کد خبر: 350187
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۹ ۰۸:۴۶:۱۶
| |

بهروز نعمتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس:

کاهش یک‌باره اتکای بودجه به درآمد نفت امکان‌پذیر نیست

بهروز نعمتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره احتمال حذف درآمدهای حاصل از فروش نفت در بودجه سال آینده کشور گفت: ممکن است در بودجه سال 99 وابستگی به درآمد نفت کاهش پیدا کند، اما به نظرم امکان صفر شدن این وابستگی وجود نخواهد داشت.

کاهش یک‌باره اتکای بودجه به درآمد نفت امکان‌پذیر نیست
کد خبر: 350187
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۹ ۰۸:۴۶:۱۶

اعتمادآنلاین| بهروز نعمتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون مستقلین ولایی در مجلس شورای اسلامی ضمن غیر محتمل دانستن کاهش یارانه حامل‌های انرژی گفت: کاهش وابستگی بودجه به درآمد نفت مسئله‌ای است که باید به مرور انجام شود تا مانع از تحمیل فشار به مردم و کشور شود.

وی افزود: ما نمی‌توانیم مملکتی را که سال‌ها اصلی‌ترین درآمدش مربوط به نفت است، به یک‌باره دچار تحول بنیادی کنیم و با قطع این وابستگی، بودجه را روی مالیات متمرکز کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ممکن است در بودجه سال 99 وابستگی به درآمد نفت کاهش پیدا کند، اما به نظرم امکان صفر شدن این وابستگی وجود نخواهد داشت.

نعمتی با بیان اینکه با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران، فروش نفت همچنان ادامه دارد، افزود: راه‌های دور زدن تحریم در این دوره با توجه به تجربیات جدیدتر امکان فروش نفت را به حدی برای ما فراهم ساخته است که دولت نیاز ندارد تا در بودجه سال آینده، سهم نفت از بودجه کشور را حذف کند.

عضو هیات رئیسه مجلس ضمن اعلام حمایت از تلاش‌ها برای استقلال بودجه از درآمد نفت خاطرنشان کرد: به اعتقاد من امکان حذف کامل نفت در بودجه سال آتی فراهم نیست و تنها راه انجام این مهم، کاهش تدریجی این بودجه طی بازه زمانی مشخصی است.

با توجه به مشکلات کشور در فروش نفت پس از اعمال تحریم‌های یک طرفه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، برخی گمانه‌ها حاکی از کاهش قابل توجه سهم نفت در لایحه بودجه سال 99 است. مسئله‌ای که با استقبال برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین تردیدهایی نسبت به امکان عملیاتی کردن آن مواجه شده است.

برخی کارشناسان، تحریم‌های آمریکا را فرصتی بی‌نظیر برای قطع وابستگی بودجه کل کشور به نفت عنوان می‌کنند و معتقدند ظرفیت‌های فراوانی در اقتصاد ایران وجود دارد که دستیابی به این هدف (قطع وابستگی بودجه به نفت) را امکان‌پذیر می‌سازد.

از سوی دیگر عده‌ای معتقدند با توجه به وابستگی ساختاری بودجه و اقتصاد ایران به نفت،این برنامه باید به طور تدریجی اجرا شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها