یحیی آل اسحاق مطرح کرد:

اجرای حذف دلار با پیوستن ایران به موافقت‌نامه اوراسیا/ آمریکا با ابزار دلار جنگ اقتصادی را جایگزین جنگ نظامی کرده است/ راه‌اندازی اینستکس بستگی به اقتدار ایران در منطقه و جهان دارد

وزیر اسبق وزارت بازرگانی اظهار داشت: حذف دلار با پیوستن ایران به موافقت‌نامه اوراسیا به مرحله اجرایی رسیده و کشورهای دیگر هم به دنبال شکست اقتدار دلار در اقتصاد دنیا هستند از این رو یکی از مهمترین اهداف این موافقت‌نامه انزوای دلار در فعالیت‌های اقتصادی است.

اجرای حذف دلار با پیوستن ایران به موافقت‌نامه اوراسیا/ آمریکا با ابزار دلار جنگ اقتصادی را جایگزین جنگ نظامی کرده است/ راه‌اندازی اینستکس بستگی به اقتدار ایران در منطقه و جهان دارد
کد خبر: 350984
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۱ ۱۰:۱۳:۰۰

اعتمادآنلاین| سلطه دلار بر بازارهای جهانی و استفاده آمریکا از این ابزار برای تحت فشار گذاشتن کشورها و تحریم آنها باعث شد تا کشورها به فکر جایگزین کردن دلار در مراودات اقتصادی با یکدیگر باشند.

در حال حاضر 60 درصد ذخائر ارزی دنیا به دلار است اما با توجه به سلطه‌گری آمریکا در بازارهای جهانی با دلار، کشورهای صاحب قدرت اقتصادی و کشورهای تحت تحریم در حال کاهش مبادلات تجاری خود با دلار هستند به طوری که کشور چین با 60 کشور مراودات اقتصادی خود را از دلار خارج کرده و ارز ملی خود یعنی یوان یا تهاتر کالا را جایگزین دلار قرار داده است.

در ایران هم حرکت به سوی معاملات غیردلاری آغاز شده و کشورهای همسایه هم به این جریان پیوسته‌اند به طوری که یکی از مهمترین مفاد موافقتنامه اوراسیا انجام مراودات اقتصادی غیردلاری و با ارزهای ملی مورد موافقت کشورها است.

در این رابطه یحیی آل اسحاق وزیر اسبق وزارت بازرگانی وقت و فعال اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه در حال حاضر دنیا درگیر جنگ اقتصادی با آمریکا است و تحریم‌های آمریکایی تنها شامل حال ایران نمی‌شود، گفت: ‌امروز شاهد جنگ تعرفه‌ای آمریکا و چین هستیم و آمریکا از مالکیت در دلار نهایت سوء استفاده را کرده است. به طوری که انجام هر معامله‌ای بالای 10 هزار دلار نیاز به اجازه دولت آمریکا دارد در غیر این صورت کشورها مورد جریمه و تحریم آمریکا قرار می‌گیرند.

وی افزود: آمریکا با همین ابزار دلار به جای یک جنگ نظامی جنگ اقتصادی به راه انداخته است و اجازه فروش نفت ایران را نمی‌دهد و جلوی تمام مبادلات اقتصادی ناشی از فروش نفت را گرفته است.

آل اسحاق با تاکید بر اینکه دلار ابزار سلطه آمریکا در دنیا شده است گفت: البته دنیا به دنبال این سلطه‌شکنی است و این اقدامات سوء استفاده‌گرانه آمریکا مصداق تروریسم اقتصادی است که نتیجه آن از اقدامات گروهک‌های تروریستی مانند داعش به مراتب پرنفوذ‌تر برای آ‌مریکا بوده است.

وی تاکید کرد: از این رو کشورهای صاحب قدرت چین و روسیه در حال کاهش مبادلات دلاری خود هستند و ارز ملی خود را با جایگزین دلار کرده‌اند.

این فعال اقتصادی با اشاره به اقدامات ایران در راستای کاهش معاملات دلاری گفت: یکی از دلایل پیوستن ایران به موافقت‌نامه اوراسیا موضوع حذف دلار از مراودات اقتصادی است که در معاملات با کشورهای ترکیه و عراق این کار را آغاز کرده‌ایم و به دنبال اجرای این سیاست با سایر کشورها هستیم.

وی با اشاره به اقدامات ایران در راستای کاهش معاملات دلاری اظهار داشت: کل تجارت غیرنفتی ایران حدود 50 میلیارد دلار است و ارز حاصل از فعالیت‌های غیرتجاری به 70 میلیارد دلار می‌رسد.

آل اسحاق با اشاره به مراودات تجاری ایران با کشورهای همسایه که قابل تبدیل به ارز غیردلاری هستند، گفت: سال گذشته 13 میلیارد دلار با عراق تجارت داشتیم که این رقم قابل ارتقا به 20 میلیارد دلار است همچنین با ترکیه هم حدود 10 الی 15 میلیارد دلار رابطه اقتصادی داریم که باید به 30 میلیارد دلار برسد. همچنین فعالیت اقتصادی ایران با افغانستان شش میلیارد دلار است.

وزیر اسبق وزارت بازرگانی وقت، حجم صادرات ایران حدود 48 میلیارد دلار و حجم واردات 50 میلیارد دلار است که گردش مالی صادرات و و اردات ایران به تنهایی به 100 میلیارد دلار می‌رسد به این معنا که سالیانه در ایران صد میلیارد دلار عملیات ارزی انجام می‌شود حال اینکه اگر تمهیدات و سیاست‌های داخلی و خارجی به خوبی به اجرا برسد این صد میلیارد دلار عملیات ارزی قابل تبدیل به ارز ملی یا غیردلاری است چنانکه امروز با چین، عراق و ترکیه معاملات غیردلاری داریم.

آل اسحاق تاکید کرد: ‌در حال حاضر دلار از فعالیت‌های اقتصادی ایران و عراق تقریبا حذف شده و جای آن را دینار و ریال گرفته در ترکیه هم از 15 میلیارد دلار فعالیت اقتصادی هفت میلیارد دلار آن با دلار انجام می‌شود و با هند هم از مقداری از فعالیت اقتصادی دلار حذف شده است.

وی ادامه داد: البته در بساری از قراردادها پایه محسابات هر چند دلار است اما دریافت و پرداخت‌ها یا با کالا یا با ارز غیردلاری انجام می‌شود. برای مثال در معاملات با کشور چین هر چند معامله بر پایه دلار است اما دلاری بین این دو کشور جابجا نمی‌شود.

وی درباره امکان راه‌اندازی اینستکس منطقه‌ای گفت: این امکان قابل رد نیست اما تمام این موضوعات بستگی به اقتدار ایران و نمود قدرت ایران در منطقه و جهان دارد اقتدار ایران می‌تواند تمام اهداف اقتصادی را محقق سازد.

آل اسحاق ادامه داد: حذف دلار با پیوستن ایران به موافقت‌نامه اوراسیا به مرحله اجرایی رسیده و کشورهای دیگر هم به دنبال شکست اقتدار دلار در اقتصاد دنیا هستند از این رو یکی از مهمترین اهداف این موافقت‌نامه انزوای دلار در فعالیت‌های اقتصادی است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها