کد خبر: 350173
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۹ ۰۸:۰۷:۵۴
| |

سخنگوی سازمان انتقال خون:

مراکز انتقال خون در کشور متمرکز می‌شوند

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: یکی از سیاست‌هایی که سازمان انتقال خون ایران دنبال می‌کند، متمرکز کردن مراکز انتقال خون در کشور است تا ظرفیت اهدای خون در این مراکز را به 20 هزار واحد برساند؛ بر این اساس تجمع این مراکز در دستور کار قرار گرفته است.

مراکز انتقال خون در کشور متمرکز می‌شوند
کد خبر: 350173
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۹ ۰۸:۰۷:۵۴

اعتمادآنلاین| ‌ بشیر حاجی بیگی روز جمعه افزود: یکی از چالش‌ها و مشکلات انتقال خون در کشورهای در حال توسعه در نظر نگرفتن هزینه - فایده در انتقال خون است.

وی ادامه داد: در مراکز انتقال خون کشورهای توسعه یافته حداقل 20 هزار واحد خون دریافت می‌شود در حالی که این میزان در مراکز انتقال خون کشورهای در حال توسعه، 5 هزار واحد خون اهدایی است، این موضوع نه تنها اقتصادی نیست، بلکه انگیزه را در نزد نیروها و کارکنان این مراکز برای انجام کارهای لازم، کاهش می‌دهد.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: یکی از سیاست‌هایی که سازمان انتقال خون ایران دنبال می‌کند تا اجرایی شود، متمرکز ساختن مراکز انتقال خون در کشور است که ظرفیت اهدای خون در این مراکز را به 20 هزار واحد برسد، برای همین به دنبال ادغام مراکز و تعطیلی مراکز کوچک و کم‌بازده است، البته برای دسترسی به نیازهای خون، از طریق بانک‌های خون در سراسر کشور این کار فراهم می‌شود و برای واحدهای کوچک انتقال خون، از طریق مراجعات سیار و کوتاه‌مدت بر اساس پاسخگویی، میزان اهدای خون را مدیریت می‌شود.

وی افزود: تمرکز آزمایش‌های خون در چند نقطه، یکی از ابزارهای کنترل کیفیت خون به شمار می‌رود، در حالی که ما بیش از 40 مرکز در کشور برای این کار داریم، در آمریکا 8 مرکز و در کانادا تنها 6 مرکز برای انجام آزمایش‌های خون وجود دارد، ما نه منابع مالی کافی داریم و نه اقتصاد سلامت کشورمان اجازه می‌دهد که چنین هزینه هایی ایجاد کنیم، راه بسیار سخت و دشواری پیش رو داریم و اجرای آن، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های حوزه انتقال خون است که با آن مواجه‌ایم اما، آنچه مسلم است، باید به این سمت حرکت کنیم.

تجمیع آزمایشگاه‌های انتقال خون


حاجی بیگی گفت: یکی دیگر از برنامه‌های سازمان انتقال خون ایران تجمیع آزمایشگاه‌های انتقال خون در مراکز بزرگ انتقال خون است و بر این اساس به طور مثال آزمایشگاه‌ اداره کل انتقال خون استان تهران، چهار استان البرز، قم، گیلان و قزوین را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد:در این آزمایشگاه، آزمایش‌های مرتبط با فرآورده‌های خون این استان‌ها در تهران انجام می‌شود و از اقدامات مؤثر سازمان انتقال خون ایران در راستای تضمین سلامت خون‌های اهدایی است.

در 15 استان بزرگ کشور، مراکز جامع اهدای خون ایجاد شده است

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت :حداقل در 15 استان بزرگ کشور، مراکز جامع اهدای خون ایجاد شده است که در این مراکز به جز اهدای خون، امکان اهدای پلاسما، پلاکت و پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی وجود دارد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها