کد خبر: 351319
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۲ ۰۸:۴۳:۴۸
| |

شبکیه مصنوعی هوشمند چشم تولید شد

اگر چه شبکیه مصنوعی چشم می‌تواند بینایی را تا حدی به انسان‌ها بازگرداند، اما داغ شدن قطعات الکترونیکی آن یک چالش جدی است که با هوشمند شدن این محصول برطرف شده است.

شبکیه مصنوعی هوشمند چشم تولید شد
کد خبر: 351319
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۲ ۰۸:۴۳:۴۸

اعتمادآنلاین| شبکیه‌های مصنوعی که برای بازگرداندن بینایی به افراد درون چشم آنها نصب می‌شوند، دارای قطعات الکترونیکی پیچیده‌ای هستند که اغلب بعد از مدتی فعالیت به شدت داغ شده و می‌توانند به بافت چشم آسیب بزنند.

گروهی از محققان دانشگاه استنفورد به منظور حل این مشکل، شبکیه مصنوعی هوشمندی را ابداع کرده‌اند که می‌تواند داده‌های مورد نیاز برای پردازش را خود انتخاب کند و لذا از اضافه کاری و داغ شدن قطعات الکترونیکی خود جلوگیری کند.

درون شبکیه مصنوعی یک حسگر دوربین کار گذاشته شده و نصب این مجموعه در درون چشم موجب می شود تا با دریافت نور و تبدیل آن به علائم الکترونیکی فرد توان بینایی خود را تا حدی به دست آورد. علائم یادشده با عبور از مجموعه ای از الکترودها و شبکه عصبی مغز در نهایت به اطلاعاتی قابل دیدن مبدل می‌شوند.

نکته مهم این است که صدها الکترود این مجموعه پالس‌های الکتریکی زیادی تولید می‌کنند که نتیجه آن خلق گرمای زیادی است که به بافت های داخلی چشم آسیب می‌زند. هوشمند شدن شبکیه مصنوعی موجب انتخاب و گزینش اطلاعات ضروری شده و حجم داده‌هایی که از الکترودها عبور می کنند را کاهش می‌دهد.

همچنین این شبکیه مصنوعی جدید از میان برخی سیگنال‌های مشترک و تکراری برخی از آنها را حذف می کند تا در انتقال داده‌ها صرفه جویی شود.

علاوه بر این، اطلاعات بصری شبکیه مصنوعی هوشمند دیجیتالی و فشرده‌سازی هم می‌شوند و این امر حجم اطلاعات مورد نیاز برای ذخیره سازی و انتقال را کاهش می‌دهد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها