کد خبر: 350873
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۳ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

کارشناس حقوقی «اعتمادآنلاین» پاسخ می‌دهد:

آیا بیمه نکردن کارگران توسط کارفرما جرم است؟

آیا بیمه نکردن کارگران توسط کارفرما جرم است و قابل مجازات است؟

آیا بیمه نکردن کارگران توسط کارفرما جرم است؟
کد خبر: 350873
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۳ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ میراندا مهدوی- پرسش مخاطبان اعتمادآنلاین: آیا بیمه نکردن کارگران توسط کارفرما جرم است و مجازات در پی دارد؟

کارشناس حقوقی اعتمادآنلاین: به موجب ماده 148 قانون کار، کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلف هستند بر اساس قانون تامین اجتماعی نسبت به بیمه کردن کارگران واحد خود اقدام کنند. همچنین بر اساس ماده 183 این قانون، کارفرمایانی که برخلاف مفاد ماده 148 این قانون از بیمه کردن کارگران خود خودداری کنند علاوه بر تادیه کلیه حقوق متعلق به کارگر (سهم کارفرما) با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به جریمه نقدی معادل 2 تا 10 برابر حق بیمه مربوطه محکوم خواهند شد.

شایان ذکر است که علاوه بر ضمانت اجرای وصول قهری جریمه حق بیمه، کارفرمای متخلف تحت تعقیب کیفری نیز قرار می‌گیرد . حکم مواد 148 و 183 قانون کار، آمرانه و مربوط به نظم عمومی است، بنابراین هرگونه توافق بین کارگر و کارفرما مبنی بر بیمه نکردن کارگر اثری ندارد.

نکته مهم اینکه شکایت کارگران از کارفرمایان برای مطالبه حقوق و بیمه، مشمول مرور زمان نیست؛ بنابراین هیچ محدودیت زمانی‌ای برای این کار وجود ندارد و در هر زمانی خود کارگر یا بعد از فوت او، وراث قانونی وی، قادر خواهند بود علیه کارفرما شکایت کنند. منظور از «مرور زمان» این است که در بعضی جرائم مهلت برای شکایت تعیین شده است، به گونه‌ای که اگر این مهلت بگذرد و شاکی شکایت نکند، دیگر به شکایت او رسیدگی نمی‌شود. که این امر همان‌طور که گفته شد، در مورد شکایت کارگران صدق نمی‌کند.

پایگاه خبری اعتمادآنلاین در راستای انجام رسالت آگاهی‌بخشی به جامعه و ارتقای سطح دانش شهروندان نسبت به امور شهری و مسئولیت‌های قانونی موثر بر آن، همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ حقوقی رایگان با همکاری وکلای برتر دادگستری، قضات باتجربه و اساتید برجسته حقوقی، به پرسش‌ها و سوالات مخاطبان و شهروندان گرامی در این حوزه پاسخ می‌دهد.

شما می‌توانید مشکلات حقوقی خود را از طریق آی‌دی Modiretemad@ در تلگرام با ما در میان بگذارید، و مشاوران حقوقی ما در اعتمادآنلاین پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها