حسین‌زاده، نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس:

حمله ترکیه به سوریه مغایر با قوانین بین‌المللی است

عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس، گفت: اردوغان ثابت کرده دنبال کشورهای متزلزل از نظر قدرت مرکزی است بنابراین کشور بعدی که وی به آن حمله خواهد کرد «عراق» است.

حمله ترکیه به سوریه مغایر با قوانین بین‌المللی است
کد خبر: 351421
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۲ ۱۰:۲۳:۳۵

اعتمادآنلاین| عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس، در نطق میان دستور جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس، با محکوم کردن حمله ترکیه به کُردهای سوریه، گفت: در پشت تریبون مجلس نمی‌خواهم مظلوم‌نمایی کنم یا ضجه بزنم. زبان آدمی در طرح موضوعات ساده ناتوان است چه رسد به این که بخواهد موضوعات درگیر با حوزه انسانی و بشری را بیان کند.

وی ادامه داد: این روزها هر لحظه به اخبار شبکه های تلویزیونی، کانالهای تلگرامی و فضای مجازی نگریسته می شود با حجم وسیعی از اخبار کشتار و آواره شدن انسانها روبرو می شویم. با زبان عقلانیت، قانون‌ورزی و انسانی می‌خواهم وضعیت امروز سوریه و ترکیه را بیان کنم. دیروز وقتی در مجلس توسط برخی نمایندگان برای محکومیت اقدام ترکیه امضا جمع می‌شد، تعدادی همکاران فضای مجلس را به دو قطبی ترکی - کردی تبدیل کرده بودند.

نماینده مردم نقده در مجلس ادامه داد: «کشته شدن انسان» کُرد، ترک، عرب، فارس و لُر نمی‌شناسد. با کشته شدن هر انسانی شمعی از امیدواری به حیات آینده زیست انسانی، خاموش می‌شود. به راستی اردوغان در پی چیست؟ وی می‌خواهد با رفع خطر کردها در منطقه حائل امنیتی، ارتش آزاد را در این موقعیت جغرافیایی مستقر کند و یگانهایی را که در طرابلس، عفرین و بابل مستقر بودند در این منطقه مستقر کند.

وی یادآور شد: ارتشِ متشکل شدهِ توسط اردوغان به فرماندهی دو نفر به نام‌های آلپ‌ارسلان چیلیک و هم‌پیمان قدیمیش است. لشکرکشی این دو نفر از سال 2012 به وسیله رییس جمهور ترکیه سامان داده شد. اینها نگاههای ترکمانی دارند و تا سال 2015 در 15 گروهان، تیپ و لشکر متشکل شده اند. اولین فرمان اردوغان به این یگانها مقابله با کردها، روسها و سوری‌ها در داخل عراق بود.

حسین‌زاده ادامه داد: این مسئله نشان می‌دهد پولهایی که اردوغان از عربستان گرفت برای بر هم زدن وفاق سرزمینی و اتحاد درونی کشور سوریه هزینه شده است. این نیروها همین امروز در کانالهای تلگرامی و فضای مجازی بریده شدن سر انسانها را به نمایش گذاشته‌اند. این نیروها همان‌هایی هستند که تعداد زیادی از مدافعان ایرانی حرم در سوریه را به شهادت رساندند و امروز هم کودکان و زنان کُرد را در سوریه می‌کشند.

وی اقدامات اردوغان را مغایر قوانین بین المللی دانست و افزود: مطابق بند 4 ماده دو منشور ملل متحد تجاوز به تمامیت ارضی هر کشوری تقبیح شده است. براساس ماده 51 این منشور هر کشوری حق دارد در برابر حمله مسلحانه از خود دفاع کند. براساس بند 7 ماده دو منشور ملل، هیچ کشوری مجاز به دخالت در امور داخلی کشور دیگر نیست. علاوه بر آن اقدام ترکیه خلاف بند 7 ماده منشور است. بر اساس این بند زمانی یک کشور می‌تواند در کشور دیگر حضور پیدا کند که به دعوت کشور میزبان باشد.

این نماینده کرد مجلس با تبیین اهداف احتمالی اردغان در سوریه، گفت: رای اردوغان در ترکیه در بدترین وضعیت است. انتخابات محلی را واگذار کرد و حالا با دامن زدن به دو قطبی ترکی - کردی در ترکیه در پی بهبود وضعیت رای حزب متبوعش در کشور است. بوش، ترامپ و دیگران هر جا دچار ضعف داخلی شدند به کشور دیگری حمله کردند. نماد این رفتار امروز در اردوغان قابل مشاهده است. با لطفی که رییس جمهور ترکیه به داعش داشت، حالا برای پوشش ناکامی‌ها و شکست‌های داخلیش زمینه زایش این گروهک تروریستی را بار دیگر به وجود آورده است.

حسین‌زاده افزود: متذکر می‌شوم، اردوغان با استقرار بخشی از جمعیت غیر کُرد سوریه در مناطق شمالی در پی ایجاد سپر انسانی در این منطقه است، اگر شرایطش به وجود آمد آن منطقه جغرافیایی از خاک سوریه را به ترکیه الصاق می‌کند و اگر نشد با استفاده از جان افراد اسکان یافته در آن منطقه برای خود سپر انسانی درست می‌کند. اردوغان ثابت کرده دنبال کشورهای متزلزل از نظر قدرت مرکزی است. کشور بعدی که وی به آن حمله خواهد کرد «عراق» است. مطمئن باشید یک روز این اتفاق خواهد افتاد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها