استفاده از یورو و روبل در صادرات نفت و گاز روسیه

روسیه سرگرم بررسی جایگزین‌هایی برای دلار آمریکا در مبادلات انرژی و استفاده از یورو و روبل برای تسویه پول صادرات انرژی است.

استفاده از یورو و روبل در صادرات نفت و گاز روسیه
کد خبر: 350966
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۱ ۰۹:۵۲:۲۵

اعتمادآنلاین| مکسیم اورشکین، وزیر اقتصاد روسیه در مصاحبه با روزنامه فایننشیال تایمز اظهار کرد: ما ارز بسیار خوبی داریم که باثبات است. چرا از آن برای مبادلات جهانی استفاده نکنیم؟ ما می‌خواهیم فروش نفت و گاز در مقطعی به روبل انجام شود. مسئله در اینجا هزینه‌های اضافی صادرات با استفاده از این ارزها نیست اما اگر زیرساخت مالی ایجاد شود و هزینه‌های اولیه بسیار اندک باشد، در این صورت چرا نباید این کار را انجام دهیم؟

اورشکین گفت: با در نظر گرفتن محبوبیت اوراق قرضه داخلی در میان سرمایه گذاران خارجی که 29 درصد از اوراق قرضه به روبل را در اختیار دارند، روسیه قادر خواهد بود صادرات انرژی خود را به روبل بفروشد.

روسیه تلاش کرده است از طریق سیاست حذف دلار و جبران تاثیر تحریم‌های آمریکا، آسیب پذیری خود در برابر اقدامات آمریکا را کاهش دهد.

دارایی‌های روسیه پس از وضع نخستین دور تحریم‌های غربی در سال 2014 بر سر الحاق شبه جزیره کریمه از اوکراین به روسیه تحت فشار قرار گرفتند. متعاقب آن واشنگتن به بهانه مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، این کشور را هدف تحریم‌های بیشتری قرار داد.

آمریکا در اوت خرید اوراق قرضه دولتی یورو که از سوی روسیه منتشر شده است را برای بانکهای آمریکایی ممنوع کرد. وزارت دارایی روسیه ماه گذشته اعلام کرد این کشور روی فروش اوراق قرضه بیشتر به سرمایه گذاران در آسیا و اروپا متمرکز شده و ممکن است ارزهایی که اوراق قرضه به آنها منتشر می‌شود را تغییر دهد.

بر اساس گزارش رویترز، اورشکین به فایننشیال تایمز گفت: روسیه قصد دارد روابط تجاری دوجانبه با اتحادیه اروپا را تقویت کند اما تا زمانی که این بلوک دسترسی روسیه به بازارش را تسهیل نکند، بعید است با صادرات مواد غذایی اروپایی موافقت کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها