کد خبر: 351085
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۸ ۱۵:۴۵:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از پروژه بهسازی توس هزار ساله گزارش می‌دهد:

توس احیا شود، میزبان 4.5 میلیون گردشگر خواهد بود/ ریاضی، عضو شورای شهر مشهد: دوستان وزارت مسکن تصور کردند که ما برنامه طرح تفصیلی داریم/ 33 سال از دستور رهبری برای بهسازی توس می‌گذرد/ کمیسیون ویژه در شورای شهر دنبال آباد کردن این منطقه تاریخی با قدمت هزار

33 سال از روزی که شهر توس در آثار ملی کشور ثبت شد می‌گذرد، اما این مجموعه که حالا به شهر مشهد پیوسته و به گفته کارشناسان قابلیت جذب بیش از چهار میلیون گردشگر در سال را دارد، فرسنگ‌ها دورتر از یک شهر توریستی ایستاده است. همین باعث شده شورای شهر مشهد کمیسیونی ویژه برای آن ترتیب دهد.

توس احیا شود، میزبان 4.5 میلیون گردشگر خواهد بود/ ریاضی، عضو شورای شهر مشهد: دوستان وزارت مسکن تصور کردند که ما برنامه طرح تفصیلی داریم/ 33 سال از دستور رهبری برای بهسازی توس می‌گذرد/ کمیسیون ویژه در شورای شهر دنبال آباد کردن این منطقه تاریخی با قدمت هزار
کد خبر: 351085
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۸ ۱۵:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ توس در 35 کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد و در تاریخ 26 آبان 1375 با مجموعه ارگ و برج و بارو با شماره 1758 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. همان سال، رهبر انقلاب هم در فرمانی بر رسیدگی هرچه سریع‌تر به این شهر تاکید کرد، اما با وجود این، تا سال 93، توس که بیش از هزار سال قدمت دارد شاهد هیچ تغییری نبود.

حتی بعد از سال 93 که توس به محدوده شهر مشهد هم پیوست، مسئولان دست به اقدام جدی‌ای برای رونق‌ دادن به این منطقه نزدند. اما با ورود شورای پنجم در شهر مشهد، کمیسیونی با نام کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس در شورا شکل گرفت تا تمام توانش را برای روشن کردن چراغ‌های منطقه توس به کار بندد.

با این حال، مدتی از آغاز به کار این کمیسیون نگذشته بود که اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی با ارسال ابلاغیه‌ای به شهرداری مشهد، این کمیسیون و اهدافش را مغایر با قانون و نمادی از موازی‌کاری دانست. در بخشی از این نامه به تاریخ 98/7/14 نوشته شده است: «با عنایت به اینکه کمیته راهبردی توس به صورت مصوب وجود دارد، ایجاد سازوکاری موازی با آن و به صورت مشابه در شهرداری مشهد، امکان‌پذیر نمی‌باشد. علاوه بر آنکه در حدود اختیارات کمیته مذکور در مصوبه فوق‌الذکر به تصویب طرح‌ها نیز اشاره شده که مستحضرید بنا به ماده 5 «قانون تاسیس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران» و نیز ماده 9 «آیین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران»، مرجع تصویب طرح‌های تفصیلی و بهسازی، نوسازی، بازسازی و مرمت به عنوان قسمتی از طرح‌های تفصیلی شهرها و طراحی‌های شهری کمیسیون ماده 5 قانون، تاسیس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران است. بنابراین، مصوبه فوق‌الذکر مغایرت صریح با قوانین دارد. لذا خواهشمند است نسبت به ابطال مصوبه و اصلاح‌ آن در قالب قوانین موجود، دستور مقتضی صادر فرمایید.»

نامه

نامه

مسعود ریاضی، نایب‌رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری و رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس، درباره این موضوع به اعتمادآنلاین گفت: «قرار بود کمیته راهبردی تشکیل شود تا عملیات اجرایی که توسط شهرداری در توس انجام می‌شود تسریع یابد. در همین راستا هم کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس کارش را آغاز کرد. همکاران ما در اداره کل وزارت مسکن تصور کردند ما می‌خواهیم طرح‌های تفصیلی و راهبردی را تصویب کنیم. در صورتی که مشخص است این مسئولیت‌ها بر عهده کمیسیون ماده 5 است. سوءبرداشتی بود که ما هفته گذشته در فرمانداری مشهد و هیات تصویب درباره‌اش توضیح دادیم و حل شد.»

ریاضی با اشاره به اینکه طرح‌های تفصیلی هم تا به امروز پیشرفتی نداشته توضیح داد: «سال 75 رهبر انقلاب به مشهد آمدند و متنی در توس نوشتند و انتظار داشتند رسیدگی به این منطقه بیشتر شود. از سال 75 به بعد اما هیچ اتفاقی برای توس نیفتاد و حتی بعد از سال 93 که توس به شهر مشهد پیوست و طرح تفصیلی هم برایش نوشته شد، باز تغییری رخ نداد.»

نایب‌رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در پایان به قدرت بالای این منطقه برای جذب توریست اشاره کرد: «از سال 96، با ورود شورای پنجم، مشاوران مطالعات زیادی درباره این منطقه انجام دادند و بر اساس مختصات منطقه مشخص شد که در صورت رسیدگی به توس، این مکان می‌تواند میزبان 4.5 میلیون گردشگر در سال باشد. به همین دلیل هم با پیگیری‌های انجام‌شده در کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس، شهرداری و میراث فرهنگی تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه با هم امضا کردند و نتیجه آن، بهسازی فضای هفت هکتاری مقابل آرامگاه فردوسی با نام باغ جلوخان شد. نقشه‌های اجرایی-عمرانی زیادی وجود دارد و تلاش می‌کنیم آنها را اجرا کنیم. توس بیش از هزار سال قدمت دارد و در صورت رشد و رونق می‌تواند درآمدزایی خوبی از طریق توریست داشته باشد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها