کد خبر: 351620
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۲ ۱۵:۳۱:۰۰
| |

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران در سومین نشست خبری با خبرنگاران:

سال 1396، کم‌خردهای داخلی به ترامپ چراغ سبز نشان دادند/ تفسیر شورای نگهبان از اصل 113 آن را بی‌اثر کرده است/ کلید شرایط نامناسب کشور در سال 96 ابتدا از داخل و بعد از خارج زده شد/ بر اساس آمار بانک مرکزی حدود 40 درصد بر ارزش پول ملی افزوده شد/ اشتغال در تا

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران در سومین نشست خبری با خبرنگاران عنوان کرد: دولت تا دی 96 مسیری را طی کرد که همه شاخص‌های امینتی، اقتصادی و... آن درست بود، اما از دی‌ماه 96 وارد شرایط جدید شدیم که جرقه این شرایط ابتدا از داخل و سپس از خارج زده شد. وارد سال 97 با شرایط سخت و مشکل شدیم.

سال 1396، کم‌خردهای داخلی به ترامپ چراغ سبز نشان دادند/ تفسیر شورای نگهبان از اصل 113 آن را بی‌اثر کرده است/ کلید شرایط نامناسب کشور در سال 96 ابتدا از داخل و بعد از خارج زده شد/ بر اساس آمار بانک مرکزی حدود 40 درصد بر ارزش پول ملی افزوده شد/ اشتغال در تا
کد خبر: 351620
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۲ ۱۵:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران در سومین نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی در نهاد ریاست جمهوری گفت: تحلیل‌ها بر این بود که سال سختی داریم و حتی سال سخت‌تری در سال 98 خواهیم داشت.

به گزارش اعتمادآنلاین ، روحانی در ادامه افزود: در سال 97 پیش بینی های خارجی ها و برخی تحلیل‌گران اقتصادی داخل این بود که سال بسیار سختی داریم و سال بسیار سخت‌تری در 98 داریم. حتی بحث تورم 3رقمی را هم برای ایران پیش بینی کردند. می‌دیدیم که برخی تحلیل‌ها شرایط سختی را برای ایران در نظر می‌گرفتند اما مردم ایران توانستند از این شرایط سخت عبور کنند.

او در ادامه باب بیان اینکه امروز به طور قطع می‌توانیم بگوییم که توطئه‌های دشمنان برای آسیب زدن به نظام پایان یافته است، عنوان کرد: دولت تا دی 96 مسیری را طی کرد که همه شاخص‌های امینتی، اقتصادی و... آن درست بود، اما از دی‌ماه 96 وارد شرایط جدید شدیم که جرقه این شرایط ابتدا از داخل و سپس از خارج زده شد. وارد سال 97 با شرایط سخت و مشکل شدیم.تحلیل‌ها بر این بود که سال سختی داریم و حتی سال سخت‌تری در سال 98 خواهیم داشت.

روحانی تاکید کرد: می‌دیدیم که برخی تحلیل‌ها شرایط سختی را برای ایران در نظر می‌گرفتند اما مردم ایران توانستند از این شرایط سخت عبور کنند. امروز به طور قطع می‌توانیم بگوییم که توطئه‌های دشمنان برای آسیب زدن به نظام پایان یافته است.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر این که همه اقرار می‌کنند که ما از این شرایط شبه‌بحرانی عبور کرده‌ایم، گفت: از اردیبهشت سال 98 شاخص‌ها مسیر درستی را طی می‌کند. تورم نقطه به نطقه از 52 به 34 درصد رسیده است. بنابراین تورم نقطه به نقطه کاهش یافته است و پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان سال حرکت ادامه خواهد داشت. تورم 12 ماهه از تورم نقطه به نقطه تبعیت نمی‌کند. اشتغال در تابستان امسال رکورد بسیار خوبی به نمایش گذاشت و نسبت به تابستان پارسال 843 هزار اشتغال خالص داریم.

روحانی افزود: در زمینه صادارات و واردات شرایط مناسب‌تری داریم. هم صادرات مناسب است و هم تراز اگر چه مثبت نیست اما شرایط بهتر است. نرخ ارز که شاخص حائز اهمیتی است حرکت کاهشی داشته و به سمت تعادل می‌رود. بر اساس آمار بانک مرکزی حدود 40 درصد بر ارزش پول ملی افزوده شده است. شاخص‌های اقتصادی می‌گوید که در مسیر آرامش در حرکت هستیم.

او با بیان اینکه دولت برنامه‌ای برای بهبود بیشتر در ساختارها داشت برخی توقعات برطرف شده و برخی هم نشده است، گفت: از نظر بین‌المللی شرایط متحکم‌تری داریم. در سازمان ملل همه کشورهای حاضر اذعان داشتند که ایران 98 قوی‌تر است و همه ایستادگی را ایران تحسین می‌کردند. البته شرایط اقتصادی خیلی در این 18 ماه بر مردم سخت گذشت. ما با همه وجود مشکلات مردم را احساس می‌کردیم اما این را هم از ما بپذیرید که کار دولت بوده که توانسته شاخص‌ها را علی‌رغم تحریم‌ها برگرداند.

روحانی تاکید کرد: همه تلاش دولت این است که در دو سال باقیمانده آرامش و ثبات مردم را در زمینه اقتصادی برگرداند و از مردم تقاضای کمک می‌کنیم که در این راه پیروز باشیم.

مشروح پرسش و پاسخ رئیس‌جمهوری با رسانه را در ادامه بخوانید:

کشورهای اروپایی نتوانستند به وعده خود عمل کنند، از آمریکا تبعیت نمی‌کنند

سوال: سه کشور اروپایی در موضوع خروج آمریکا از برجام نشان دادند که از آمریکا تبعیت می‌کنند و نمی‌توانند روی آنها به عنوان شریک تجاری حساب کرد. برنامه ایران با آنها چیست؟

رئیس‌جمهوری: آمریکا به دلیل فشار داخلی و رژیم صهیونیستی و عربستان که همه تلاش خود را داشتند. خطای بزرگی آمریکا مرتکب شد. کار هوشمندانه‌ای ایران انجام داد چون می‌خواستند ایران هم خارج شود و در شورای امنیت علیه ایران قطعنامه تصویب کنند. ما همچنان بار این کار را بر عهده آمریکا می‌بینیم. چهار کشور دیگر قرار شد که خروج آمریکا را جبران کنند. ارتباط خوبی با روسیه و چین داریم اما سه کشور دیگر قبول ندارم که تبعیت می‌کنند بلکه نتوانستند به قول خود عمل کنند. ایران در کاهش تعهدات برجامی از اردیبهشت سال 98 کاهس تعهدات را انجام داد. هر دو ما این کار را انجام دادیم. دوره اول غنی‌سازی بود. بعد از آن آب سنگین بود که ضمن مذاکرات با اروپا به توافق نرسیدم و حد غنی‌سازی از 3/6 گذشت و متوسط 4/30 است. در گام سوم در تحقیق و توسعه زمان‌بندی‌ها را رعایت نمی‌کنیم. به زودی آی‌آر 9 و 7 شروع به کار می‌کنند و این گام سوم تحول بزرگی است که اگر آنها به تعهدات برگردند. اگر برنگردند ما گام‌های بعدی را بر می‌داریم.

در زمینه بودجه مشکلاتی داریم

سوال: در بودجه سال 99 قرار است اتکای نفتی کم شود. رویای 40 ساله دولت‌ها چقدر زمینه‌سازی برای آن انجام شده است. برخی معتقدند نیاز به کار کارشناسی بیشتری دارد. با توجه به فرار مالیاتی، چقدر نزدیک به واقعیت می‌دانید؟

رئیس‌جمهوری: مساله بودجه هم در سال 98 مهم است که این چند ماه را چگونه عبور کنیم. گفتم که شاخص‌ها مثبت است اما در زمینه بودجه مشکلاتی داریم. از لحاظ بخش عمرانی وضعیت بهتری را نسبت به قبل داریم. طبق وعده‌ای که دادیم هم حقوق و هم یارانه‌ها را سر وقت داده‌ایم و هم اوراق را به موقع پرداختیم که برای آسایش مردم مهم است، اما مشکلاتی داریم. این حرف که پول نفت را از بودجه جدا کردند درست است. اما این جداسازی و جراحی باید خیلی دقیق انجام شود تا زنده بماند. بودجه‌ای که به نفت وابسته بوده باید با دقت انجام و جدا شود. باید در خصوصی‌سازی و واگذاری سهام سریع‌تر حرکت کنیم، البته با دقت و حساب شده باشد. در مالیات هم فرار داریم، هم پایه و معافیت‌ها باید ساماندهی شود. اگر صادرات غیرنفتی افزایش یابد پایه پولی بر اساس آن خواهد بود. برنامه‌ریزی‌ها بر این است که سال بعد تکیه بر نفت نباشد. تصمیماتی گرفته شده و تا زمان تقدیم بودجه به مجلس تلاش‌ها را به نتیحه می‌رسانیم که در بودجه مشخص باشد

معتقدیم که با همکاری منطقه‌ای می‌توان مشکلات منطقه را حل کرد

سوال: با توجه به تحرکات دیپلماتیکی که ایران در منطقه دارد، شاهد حضور عمران‌خان در ایران بودیم و طرحی برای ارتباط با عربستان داشتند. جزییات چه بود؟ آیا هیات اماراتی به ایران آمده است؟ چه اهدافی داشته است؟

رئیس‌جمهوری: حضور عمران‌خان به دلیل این بود که درباره منطقه صحبت کنیم. چند روز دیگر به عربستان می‌رود و با رهبر انقلاب هم دیدار داشت. موضوع یمن اگر حل شود، یکی از گره‌های منطقه از جمله در روابط ایران و عربستان حل می‌شود. طرحی در سازمان ملل با عنوان طرح صلح هرمز یا صلح امید مطرح شد که برای 8 کشور منطقه ارسال شده و با سازمان ملل مراوده داریم. با توجه به رویکرد ایران ما معتقدیم که با همکاری منطقه‌ای می‌توان مشکلات منطقه را حل کرد. به جز پاکستان کشورهایی مانند عراق هم این کار را انجام می‌دهند. ما مشکلی برای برطرف شدن مشکلات نداریم، اما موضوع دریای سرخ مشکلاتی را به وجود آورد که ما در حال بررسی این موضوع هستیم مطمئنا یک رژیم پشت این داستان است و باید دید که چه کسانی آن را حمایت کردند. با امارات هم ارتباط داشته‌ایم و روابط در حال بهتر شدن است

زمانی که در انتخابات وعده دادیم شرایط کشور عادی بود

سوال: به‌رغم همه مشکلاتی که بر دولت گذشت، مردم و هواداران شما می‌گویند که آقای روحانی مردم را فراموش کرده است. آیا تغییر کرده‌اید، مطالبات را فراموش کرده‌اید؟ چرا نتوانسته‌اید به وعده‌ها جامه عمل بپوشانید؟

رئیس‌جمهوری: وعده‌هایی که به مردم دادیم تحت عنوان یک برنامه بود. شرایط انتخابات عادی بود. در منطقه آرامش بود. برجام موجب شده تا شرایط اقتصادی خوبی در کشور پیش رو داشته باشیم. بعد از برجام بالاترین رشد اقتصادی را داشتیم. وعده ما به مردم این بود که از طرف ایران برجام صدمه نبیند. چون آمریکا طرحش این بود که ایران برای شکست برجام پیش‌قدم شود. من وعده دادم که شرایط اقتصادی را با کمک مردم پیش می‌برم، اما با شرایط خاصی پیش آمدیم. فکر نمی‌کردم که یک عده کم‌خرد کاری در کشور کنند که ضد انقلاب روی آن موج‌سواری کند. بعد چراغ سبز بهذ آمریکا نشان دهند که او هم از برجام خارج شود. سخت‌ترین تحریم علیه ایران اعمال شده و باید دولت را در این شرایط سنجید. حوادث را هم پیش‌بینی نمی‌کردیم. سیل و زلزله حوادثی را برای مردم و دولت ایجاد کرد. فکر نمی‌کردیم که در منطقه عده‌ای به دنبال شرارت باشند. دولت نشان داده نه خسته است و نه ناکارآمد، می‌تواند از سخت‌ترین شرایط اقتصادی خارج شود. همان‌طور که در سال 96 در عرض 5 روز از بحران اجتماعی خارح شدیم. قبلا سابقه داشته که بحران سیاسی تا 7 ماه طول کشیده است. ایران در سازمان ملل ثابت کرد به دنبال امتنیت در منطقه است. همچنین تاکید کردیم که از مذاکره نمی‌ترسیم. این را همه شنیدند. حتی آماده برگزاری نشست برجام در سطح سران بودیم، البته به شرطی اینکه جلسه انتخاباتی آقای ترامپ نیست و 1+5 جلسه دارد. هر زمان ببینم که جلسه و نشستی تامین امنیت ملی می‌کند، من حاضرم در این راه با افتخار قربانی شوم. برای همه افتخار است که در راه امنیت ملی و آرامش ملت کشور قربانی شوند.

دولت آغازگر کار بر روی حقوق‌غیرعادلانه بود

سوال: اجرای قانون افشای دریافتی‌های مدیران دولتی چرا اجرایی نشده است؟

رئیس‌جمهوری: در زمینه حقوق غیرعادلانه آغازگر دولت بود. ما در دولت بحث کردیم و آیین‌نامه را تصویب کردیم. بعد از آن عده‌ای به تلاش یا تبلیغات افتادند. موضوع شفافیت موضع مهم است. سه لایحه داریم که تقدیم مجلس شده است. این بحث دولت نیست همه چیز باید شفاف شود. مردم باید در سامانه‌ها به همه اطلاعاتی که به آنها ارتباط پیدا می‌کند دسترسی داشته باشند. اعتقاد ما بر این است که مبارزه با فساد به صورت تبلیغاتی و هیجانی ما را به مقصد نمی‌رساند. باید ریشه فساد را از بین برد. باید اصل فساد از بین برود. راه حل همین سه لایحه‌ای است که قرار است تقدیم مجلس شود. قرار است دولت در سامانه اعلام کند. هر سه قوه باید برای این کار آماده شوند

در مذاکره باید منافع مردم ما تامین شود

سوال: هم‌اکنون در ایالات متحده فرایند استیضاح رئیس‌جمهور در جریان است. آیا با رئیس‌جمهور جدید در آمریکا مذاکره می‌کنید؟

رئیس‌جمهوری: اساس مشکل ما مذاکره با رئیس‌جمهور آمریکا نیست بلکه این است که منافع مردم ما تامین شود. برای ما فرقی نمی‌کند که چه رئیس‌جمهوری در آمریکا باشد. البته او ویژگی‌های خاص خودش را دارد. افرادی را می‌فرستد بعد می‌گوید که من این را نفرستادم. همه دنیا با این موضوع مشکل دارند. بنابراین هر زمان در چارچوبی که اعلام کردیم یعنی تحریم‌ها برداشته شود و 1+5 تشکیل شود، فرقی نمی‌کند چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا باشد.

باید رقابت آزاد و نشاط در انتخابات محقق شود

سوال: چه رایزنی‌هایی برای باز شدن انتخابات داشته‌اید؟ چرا لایحه جامع انتخابات به این دوره انتخابات نرسید؟

رئیس‌جمهوری: زحمت زیادی برای لایحه جامعه انتخاباتی کشیده شد. هم در وزارت کشور و هم در دولت مورد بررسی قرار گرفت، حتی امیدوار بودیم که در مجلس برای این انتخابات آماده شود که نشد. آنچه برای ما مهم است شکست دوباره برای آمریکاست. اگر مردم ما مشارکت بالایی داشته باشند دشمن شکست می‌خورد. برخی تحلیل کردند که من درباره برخی نهادها صحبت کردم که البته این نبود. من کلا درباره عملکرد نهادها گفتم. آنچه می‌خواهیم این است که رقابت بیشتر و بهتری انجام شود و هر کسی این نظام را پذیرفته و آن را قبول دارد بتواند در انتخابات شرکت کند. شورای نگهبان نظارت‌کننده است نه دخالت‌کننده و دولت مجری انتخابات است، امیدواریم که بهتر این کار را انجام دهد. همواره وزیر کشور و معاون اول و برخی وزرا با شورای نگهبان در ارتباط هستند. آنچه مدنظر ماست ایجاد نشاط بیشتر و آزاد بودن انتخابات است

رویه ترکیه برای حل مشکل شمال سوریه درست نیست

سوال: با توجه به حمله ترکیه صلح آستانه چه وضعیتی خواهد داشت. موضع ایران در برابر این موضوع چیست؟

رئیس‌جمهوری: باید تلاش کرد که روند صلح آستانه حفظ شود و بهترین روند راه حل مشکلات سوریه آستانه است. نگرانی امنیتی ترکیه را متوجه می‌شویم، اما شیوه عملکرد ترکیه را نمی‌پذیریم. ترکیه نگرانی‌هایی برای شما سوریه دارد. در ترکیه هم گفتم که راه‌حل، حضور ارتش در شمال کشور ترکیه است، اما الان ترکیه در مرز سوریه است. این راه حل درست نیست. خیری از این روش دیده نشده است، عده‌ای کشته شده‌اند. امیدواریم شاهد پایان هر چه زودتر این حرکت از سوی ترکیه باشیم

900 هزار واحد مسکونی قرار است تا پایان دولت دوازدهم ساخته شود

سوال: از مسکن مشارکتی چند تا ساخته شده است؟

رئیس‌جمهوری: مساله مسکن برای مردم مهم است. تلاش ما این است که راه رسیدن به آن را کوتاه کنیم. در ایران برای تشکیل خانواده گاهی 10 تا 20 سال و بیشتر به دنبال تهیه مسکن هستند. دولت وقتی آمد با دو گرفتاری مواجه بود. اول این که 43 هزار میلیارد تومان از جیب بانک مرکزی برداشته شده بود. وقتی دولت در بانک مرکزی دست کند دست در جیب مردم کرده است. پول گرفتن از بانک مرکزی کاری ندارد اما روی تورم مشکل ایجاد می‌کند. 100 هزار خانه مسکن مهر نیمه‌تمام بود که تا به حال آنها را درست کرده‌ایم، مجتمع‌هایی که هیچ چیزی نداشت. اما از ابتدای حضور وزیر جدید راه و شهرسازی تمرکز بر ساخت مسکن بیشتر شده است. 900 هزار واحد مسکونی قرار است تا پایان دولت دوازدهم تامین شود. قراردادها بسته شده و زمین‌ها خریده شده است، امیدواریم زودتر انجام شود.

نمی‌خواهیم سوخت را به قیمت واقعی عرضه کنیم

سوال: راهکار دولت برای کسری بودجه که قیمت بالای سوخت را در پی نداشته باشد چیست؟ راهکار دولت برای پایه‌های مالیاتی و فرار مالیاتی چیست؟

رئیس‌جمهوری: بودجه نباید متکی به نفت باشد. دولت انتشار اوراق را آغاز می‌کند. فروش سهام سرعت بیشتری پیدا کرده است، اما درباره حامل‌های انرژی مسیر عادلانه مناسبی نیست. معنی آن این نیست که بار سنگین به مردم تحمیل شود. قیمت بنزین در ترکیه 15 هزار تومان یا در کشورهای عربی حدود 6 هزار تومان است. ما نمی‌خواهیم سوخت را به قیمت واقعی عرضه کنیم، اما در فکر هستیم که تغییراتی ایجاد شود. در جلسات تاکید کرده‌ام که هر چه قدر قیمت سوخت حاصل شود باید به مردم بازگردانده شود. به نظر من هر زمانی که قیمت سوخت را افزایش کردیم به مرئدم باز می گرذدانیم. فعلا تصمین این سات. اما باید رد سال‌های اینده دید ضعیت چگونه پیش می رود. باید راه حل مناسبی اتخاذ شود و باید با تصمیم سه قوه باشد و دولت اجرا کند. نظرات سه قوه مشترک است و به رهبر انقلاب هم ارائه شده است. همیشه بحث خام‌فروشی بوده است. الان هم خام‌فروشی به حداقل رسیده است و این یک حرکت اصولی است که باید حداقلی باشد. حضور ما در بازار نفت به عنوان قدرت ماست. نمی‌توانیم در چاه‌های نفت را ببندیم. باید در بازار انرژی حضور داشته باشیم.

تفسیر شورای نگهبان از اصل 113 آن را بی‌اثر کرده است

سوال: در دو دوره دولت خود شعار حقوق شهروندی دادید، اما در دو سال اخیر به نظر می‌آید این کار در موضوع محیط‌زیستی‌ها، بازداشت روزنامه‌نگاران،اهمال در ترور دانشمندان هسته‌ای به درستی انجام نشده است...

رئیس‌جمهوری: دولت باید کاملاً به حقوق شهروندی توجه کند و همه به این توجه داشته باشند. تلاش‌های خوبی برای زنان، اقلیت‌های دینی و قومی و... کارهای خوبی انجام شده است. به پرونده‌هایی اشاره کرید که فکر می‌کنم مشکل از اینجا آغاز می‌شود که رئیس‌جمهوری باید حواسش به قانون اساسی باشد، اینکه چگونه اجرا شده و کجا فراموش شده است. برخی اصول را که من مطرح می‌کنم برخی ناراحت می‌شوند، مثل اینکه من از قانون اساسی دیگری صحبت می‌کنم. من از بحث همه‌پرسی صحبت می‌کنم که این از اصول قانون اساسی است. تفسیری از اصل 113 قانون اساسی از طرف شورای نگهبان ارائه شده است که تقریبا این اصل را بی‌اساس می‌کند. مردم رئیس‌جمهور را انتخابنمی‌کنند که مسئول قانون اساسی باشد. نه اینکه مسئول دستگاه اجرایی باشد. شورای نگهبان تفسیر می‌کند که هر جای بدون صاحبی است رئیس ‌جمهور مسئول رسیدگی به آن است. من به رئیس قوه قضاییه و قوه مجریه ایراد می‌گیرم می‌گویند که تفسیر شورای نگهبان چیز دیگری است. در دو مورد از موضوعاتی که شما اشاره کردید وزارت اطلاعات ما کار بزرگی انجام داد. در دو پرونده مشخص شد که ادله درستی نداشتیم و وزیر اطلاعات تاکید کرد که خسارت داده شود و من این را قبول کردم. یکی دیگر از پرونده‌هایی هم که گفته شد مدارک و مستندات خوبی درباره آن وجود دارد که امیدواریم قوه قضاییه به آن دقت کند

حتما یک دولت در حمله به نفتکش ایران نقش داشته است

سوال: اعلام شد که به یکی از نفتکش‌های ما در دریای سرخ حمله شده که دو راکت به نفتکش ما اصابت کرده است. این نفتکش دارای دوربین بوده و مشخص است که راکت از کجا می آید

رئیس‌جمهوری: کار بسیار شرورانه و غلطی انجام شده است. در حال بررسی هستیم که ببینیم کدام دولت دخالت داشته است. کار تروریستی و گروهکی نبوده است بلکه کار یک دولت است. هر کسی که بوده باید عواقب آن را متحمل شود. {در مورد امنیت نفتکش‌ها} واقعیت این است که همه کشورهای منطقه و جهان می‌دانند که ناامنی درست شده در منطقه به عنوان فشار به ایران نیست، بلکه برای امنیت جهانی و کشتیرانی خواهد بود

18 میلیارد بر باد نرفته بلکه ثبت سفارش شده است/ اتخاذ تصمیم 4200 تومانی کار بسیار درستی بود

سوال: سال گذشته و در اوج جنگ اقتصادی 18 هزار میلیارد تومان ارز کشور به باد رفت. مسئولیت این موضوع با چه کسی است؟

رئیس‌جمهوری: اولاً که 18 میلیارد بر باد نرفته بلکه ثبت سفارش شده است. همین امسال تا به حال 19 هزار میلیارد ثبت سفارش شده است. البته باید ثبت سفارش‌ها بررسی شود. اگر مشکلی وجود دارد پرونده به قوه قضاییه ارسال شود. البته سال قبل بحران بود و ارز بی‌ثبات بود. اینکه چرا ارز 4200 توان بود، دولت اعتقاد داشت که ارز برای تامین کالا باید با همین قیمت باشد. نظری بود که نرخ واحد برای ارز در نظر گرفته شود. کیهان هم از آن تعریف کرد. مقام معظم رهبری هم گفتند کار خوبی بود. با وجود مخالفت من همه اتفاق نظر داشتند و آقای جهانگیری هم مامور اعلام آن شد. اصل تصمیم در همان مقطع کار درستی بود، اما برخی سوءاستفاده کردند؛ اینکه چه کسانی، چقدر ارز گرفته و خرید چه کالایی داشته‌اند؟ بنابراین اتخاذ تصمیم 4200 تومانی کار بسیار درستی بود و با سوءاستفاده‌ها باید برخورد شود.

باید حواسمان باشد که نقدینگی درست هدایت شود

سوال: آیا اعتقاد دارید جریان نقدینگی دولت را آزار می‌دهد و به آن تسلط ندارید؟


رئیس‌جمهوری: خود نقدینگی به نظر من مهم نیست اما پایه آن اهمیت دارد. نقدینگی خودش می‌تواند پتانسیل یک تخریب بزرگ را داشته باشد. اگر جای درست این نقدینگی انجام شود مشکلی نیست. در این 6 ماه بورس 70 درصد رشد داشته است. برای مردم مهم است و مردم هم خیلی در آن حضور دارند.

باید حواسمان باشد که نقدینگی درست هدایت شود.

طوفان بزرگی بود که از آن عبور کرده‌ایم و آثار آن باقی است

سوال: صحبت‌های شما قبل از نشست خبری ظفرمندانه بود. آیا این نشان‌دهنده کاهش تنش‌ها و آغاز مذاکره است؟

رئیس‌جمهوری: طولانی شدن برگزاری نشست خبری دلیل سیاسی نداشت، اما به هر حال الان زمان خوبی برگزار می‌شود. طوفان بزرگی بود که از آن عبور کرده‌ایم و آثار آن باقی است. الان دنیا از هر زمانی مشتاق‌تر است با ایران صحبت کند. در سازمان ملل همه مشتاق بودند که ما با آمریکا مذاکره کنیم. عمران‌خان هم گفت که آمریکا می‌خواهد با شما مذاکره کند. احتمال اینکه جنگ یمن تمام شود در این شرایط محتمل‌تر است. بله، شرایط ما امروز شرایط عبور طوفان از سر مردم است و ما آماده مذاکره در شرایط عادلانه هستیم.

ادامه حضور در ورزشگاه به زنان بستگی دارد

سوال: یکی از وعده‌های حوزه زنان حضور در ورزشگاه‌ها بود. چه روندی برای اجرای آن طی شد؟

رئیس‌جمهوری: من از ابتدا می‌خواستم و علاقه‌مند بودم که زنان در ورزشگاه حاضر شوند. نمی‌گویم که برخی گروه‌ها یا جناح خاصی، اما نگران بودند. نیروی انتظامی هم آماده نبود و با مشکلاتی روبه‌رو بود. ادامه این روند ابتدا به خود زنان بستگی دارند که در ورزشگاه حضور یابند

زندگی و معیشت 18 میلیون خانوار بیشتر تحت فشار است

سوال: در خصوص حامل‌های انرژی و جلوگیری از فشار به خانواده‌ها:

رئیس‌جمهوری: 18 میلیون خانوار هستند که زندگی و معیشت آنها بیشتر تحت فشار است. ذهنیت ما این است که اضافه شدن حامل‌های انرژی به صورت اعتباری به این خانوارها برسد.

نوع زندانیان ایران و آمریکا فرق می‌کند/ پیشنهاد تبادل ندانی‌ها هنوز روی میز است

سوال: آیا پیشنهاد دکتر ظریف برای تبادل زندانی‌ها مطرح شده است. آیا ارتباطی برای تحقق آن انجام شده است؟

رئیس‌جمهوری: این موضوع مطرح بوده است و در دولت قبل از ترامپ هم یک بار اجرایی شد. در دولت ترامپ هم یک بار مذاکره شده است، اما شرایط برای ایران قابل قبول نبود. نوع زندانی‌های فرق می‌کند. زندانی‌های درون ایران امنیتی است اما زندانی‌های ایران در آمریکا به دلیل دور زدن تحریم‌هاست که البته از نظر ما کار بسیار خوبی کرده‌اند. این پیشنهاد همچنان روی میز است. ما آن را باز نگه داشته‌ایم البته نمی‌خواهیم در سیستم قضایی ایران و آمریکا دخالت کنیم اما همواره آماده این کار هستیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها