موسیقی «لیونل نیومن» در فرهنگسرای نیاوران بررسی می‌شود

نشست بررسی موسیقی فیلم‎های «لیونِل نیومن» آهنگساز، رهبر ارکستر و از مدیران موسیقی در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

موسیقی «لیونل نیومن» در فرهنگسرای نیاوران بررسی می‌شود
کد خبر: 351611
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۲ ۱۵:۱۳:۰۰

اعتمادآنلاین| موسیقی فیلم‎های لیونِل نیومن در فرهنگسرای نیاوران بررسی می‌شود. در این نشست نصراله داوودی به بررسی زندگی و آثار «لیونل نیومن» آهنگساز، پیانیست، رهبر ارکستر و پرافتخارترین مدیران موسیقی تاریخ هالیوود خواهد پرداخت.

گفتنی است که این نشست دومین نشست از یک مجموعه نشست پیاپی است که در آن به خدمات «خانواده نیومن» در تاریخ هالیوود پرداخته می‎شود.

لیونِل نیومن، در 4 ژانویه 1916 در شهر نیوهاون ایالت کنِکتیکت آمریکا چشم به جهان گشود. او یکی از برادران کوچک‎تر آلفرد نیومن، یکی از بزرگ‎ترین آهنگسازان تاریخ هالیوود، بود.

او تعالیم موسیقی را از برادرانش آلفرد و اِمیل آموخت و در شانزده سالگی پس از مهاجرت به هالیوود برای نخستین بار برای «اِرل کارول» مدیر برنامه مشهور، به رهبری ارکستر پرداخت و در همانجا با بِوِرلی کارول، برادرزاده وی ازدواج کرد.

اوچندین سال بعد در نیویورک مجددا به طور رسمی به فراگیری موسیقی از «جُزف آرکون» و «ماریو تِدِسکو» پرداخت.

در دهه 1930 به عنوان پیانیست تمرین‎ها و رهبر ارکستر با «مای وِست» مشغول به کار شد و به موفقیت چشمگیر رسید. در هجده سالگی در خط کشتیرانی هلند-آمریکا به نام «اس اس روتردام» به عنوان نوازنده پیانو مشغول شد و «ارکستر انجمن نیومن» را تشکیل داد. این سفرها چنان تاثیری بر زندگی او گذاشت که همیشه تا پایان عمر از آن‌ها به نیکی یاد می‎کرد.

پس از آن به کمپانی «فاکس قرن بیستم» رفت و پس از مدت‎ها کارآموزی نزد برادر بزرگترش آلفرد نیومن و همچنین سال‎ها کار کردن به عنوان پیانیست، سرانجام ترفیع گرفت و تا سال 1959 به سمت مدیر بخش موسیقی تلویزیون در این کمپانی منصوب شد و در نهایت به مدیریت ارشد بخش موسیقی فیلم رسید.

نیومن به مدت 46 سال در این سمت ماند و در این مدت برای بیش از دویست فیلم موسیقی ساخت و صدها اثر از آهنگسازان دیگر را رهبری و مدیریت کرد.

در زمان مدیریت او ارکستر استودیوی فاکس قرن بیستم به یکی از بهترین ارکسترهای کل آمریکا تبدیل شد و علاوه بر موسیقی فیلم کنسرت‎های بسیاری از آثار آهنگسازان کلاسیک را نیز به رهبری خود او در سراسر آمریکا، کانادا، نیوزیلند و بریتانیا اجرا کردند.

سرانجام لیونِل نیومن در سال 1985 خود را بازنشسته کرد و در 3 فوریه 1989 بر اثر سکته قلبی در سن 73 سالگی در هالیوود درگذشت.

او در طول حیات پربار هنری‎اش یازده بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد و سرانجام برای فیلم «سلام دالی» موفق به دریافت این جایزه شد.

از آثار او می‎توان به «کابوی و خانم»، «دختر طلایی»، «از پَسِش بر میام»، «بهترین چیزهای زندگی رایگانند»، «طالبان لذت»، «دکتر دُلیتِل»، «عشق آوریل»، «سلام دالی»، «برنده تمام جوایز»، «بوسه قبل از مرگ»، «شلاق نقره‎ای»، «محاصره در رودخانه سرخ»، «قاتل آزاد است»، «بخوان پسر، بخوان»، «لطفا مزاحم نشوید»، «شمال به سمت آلاسکا» و ده‎ها اثر ارزشمند دیگر اشاره کرد.

نشست بررسی موسیقی فیلم‎های لیونل نیومن 25 مهر ساعت 17 با حضور نصراله داوودی در سالن کنفرانس فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد. حضور علاقمندان در این برنامه آزاد است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها