کد خبر: 350950
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۱ ۰۹:۳۴:۰۳
| |

علی حقیقت، پژوهشگر اقتصادی:

عدم مدیریت پول و تأمین مالی علت اصلی تورم است

علی حقیقت، پژوهشگر اقتصادی، گفت: وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی مسئولیت حفظ ارزش پول را بر عهده دارند ولی در حقیقت علت اصلی تورم در ایران عدم مدیریت پول و تأمین مالی در دولت است.

عدم مدیریت پول و تأمین مالی علت اصلی تورم است
کد خبر: 350950
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۱ ۰۹:۳۴:۰۳

اعتمادآنلاین| علی حقیقت، پژوهشگر اقتصادی، گفت: یک عدد گویای تورم نیست چراکه حاکمیت شاخص‌های کلان و مردم نیز شاخص‌های فرد را می‌بینند؛ وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی مسئولیت حفظ ارزش پول را بر عهده دارند و در حقیقت علت اصلی تورم در ایران عدم مدیریت پول و تأمین مالی در دولت است.

وی تصریح کرد: کسب‌وکار و مشاغل کوچک متأثر از اقتصاد کلان هستند و مانند صنایع بزرگ نمی‌توانند مستقل باشند و موانع را رفع کنند، به عنوان مثال برای یک بانک 15 مجوز و برای یک کسب کار کوچک دریافت 24 مجوز الزامی است.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: باید بین مدیریت پول و تأمین مالی توازن برقرار شود؛ بانک مرکزی نیز در تصمیمات خود باید استقلال داشته و مدیریت پول انجام دهد.

وی بیان کرد: در حال حاضر در دنیا مشکل پول و حجم آن را در بازارهای جهانی شاهد هستیم، سیستم بانکی کشور درگیر نزول و بهره شده است و بانک مرکزی هیچ توسعه‌ای ندارد و درنهایت تمامی این موارد موجب تورم و ثروتمند شدن برخی از افراد شده است.

حقیقت به حجم نقدینگی نیز گریزی زد و ادامه داد: پس‌انداز یک ذخیره احتیاطی برای افراد است و افراد در بازارهای بی‌ثبات اقدام به پس‌انداز می‌کنند و در حقیقت می‌توان گفت که شرایط باعث بروز چنین رفتارهایی می‌شود؛ افراد در بازارهای بی‌ثبات به دنبال پس‌انداز کردن و تبدیل پول به کالا هستند.

این پژوهشگر در پایان اشاره کرد: فساد مالی یک روش زندگی شده که جز ضرر آورده‌ای برای اقتصاد ندارد و تورم و بیکاری را سبب می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها