کد خبر: 350693
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۰ ۱۳:۴۶:۱۲
| |

مدیر کل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه:

طرح نماک در 72 مدرسه در 16 استان وارد فاز اجرای آزمایشی شد/ طلاق توافقی کاهش یافته است

مدیر کل پیشگیری‌های فرهنگی اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از کاهش آمار طلاق‌های توافقی در کشور خبر داد.

طرح نماک در 72 مدرسه در 16 استان وارد فاز اجرای آزمایشی شد/ طلاق توافقی کاهش یافته است
کد خبر: 350693
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۰ ۱۳:۴۶:۱۲

اعتمادآنلاین| ‌ علی محمد زنگانه، مدیر کل پیشگیری های فرهنگی اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در نشست خبری خود با اشاره به برنامه های کنترل آسیب‌ها و جرایم گفت: وقتی برنامه ای پیاده سازی می شود باید اثر آن را در جامعه ببینیم. یکی از اولویتهای ما کنترل و کاهش آسیبهای خانواده با اولویت طلاق است و بیش از 800 مرکز مشاور خانواده در کنار دادگاهها خانواده ایجاد شده است. طی سه سال گذشته 70 هزار مورد صلح و سازش رقم زده شده است.

وی ادامه داد: برنامه ما این است خدمات مشاوره کیفی تر شده و با پیگیری این سازشها را باثبات کنیم. با توجه به سامانه ای که در این زمینه داریم می توانیم صلح و سازش را پایدار کنیم.

مدیر کل پیشگیری های فرهنگی اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود: بیش از 60 هزار مورد صلح و سازش پایدار داشتیم. آمار ورودی پرونده های طلاق در سال 97، 4.6 درصد کاهش داشته است. در سه ماهه ابتدایی سال 98 آمار ورودی پرونده طلاق توافقی 11.1 درصد کاهش داشته است و این کاهش هچنان ادامه دارد در 6ماهه ابتدایی سال 98 در مقایسه با سال 97، 82952 فقره به 74276 فقره کاهش داشته یعنی در حدود 12 هزار مورد پرونده طلاق توافقی کاهش داشته است و ما توانستیم روند کنترلی را به روند کاهشی تبدیل کنیم.

زنگانه تصریح کرد: در روند کاهش پرونده های طلاق، پرونده های طلاق توافقی روند کاهشی داشته همچنین پرونده طلاق به درخواست زوج کنترل شده است و در انتهای سال 97 روند کاهشی بوده است اما روند درخواست طلاق زوجه همچنان افزایشی است. ما در تلاش هستیم در ادامه سال 98 و سال99 روندتقاضای زوجه برای طلاق را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: مطالبه مهریه، نفقه و الزام به تمکین، سایر دعاوی خانواده بعد از انواع طلاق است. پرونده های مطالبه مهریه در سه ماهه ابتدای سال 98، 19 درصد افزایش داشته است.برخی از دعاوی نیز توامان با درخواست طلاق مطرح می شوند.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در ادامه خاطرنشان کرد: قوه قضاییه به استناد ماده یک قانون حمایت از خانواده باید شعب تخصصی دادگاه‌های خانواده را راه‌اندازی می‌کرد. برای این مهم ما تا سال 1400 براساس برآوردی که انجام دادیم به 500 قاضی نیاز داریم تا در این شعب فعالیت کنند، در حال حاضر 323 قاضی برای استقرار در این دادگاه‌ها انتخاب شده و فعالیت می‌کنند و ما برای اجرای کامل این طرح نیازمند بودجه و منابع لازم هستیم که در حال حاضر در اختیار نداریم.

وی همچنین با اشاره به استناد ماده 2 قانون حمایت از خانواده گفت: در این ماده به استفاده از قضات مشاور زن در دادگاه‌های تخصصی خانواده اشاره شده است که براساس برآوردها به 400 قاضی مشاور زن برای فعالیت در این دادگاه‌های تخصصی نیازمندیم و ما تنها توانسته‌ایم با استفاده از ظرفیت زنان قاضی از 136 نفر به عنوان قاضی مشاور زن در دادگاه‌های تخصصی خانواده استفاده کنیم. همچنین برای عملیاتی شدن ماده 16 و ایجاد مراکز مشاوره، 1620 کارگاه برای توانمندسازی مشاوران و آموزش به آنها پیش‌بینی شده است که تاکنون 795 کارگاه برگزار شده و ما توانسته‌ایم به 50 درصد هدفگذاری‌هایمان در حوزه آموزش و توانمندسازی مشاوران دست پیدا کنیم.

زنگانه با اشاره به بازرسی مداوم از مراکز مشاوره خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما این بود که فرآیند بازرسی از این مراکز را تقویت کنیم و تاکنون بیش از 1644 بازرسی فعال از این مراکز صورت گرفته است. ما به 5400 مشاور برای فعالیت در این مراکز نیاز داریم که براساس آزمون سازمان سنجش و تایید صلاحیت‌های صورت گرفته نزدیک به 1364 مشاور را توانسته‌ایم در این مدت جذب کنیم. همچنین 800 مرکز مشاوره نیز تاکنون ایجاد شده است.

مدیرکل پیشگیریهای فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به ملاقات فرزندان طلاق در مراکز اختصاص یافته به این موضوع گفت: پیش از این ملاقات فرزندان طلاق براساس رأی قاضی در کلانتریها انجام می‌شد اما ما توانستیم 142 مرکز برای ملاقات این فرزندان با والدینشان راه‌اندازی کنیم و به 168 مرکز دیگر نیاز داریم. خوشبختانه در حال حاضر ملاقات این فرزندان به جای کلانتریها در محیط فرهنگی و آموزشی و با کمک سازمانهای متولی انجام می‌شود. این اتفاق نیز بعد از ارائه گزارشی در سال 94 از حضور فرزندان طلاق در کلانتریها اتفاق افتاد و ملاقات فرزندان طلاق در فرهنگسراها یا مراکزی که توسط وزارت بهداشت و بهزیستی راه‌اندازی شده است انجام می‌شود. همچنین علاوه بر فرآیند ملاقات مشاوره و مددکاری به والدین در این مراکز ارائه می‌شود و تاکنون توانسته‌ایم نزدیک به 6 درصد صلح و سازش در میان خانواده‌ها ایجاد کنیم که این موضوع عدد قابل توجهی است و به دلیل مداخلات مشاوره‌ای صورت گرفته است. همچنین 70 هزار ملاقات در این مراکز انجام شده است.

زنگانه در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به هفته کودک و قوانین جمهوری اسلامی درباره کودک گفت: پرداختن به موضوعات کودکان و تحقق حقوق کودک یکی از استراتژیهای معاونت پیشگیری است که بر همین اساس برنامه پیشگیری رشدمدار را برای جامعه هدف زیر 17 سال در نظر گرفته است. یکی از برنامه‌های ما در این خصوص همین ملاقات فرزندان طلاق در مراکز ویژه است. البته این برنامه زیرمجموعه برنامه‌های طلاق است اما با توجه به اینکه باید شرایط برای کودک که مشکلات طلاق والدین را نیز تحمل می‌کنند مساعد باشد، ما در برنامه‌های خود مراکز ملاقات با فرزندان طلاق را با همکاری دستگاه‌های متولی قرار دادیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات ما در حوزه کودک فرآیند رسیدگی به پرونده کودکان معارض با قانون است. رسیدگی به این پرونده‌ها در دادگاه تخصصی در حال حاضر انجام می‌شود و در استانهایی که امکان برگزاری دادگاه‌های تخصصی نبوده است یک قاضی مشخص برروی این پرونده‌ها فعالیت می‌کند. همچنین ما به استناد قانون موظف هستیم در کنار قاضی حتما از مشاور در دادگاه‌های مخصوص کودک استفاده کنیم. از همین رو از حضور 888 نفر مشاور در محاکم اطفال و نوجوان استفاده می‌شود و رسیدگی به 28 هزار فقره پرونده کودکان معارض با قانون با همکاری قضات و مشاوران در این دادگاه‌ها انجام شده است.

او افزود: در حوزه اداری پیشگیری قضایی برای استفاده از مجازات جایگزین برنامه‌ای تدوین شد و این برنامه در سال 97 اجرا شده و دستورالعمل و راهنمایی مشخصی برای صدور مجازاتهای جایگزین برای قضات تهیه شده و کارگاه‌های آموزشی برای آنها برگزار شده است.

وی درباره طرح نماک (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) گفت: طرح نماک در 72 مدرسه در 16 استان وارد فاز اجرای آزمایشی شد و در نهایت به صورت پایلوت در منطقه نظرآباد برای 28 هزار دانش‌آموز تحت تعلیم قرار گرفت. همچنین در سال تحصیلی جاری 35 پایلوت جامع در 31 استان برای یک شهرستان انتخاب شد اما با توجه به جمعیت استان تهران قرار شد این طرح به صورت پایلوت در 4 منطقه آموزش و پرورش و یک شهرستان اجرا شود و تلاش می‌کنیم تا پایان سال 1400 در 105 هزار مدرسه پروژه نماک مستقر شود. این طرح دارای 74 محتوای خودآموز آموزشی است.

مدیرکل پیشگیریهای فرهنگی اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تصریح کرد: همچنین در مقاطع مختلف تحصیلی آموزش خانواده با محوریت انجمن اولیا و مربیان برای والدین قرار است اجرایی شود و ما برای 8000 مدرس آموزش خانواده محتوای آموزشی و طراحی و به آنها آموزش داده‌ایم. در برنامه نماک شناسایی علائم خطر معلم‌محور است و برای اینکه بتوانیم پیشگیری رشدمدار داشته باشیم از طرح نماک و آموزش خانواده استفاده خواهیم کرد که محتویات آن در کارگاه‌های ضمن خدمت برای معلمان آموزش داده می‌شود.

زنگانه در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه سن طلایی پیشگیری، رشدمدار پیش از دبستان است، گفت: با توجه به اینکه در 10 دعوی اول کشور بعد از سرقت مستوجب تعزیر، ضرب و جرح عمدی رتبه بالایی دارد، به این نتیجه رسیدیم که باید مهارت تاب‌آوری را به کودکان با روشهای غیرمستقیم آموزش دهیم. از همین رو طرح نظام مراقبت اعوان کودکی (نماک) را برای کودکان زیر 7 سال در نظر گرفته‌ایم. این طرح معلم محور و والدین محور است و در موضوعات مانند مهارت تاب‌آوری، مهارت بخشودگی، مهارت ارزش اخلاقی، مهارت شناخت هیجانات و کنترل آن، مهارتهای اجتماعی پیشرفته، مهارت مدیریت بر خود، مهارت پرورش تفکر و تصمیم‌گیری، مهارت تقویت هوش‌های چندگانه و مهارت پرورش و خلاقیت است.

وی ادامه داد: در جلسه‌ای با وزیر آموزش و پرورش درباره این طرح به توافق رسیده‌ایم و پروژه ائتلاف ملی نماک برای کودکان پیش از دبستان با همکاری سازمانهای متولی در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهد شد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها