عضو شورای شهر:

روزانه بیش از 12 میلیون لیتر بنزین در تهران مصرف می‌شود

عضو شورای شهر تهران گفت: حدود 40 هزار میلیارد تومان منابع جدید برای توسعه حمل و نقل عمومی در پایتخت شناسایی شده است.

روزانه بیش از 12 میلیون لیتر بنزین در تهران مصرف می‌شود
کد خبر: 350670
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۰ ۱۳:۰۶:۵۱

اعتمادآنلاین| ‌ سید حسن رسولی در نشست امکان و روش اجرای TOD در تهران درباره عملیاتی کردن کاهش ترافیک و افزایش کیفیت زندگی با تعامل شورای اسلامی و شهرداری تهران اظهارداشت: در شهرداری تهران بیشترین نقد در این زمینه متوجه پهنه‌بندی‌های شهری و نوع بارگذاری کالبدی است. شورای اسلامی شهر تهران نیز باید با مقررات گذاری و نظارت بر عملکرد شهرداری در این حوزه بپردازد.

وی ادامه داد: بر اساس تشخیص و سیاستگذاری در شورای اسلامی شهر تهران؛ اصلی‌ترین مسئله مبتلا به مردم تهران بحث ترافیک و آلودگی هوا است. سالانه حدود 4 هزار و 500 نفر جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست می‌دهند. اگر اختصاص سنجی از میزان زمانی که شهروندان تهرانی در ترافیک هدر می دهند، انجام شود شاید رقم حدود 30 هزار میلیارد تومان برآورد شود.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه روزانه بیش از 12 میلیون لیتر بنزین در شهر تهران مصرف می شود که کمی بیش از 10 درصد مصرف کل کشور است، گفت: دولت برای مصرف این میزان سوخت در شهر تهران 4 هزار میلیارد تومان یارانه سوخت از محل منابع عمومی پرداخت می کند.

وی افزود: این در حالی است برخلاف انتظارمان دولت و مجلس در تأمین پرداخت یارانه بلیط مترو به میزان 30 درصد حق السهم با تعلل و اکراه عمل می کند. البته خوشبختانه در دو سال اخیر روابط حوزه مدیریت شهری و دولت بهبود یافته و تقریباً توانستیم یارانه بلیت مترو را از دولت دریافت کنیم اما در مدیریت گذشته یعنی 12 سال گذشته به دلیل اینکه روابط میان مدیریت شهری و دولت وجود نداشت این یارانه به صورت حداقلی دریافت شد.

رسولی با بیان اینکه در کمیسیون برنامه بودجه شورای شهر تهران در بخش برنامه ریزی های درازمدت مانند برنامه پنج ساله سوم، بودجه سنواتی و مدیریت تامین و تخصیص منابع، اولویت تامین منابع حوزه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو است، اعلام کرد: شورای اسلامی شهر تهران تنها مرجع تصمیم گیری برای تامین منابع بودجه‌ریزی و تبیین برنامه ها و سایر بخش ها نیست و دولت نیز سهم دارد.

خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه از مجموعه 18 هزار و 600 میلیارد تومان بودجه سالانه شهرداری تهران بر اساس مصوبه شورای شهر سه هزار و 711 میلیارد تومان به توسعه حمل و نقل و عمومی به ویژه مترو اختصاص یافته است، اظهار کرد: در شاخص های برنامه پنج ساله سوم شهر تهران همچنان اولویت با توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه ریلی است. در کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر تهران حدود 40 هزار میلیارد تومان منابع جدید برای این سرفصل شناسایی شده است.

وی با تأکید بر اینکه تامین این بودجه با توجه به تفاوت فاحش منابع و مصارف اقدام مسئولانه و جسورانه است که تحقق آن بسیار دشوار است، ادامه داد: یکی از منابع جدید در قالب TOD یا توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی است که در کمیته TOD به آن پرداخته شده است تا در21 ایستگاه مترو که امکان واگذاری‌های جدید وجود دارد، عملیاتی شود.

رسولی با بیان انیکه در این مسیر باید دولت را متقاعد کنیم، گفت: رقم بدهی شهرداری تهران در حال حاضر به 70 هزار میلیارد تومان افزایش یافته اما با لحاظ کردن همه محدودیت‌های موجود به توسعه حمل و نقل عمومی خواهیم پرداخت و برای این منظور نیز به دنبال کسب منابع جدید هستیم تا به صورت انحصاری و اختصاصی صرف حمل و نقل عمومی به ویژه ریلی شود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها