جهش قیمت نفت در واکنش به آشتی آمریکا و چین

قیمت‌های نفت روز جمعه در واکنش به پیشرفت مذاکرات تجاری آمریکا و چین که نگرانی‌ها نسبت به تقاضا برای انرژی را تسهیل کرد و خبر انفجار در یک نفتکش ایرانی، روند افزایشی پیدا کردند و به رشد هفتگی حدود چهار درصد دست یافتند.

جهش قیمت نفت در واکنش به آشتی آمریکا و چین
کد خبر: 350572
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۰ ۱۱:۰۳:۲۱

اعتمادآنلاین| بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا یک دلار و 15 سنت یا 2.2 درصد افزایش پیدا کرد و در 54 دلار و 70 سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته 3.6 درصد افزایش نشان داد.

بهای معاملات آتی نفت برنت یک دلار و 41 سنت یا 2.4 درصد افزایش یافت و در 60 دلار و 51 سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته 3.7 درصد ثبت کرد. در حالی که هر دو شاخص قیمت در دو هفته گذشته به طور متوالی کاهش داشتند.

بلومبرگ روز جمعه به نقل از منابع آگاه گزارش کرد آمریکا و چین روز جمعه به یک توافق جزئی رسیدند که ممکن است به آتش بس در جنگ تجاری منتهی شود. تحت این پیمان، چین با دادن برخی از امتیازات کشاورزی به آمریکا موافقت خواهد کرد و آمریکا نیز در برخی از تعرفه‌های اعمال شده تجدیدنظر خواهد کرد. این خبر از صعود بازارهای سهام آمریکا حمایت کرد و به افزایش قیمت‌های نفت کمک کرد.

قیمتها پیش از آن تحت تاثیر خبر انفجار در یک نفتکش ایرانی که متحمل خساراتی شد، روند صعودی پیدا کرده بودند.

به گفته کایلین بیرچ، اقتصاددان جهانی در واحد اطلاعات اکونومیست، حملات پهپادی 14 سپتامبر که باعث فلج شدن نیمی از تولید نفت عربستان سعودی داشت، ریسک ژئوپلیتیکی را در قیمتها اضافه کرد. پیش از این حملات، قیمت‌های نفت روند نزولی داشت و تحولات اخیر نشان می‌دهد که از تنش‌ها در خاورمیانه کاسته نشده است.

امیدها به یک نتیجه مثبت در مذاکرات تجاری آمریکا و چین نیز باعث شد شاخص‌های قیمت نفت روز پنج شنبه رشد چشمگیری پیدا کنند و قیمت‌های وست تگزاس اینترمدیت و نفت برنت به بالاترین سطح در بیش از یک هفته گذشته صعود کردند.

لوکمان اوتونوگا، تحلیلگر ارشد در شرکت FXTM به مارکت واچ گفت: خبر آتش سوزی در یک نفتکش ایرانی ممکن است اندکی از صعود قیمتها حمایت کند اما تمرکز اصلی بازار روی مذاکرات تجاری در واشنگتن خواهد بود. قیمت‌های نفت به دلیل ابهامات تجاری و کندی رشد اقتصاد جهانی، به شدت تحت تاثیر مسائل بخش عرضه قرار دارد و اگر مذاکرات تجاری مایوس کننده باشد، ممکن است با وجود تنشهای ژئوپلیتیکی، قیمتها پایین رود.

در این بین در گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی که روز جمعه انتشار یافت، رشد تقاضای جهانی برای نفت به میزان یک میلیون بشکه در روز در سال 2019 و 1.2 میلیون بشکه در روز در سال 2020 پیش بینی شد که 100 هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی قبلی این آژانس بود و ضعیف‌ترین نرخ ازسال 2016 خواهد بود.

این گزارش پس از گزارش ماهانه اوپک منتشر شد که پیش بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال 2019 را کاهش داد اما برآوردش از رشد تقاضا در سال 2020 را تغییر نداد. همزمان این گگروه دورنمای رشد عرضه غیراوپک در سال 2019 و 2020 را نیز تنزل داد.

بر اساس گزارش مارکت واچ، آمار اقتصادی ضعیف سپتامبر در آمریکا و اتحادیه اروپا باعث شد نفت افزایش قیمت چشمگیرتری پیدا نکند.

همچنین گزارش شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شمار دکلهای حفاری نفت فعال آمریکا هفته گذشته دو حلقه رشد کرده و به 712 حلقه رسیده است که نخستین افزایش هفتگی پس از هفت هفته کاهش بود. شمار دکلهای حفاری نفت و گاز فعال آمریکا نیز یک حلقه رشد کرد و به 856 حلقه رسید.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها