محسن روحی‌صفت، کارشناس مسایل بین الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

پاکستان قابلیت باز کردن گره کور رابطه ایران و عربستان را دارد/ 2 کشور باید به اختلافات‌شان پایان دهند تا میانجی بتواند کاری کند

محسن روحی‌صفت، کارشناس شبه‌قاره، گفت: اگر ایران و عربستان تمایلی واقعی برای تفاهم داشته باشند، پاکستان قابلیت باز کردن این گره کور را دارد.

پاکستان قابلیت باز کردن گره کور رابطه ایران و عربستان را دارد/ 2 کشور باید به اختلافات‌شان پایان دهند تا میانجی بتواند کاری کند
کد خبر: 351162
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۲ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محسن روحی‌صفت در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با اشاره به تلاش‌های عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان، برای ایفای نقش میانجی بین ایران و عربستان گفت: برای اینکه 2 کشور بتوانند به اختلافات‌شان پایان دهند شراط اول این است که 2 طرف تمایلی برای هم‌صدایی از خود نشان بدهند تا میانجی بتواند تلاش‌هایش‌ در راستای نزدیک‌تر کردن‌شان را به ثمر بنشاند. البته جمهوری‌ اسلامی در سال‌های اخیر آمادگی‌اش را برای هرگونه گفت‌وگویی در راستای کاهش تنش با عربستان صریحاً اعلام کرده و برای همه آمادگی ایران برای تفاهم روشن است. اما عربستان از هرگونه رایزنی و... خودداری می‌کرد. تا اینکه محمد بن‌سلمان در نشست سالانه اجلاس سازمان ملل حرف‌هایی زد که تلقی عمومی این بود که دولت سعودی برای کاهش تنش با ایران تمایل پیدا کرده است.

این کارشناس شبه‌قاره همچنین گفت: به همین دلیل عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان که همیشه رابطه‌ای توأم با همراهی با ایران دارد، از این موقعیت استفاده کرده و به تهران آمده است تا بلکه بتواند فضای تنش‌آلود بین تهران و ریاض را با تلاش‌هایش ترمیم کند. او اعلام کرده است به عربستان هم سفر خواهد کرد بلکه بتواند این مشکل منطقه را به نوعی حل کند تا هم ایران و عربستان و هم منطقه از تبعات سوءِ اختلاف و چالش در امان بمانند.

این چهره ادامه داد: البته عمران‌خان اولین مقامی نیست که برای باز شدن گره رابطه ایران و عربستان وارد گود شده است و پیش از این مقام‌های دیگری هم بوده‌اند که برای ایجاد صلح سعی داشته‌اند میانجی‌گری کنند اما این رایزنی‌ها جواب نداد. به هر حال پاکستان هم با ایران هم با عربستان فضای تعاملی خوبی دارد. البته ایرانی‌ها همیشه‌ آمادگی‌شان را اعلام کرده‌اند و عربستان نیز به هر حال چراغ سبز نشان داده، به همین خاطر امیدها برای کاهش تنش قدیمی و هزینه‌ساز بیش از پیش شده است.

این چهره با اشاره به رابطه ایران و پاکستان توضیح داد: ایران و پاکستان در طول تاریخ همیشه رابطه خوبی داشته‌اند. حتی حادثه‌های گاه و بی‌گاه مرزی هم خللی در نگاه 2 کشور به یکدیگر ایجاد نکرده است، چرا که 2 کشور در مواضع مربوط به منطقه و امنیت 2 کشور هم‌صدایی و همراهی خوبی با یکدیگر دارند. پاکستان حتی در برهه جنگ ایران و عراق همیشه نسبت به ما گشاده‌دستی داشته و البته ایران هم در بحث امنیت همیشه این کشور را مورد حمایت قرار داده است.

محسن روحی‌صفت در پایان سخنانش گفت: اگر ایران و عربستان تمایلی واقعی برای تفاهم داشته باشند، پاکستان قابلیت باز کردن این گره کور را دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها