صنعت گردشگری در کشور روشن باشد و یک بخش با ثبات برای سرمایه‌گذاری فراهم شود.

وی ادامه داد: از طرفی خوشبختانه افزایش روز افزون گردشگری داخلی را داریم که در شرایط سخت اقتصادی کشور خوشبختانه گردشگری داخلی رونق خوبی دارد؛ تلاش کردیم که محصولات گردشگری از دو مورد افزایش پیدا کند و موجب جذب گردشگران جدید به کشور شود، ما کار را از گردشگری تاریخی آغاز کرده‌ایم و در حال حاضر گردشگری طبیعت‌گردی، کشاورزی، گردشگری درمانی و انواعی از گردشگری‌ها را دارا هستیم.

«شهر گردشگر» به عنوان یک برند گردشگری تعریف شد

مونسان تشریح مرد: شهر گردشگر یکی از دیگر موضوعاتی است که به عنوان یک برند تعریف شد و از حدود پیش از یک سال گذشته به تمام شهرها و استادران کشور ابلاغ شد، مولفه‌های مختلف و نظام‌های مختلفی را برای شهر گردشگر تعریف کردیم؛ تلاش شد در قالب برند شهر گردشگر از مشارکت فراگیر مردم و شهرداری‌ها در حوزه گردشگری استفاده کنیم تا بتوانیم شهرهایمان را با مولفه‌های گردشگری انطباق بیشتری دهیم که به زودی بخشی از شهرها که رتبه‌بندی‌شان مشخص شده است را اعلام خواهیم کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: بنا بود چند شهر به عنوان شهر گردشگر تعریف کنیم که در شورای مشورتی شهر گردشگر به این نتیجه رسیدیم که ابتدا شهرهای بزرگمان را به عنوان شهر گردشگر رتبه‌بندی کنیم تا یک تحرکی برای شهرهایی که کمتر به گردشگر پرداخته‌اند ایجاد و نظر آن‌ها به این موضوع جلب شود.

وی متذکر شد: موضوع بعدی سند توسعه گردشگری کشور است که نمایندگان تکلیف کردند و این سند مهیا شده و در کمیسیون‌های دولت در حال رسیدگی است و به زودی به صحن دولت می‌آید و این سند مهم به تصویب دولت می‌رسد، به زودی برند ملی گردشگری کشور را در دهه فجر رونمایی خواهیم کرد.

مونسان یادآور شد: مستر پلن گردشگری کشور که فعالیت‌های عملیاتی ما را ذیل سند توسعه گردشگری مشخص می‌کند با همکاری سازمان جهانی گردشگری و یونسکو در حال تدوین است و به زودی این سند به کمک ما می‌آید، بنابراین مجموعه اتفاقاتی که رخ داده است و آینده پیش‌رو قطعا نشان می‌دهد که گردشگری اقتصاد نو ظهوری در کشور خواهد بود و شک ندارم که در آینده‌ای نه چندان دور به اقتصاد اول و یا دوم کشور بدل خواهد شد.

دو هزار 451 پروژه در حوزه گردشگری مربوط به سرمایه‌گذاران است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: اجرای دو هزار 451 پروژه در کشور در حوزه گردشگری وجود دارد که مربوط به سرمایه‌گذارن است و دولت در آن دخالتی ندارد و خوشبختانه جزء معدود وزارت‌خانه‌ها هستیم که نقش حاکمیتی داریم و در اجرا دخالت نداریم و فقط کار هدایت را انجام می‌دهیم.

وی افزود: بالغ بر 200 هزار میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری است که در قالب این دو هزار 451 پروژه در کشور در حال انجام است و ما به نیز به عنوان خادمان شما با حمایت دولت از محل صندوق توسعه ملی وام‌های خوبی را در اختیار این پروژه‌ها قرار دادیم و هم‌چنان این روند ادامه خواهد داشت.

بیش از چهار هزار 500 موافقت اصولی در دولت دوازدهم صادر شده است

مونسان خاطرنشان کرد: صدور بیش از چهار هزار و 500 موافقت اصولی در بخش گردشگری در دولت دوازدهم نشان از اقبال به حوزه گردشگری است و شما تشخیص می‌دهید که این بخش، بخش پر بازدهی است و آینده‌ خوبی خواهد داشت و خوشبختانه حمایت‌های قانونی خوبی هم انجام می‌شود و نمایندگان مردم ما را پشتیبانی می‌کنند و امیدوارم این روند با وزارت‌خانه شدن این سازمان رشد بیشتری پیدا کند و حمایت‌های بیشتری از دولت و مجلس داشته باشیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه مبلغ 500 میلیارد تومان در حمایت از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری با نرخ 14 درصد در اختیار صندوق توسعه ملی گذاشت، هم‎چنین تلاش می‌کنیم روان سازی در فرایندهای صدور مجوز انجام شود و تلاش کردیم که فرایندها الکترونیکی باشد تا شما کم‌ترین مزاحمت را برای مراجعه به ادارات داشته باشید.

وی گفت: بنابراین از تمام سرمایه‌گذاران خواهش می‌کنم به این بخش توجه ویژه‌ای داشته باشند و مطمئن باشند که این بخش، بخش پر بازده‌ای است و در مقایسه با سایر بخش‌های گردشگری مزیت‌های ذاتی در کشور ما دارد و انشاءلله اگر تحریم‌ها کاهش پیدا کند خواهیم دید که بخش گردشگری رونق چند برابری خواهد داشت و قطعا شما در جایی سرمایه‌گذاری می‌کنید که بازگشت سرمایه خوبی برایتان خواهد داشت و به فرهنگ، اقتصاد، شادی و نشاط کشور با سرمایه‌گذاریتان کمک می‌کنید.

مونسان متذکر شد: امروز نیز 200 پروژه با سه هزار 300 میلیارد تومان آماده ارائه به شما است و حضور استان‌داران در این همایش نشان از پشتیبانی آن‌ها در این بخش است و خود آن‌ها از نزدیک سرمایه‌گذاری‌های شما را حمایت خواهند کرد و شما با سرمایه‌گذاریتان موجب رونق گردشگری در شرق کشور می‌شوید و بنا بر آمار با به نتیجه رسیدن پروژه‌ها 25 هزار شغل برای هم‌وطنان فراهم می‌کنید.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها