هاشم زایی، عضو فراکسیون امید در مجلس:

اگر FATF تصویب نشود تقریبا تمام کره زمین با ما کار نمی‌کند

عبدالرضا هاشم زایی، عضو فراکسیون امید در مجلس، گفت: شرکت‌های بزرگ چین به خاطر تحریم‌های آمریکا با ما کار نمی‌کنند ولی اگر FATF تصویب نشود، دیگر تقریبا کره زمین با ما کار نمی‌کند.

اگر FATF تصویب نشود تقریبا تمام کره زمین با ما کار نمی‌کند
کد خبر: 351106
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۱ ۱۲:۵۹:۰۴

اعتمادآنلاین| عبدالرضا هاشم زایی، عضو فراکسیون امید در مجلس، در خصوص "طولانی شدن روند تصویب FATF در مجمع تشخیص" گفت: اجازه دهید با ذکر مثالی برایتان توضیح دهم؛ متهمی در دادگاه به چندین جرم محکوم می‌‌شود و در کنار آن جرایم هم به اشد مجازات محکوم می‌شود، قانون می‌گوید اشد مجازات و بقیه‌اش هیچ.

او در ادامه بیان کرد: با توجه به مسائل بوجود آمده پس از تحریم‌ها و خروج آمریکا‌یی‌ از برجام و بدعهدی آنها و مشکلاتی که در تحریم برای ایران به وجود آورد، در این بهبوبه FATF تحت الشعای این مسائل قرار گرفت. دلیل تحریم های آمریکا مشخص است، آمریکا اقتصاد قالب دارد و به سیستم‌‌های مالی دنیا فشار می‌آورد و آن سیستم ها، بخاطر منافعشان با سیستم مالی-بانکی ایران کار نمی کنند.

نماینده مردم تهران گفت: اروپا با توانی که دارد نتوانست در این راستا کمک شایانی برای کمرنگ کردن تحریم‌ها در ایران انجام دهد. معطلی و مسکوت ماندن FATF در مجمع تشخیص، بدلیل بحث مذاکرات، پشت پرده و غیر پشت پرده بود، خصوصا قبل از اینکه رئیس جمهور به سازمان ملل برود.

عضو فراکسیون امید بیان کرد: یک سناریویی پشت تصویب نشدن FATF وجود دارد. آمریکا به دنبال هر بهانه‌‌ای است که بر علیه ایران اجماع جهانی درست کند که یکی از آن همان بهانه ها، همان FATF است. مسئولین سیاسی کشورها بارها اعلام کردند که در صورت قرار گرفتن ایران در لیست سیاه، کشورها نمی توانند با ایران مشارکت اقتصادی داشته باشند. مجمع اگر واقعا دغدغه اش معیشت مردم است و اگر این مسئله سیاسی نیست، FATF را تصویب کند. ایران خود قربانی تروریست است پس چرا باید به علت عدم پیوستن به FATF برای ما مشکل درست شود.

او بیان کرد: اینکه می گویند FATF تحت نفوذ قدرت است باید پاسخ داد که سازمان ملل هم تحت نفوذ قدر‌ت‌های بزرگ است. اصلا سازمان ملل را چه کسی ساخته است. بالاخره سازمان ملل در جنگ جهانی اول و دوم درست شده است، پس اگر این طور باشد از سازمان ملل هم باید جدا شویم. ببینید چند کشور در دنیا عضو FATF نیستند، آنها به اندازه انگشتان دست هم نیستند که برخی دولت مستقر هم ندارند. به عنوان یک نماینده نمی دانم چرا این مسئله را کش می دهیم.

هاشم زایی مطرح کرد: معتقدم که عدم پرداختن به FATF برای کشور هزینه دارد. اگر عضو FATF نشویم، حتی کشورهای دوست مثل چین و روسیه هم با ایران کار مالی انجام نمی دهند. شرکت‌های بزرگ چین به خاطر تحریم‌های آمریکا با ما کار نمی‌کنند ولی اگر FATF تصویب نشود، دیگر تقریبا کره زمین با ما کار نمی‌کند.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها