حسن روحانی، رئیس‌جمهوری:

کنارگذاشتن تحریم‌ها از طرف آمریکا نکته اساسی و کلیدی است/ حسن‌نیت و کلام طیب، پاسخ شایسته خواهد داشت

رئیس‌جمهوری گفت: سرنخ‌های عامل حمله موشکی به نفتکش ایرانی را داریم که برای نخست‌وزیر پاکستان بیان و اعلام کردیم تحقیقات‌مان تا رسیدن به نتیجه نهایی و روشن شدن مسئله ادامه دارد.

کنارگذاشتن تحریم‌ها از طرف آمریکا نکته اساسی و کلیدی است/ حسن‌نیت و کلام طیب، پاسخ شایسته خواهد داشت
کد خبر: 351119
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۱ ۱۳:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در نشست خبری مشترک با نخست وزیر پاکستان بیان کرد: ما با آقای نخست وزیر نگرانی خود را درباره حوادث مربوط به نفتکش‌ها به ویژه حادثه مرتبط با نفتکش ایرانی در دریای سرخ در روز جمعه بیان کردیم.


رئیس شورای عالی امنیت ملی هشدار داد: این که کشوری فکر کند می‌تواند در منطقه ناامنی ایجاد کند و پاسخ دریافت نکند اشتباهی محض خواهد بود.

روحانی افزود: نخست وزیر پاکستان نیز درباره امنیت منطقه حساس خلیج فارس نکاتی مطرح کرد که ما آن را تأیید می‌کنیم او بر این نکته تأکید کرد که کلید حل و فصل جنگ یمن و پایان یافتن آن، آتش بس فوری و کمک به مردم این کشور است و این می‌تواند آغاز بسیار خوبی باشد.

رئیس جمهور گفت: ایران و پاکستان بر این نکته تأکید دارند که مسائل منطقه راه حل سیاسی دارد و باید از طریق گفت‌وگو میان کشورها مسائل کنونی را به حل و فصل نهایی رساند.

وی افزود: همچنین در مذاکرات امروز، خطرات رژیم صهیونیستی برای امنیت منطقه را توضیح دادیم و به نخست وزیر پاکستان تأکید کردیم که هر گونه حسن نیت و کلام شایسته، پاسخ شایسته خواهد داشت.

رئیس جمهور گفت: در گفت‌وگوهای مشترک با نخست وزیر پاکستان بر مساله تحکیم صلح و ثبات کامل در منطقه با عملکرد مشترک دو کشور تاکید شد.

روحانی در نشست خبری مشترک با نخست وزیر پاکستان در تهران،‏ افزود: درخصوص مساله تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران بحث و گفتگو صورت گرفت و محورهای گفت‌وگوها هم بر این موضوع بود که تحریم‌های آمریکا یک تروریسم اقتصادی است.

رئیس جمهور گفت: اینکه آمریکا چگونه دوباره به برجام برگردد و روال سابق را در پیش گیرد و نیز اینکه این توافق مهم چگونه عملیاتی و اجرایی شود، با نخست وزیر پاکستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

روحانی افزود: ما تاکید کردیم که آمریکا برای حل مساله باید به برجام بازگردد و تحریم‌ها را کنار بگذارد؛ کنارگذاشتن تحریم‌ها نکته اساسی و کلیدی ما بود.

رئیس جمهور در ادامه با تشکر از نخست وزیر پاکستان به علت سفر به ایران، گفت: مباحث مورد گفت‌وگو بسیار مهم و راهبردی برای منطقه و روابط جهانی بود، من به آقای عمران خان نخست وزیر پاکستان گفتم که حسن نیت وی برای مسایل منطقه‌ای حائز اهمیت است، لذا ما با چهره گشاده از تلاش‌های پاکستان برای همکاری‌های منطقه‌ای استقبال می‌کنیم تا در نهایت صلح و ثبات کامل به منطقه حساس ما برگردد.

روحانی در پایان تاکید کرد: امیدواریم با سفر نخست وزیر کشور دوست و همسایه پاکستان به ایران خیر و منفعت برای هر دو کشور رقم بخورد.

رئیس جمهور گفت : ایران و پاکستان دو کشور همسایه و دوست و دارای روابط عمیق و راهبردی هستند و تاکید ما در این دیدار بر ادامه این روابط راهبردی بود.

روحانی در نشست خبری مشترک با آقای عمران خان اظهار داشت: روابط دو جانبه و گسترش روابط میان دو کشور یکی از محورهای گفتگو با نخست وزیر پاکستان بود.

رئیس جمهور گفت: همچنین مسائل امنیت مرزها بین دو کشور و فعال شدن بازارچه‌های مرزی بین دو کشور مورد بحث و تاکید دو طرف قرار گرفت.

وی اضافه کرد: همچنین درباره منطقه گفتگو کردیم از جمله منطقه خاورمیانه به خصوص خلیج فارس و دریای عمان که منطقه بسیار حساسی برای جهان و برای منطقه ماست. درباره ثبات و صلح در این منطقه نیز بحث و گفتگو کردیم.

عمران خان: روابط ایران و پاکستان عمیق و دیرینه است

نخست وزیر پاکستان روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران را عمیق و دیرینه خواند و گفت: ما هیچ گاه کمک‌های ایران به پاکستان و همچنین حمایت از مردم کشمیر را فراموش نمی‌کنیم.

عمران خان در نشست مشترک خبری با آقای روحانی افزود: 8 میلیون نفر از مردم کشمیر طی دو ماه در محاصره کامل بودند و از اینکه ایرانیان از مردم کشمیر حمایت کردند قدردانیم.

وی گفت: دلیل اصلی سفر من به ایران این است که نمی‌خواهیم درگیری جدیدی در منطقه بوجود بیاید به ویژه اینکه ما خودمان 15 سال درگیر بودیم و 70 هزار نفر را هم در درگیری با تروریسم از دست دادیم.

عمران خان ادامه داد: ایران همسایه ماست و در مواقع مهم به ما کمک کرده است و عربستان هم دوست ماست و به ما کمک کرده است و نمی‌خواهیم بین ایران و عربستان درگیری رخ دهد بلکه معتقدیم باید با مذاکره مشکلات حل شود و به جنگ منتهی نشود.

وی تاکید کرد: اختلاف و درگیری باعث افزایش قیمت نفت و در نهایت گسترش فقر در منطقه و قربانی شدن انسان‌ها می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها