کد خبر: 351884
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۳ ۱۴:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از حواشی تلخ بازی‌های مرحله گروهی یورو ۲۰۲۰ گزارش می‌دهد:

شب شرم‌/ فاشیسم و نژادپرستی در ورزشگاه‌های فوتبال اروپا ادامه دارد

چشمان متعجب و پرسشگر بازیکنان تیم ملی انگلیس در دقیقه 43 بازی انگلیس و بلغارستان در بازی‌های انتخابی یورو 2020 در صوفیه، نشان از شبی تلخ در فوتبال اروپا و جهان داشت. شعارهای نژادپرستانه چنان در ورزشگاه طنین‌‌انداز شده بود که داور به تیم انگلیس اختیار عمل داد تا بازی را ترک کند.

شب شرم‌/ فاشیسم و نژادپرستی در ورزشگاه‌های فوتبال اروپا ادامه دارد
کد خبر: 351884
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۳ ۱۴:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن - چشمان متعجب و پرسشگر بازیکنان تیم ملی انگلیس در دقیقه 43 بازی انگلیس و بلغارستان در بازی‌های انتخابی یورو 2020 در صوفیه، نشان از شبی تلخ در فوتبال اروپا و جهان داشت. شعارهای نژادپرستانه چنان در ورزشگاه طنین‌‌انداز شده بود که داور به تیم انگلیس اختیار عمل داد تا بازی را ترک کند.

چند صد کیلومتر آن‌سوتر، در فرانسه تیم ملی ترکیه با زدن گل مساوی در مقابل میزبان، باز هم در راستای حمایت از حمله ارتش این کشور به شمال سوریه سلام نظامی داد و جهان را شگفت‌زده و متاثر کرد؛ تناقض بزرگ پیام فوتبال و جنگ.

ایوان ببک، داور کروات بازی انگلیس و بلغارستان، در دقیقه 43 بازی را متوقف کرد و به تیم انگلیس اجازه داد در صورت تمایل زمین را ترک کند. گرت‌ ساوت‌گیت، سرمربی تیم ملی فوتبال انگلیس، اما به دلیل نزدیک بودن زمان توقف بین 2 نیمه گفت که تیمش بین 2 نیمه در رختکن تصمیم خواهد گرفت. بازیکنان تیم انگلیس تصمیم گرفتند پروتکل یوفا را دنبال کنند و با وجود شرایط دشوار پیام خود را در زمین فوتبال به هواداران برسانند.

انگلیس و بلغارستان

بازیکنان انگلیس با 6 گل بلغارستان را شکست دادند. آنها گفتند که می‌خواهند به خاطر فوتبال‌شان در این بازی به یاد آورده شوند. کاری که برای انجام دادنش به زمین رفته بودند.

جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال فیفا، ماه گذشته در مراسم برترین‌های فیفا آشکارا اعلام کرد نژادپرستی جایی در فوتبال ندارد و باید متوقف شود. اما منتقدان می‌گویند کنفدراسیون فوتبال اروپا تا به حال واکنش موثری در مقابل نژادپرستی در فوتبال از خود نشان نداده است.

از آن سو بازی ترکیه و فرانسه در کمال ناباوری حتی وجه تلخ‌تری از نژادپرستی و فاشیسم را نشان داد. در حالی که ارتش ترکیه با ورود به خاک سوریه مشغول جنگ در مناطق کردنشین است، بازیکنان تیم ملی این کشور در بازی مقابل آلبانی پس از گل دقیقه 90، در راستای حمایت از ارتش ترکیه، رو به دوربین‌ها سلام نظامی دادند. فدراسیون فوتبال این کشور هم در صفحه رسمی خود در توییتر، با حمایت از حرکت بازیکنان، تصویری از رختکن این تیم در حال دادن سلام نظامی منتشر کرد. در بیانیه این فدراسیون نوشته شده بود: «در پایان راه قهرمانی در انتظار ماست. پس از هفت بازی ما همچنان به صدرنشینی در گروه خود در مقدماتی یورو 2020 ادامه می‌دهیم. ما این پیروزی را به سربازان قهرمان‌مان تقدیم می‌کنیم.»

بسیاری از سیاستمداران فرانسوی در شبکه‌های اجتماعی خاستار مجازات تیم ملی ترکیه و لغو بازی دوشنبه‌شب این تیم مقابل فرانسه شدند، اما یوفا تنها به گفتن این اکتفا کرد که: تحقیقات در این زمینه در حال انجام است.

در میان تعجب و ناباوری همگان بازیکنان تیم ملی ترکیه پس از به ثمر رساندن گل مساوی در مقابل فرانسه باز هم سلام نظامی دادند و این‌ بار هواداران تُرک در ورزشگاه هم از این حرکت حمایت کردند.

سلام نظامی ترکیه

این نخستین بار نیست که فوتبال به نژادپرستی و فاشیسم آلوده می‌شود و بدون شک آخرین بار هم نخواهد بود. 2 ماه پیش بود که روملو لوکاکو مورد توهین نژادپرستانه هواداران کالیاری قرار گرفت. اتفاقی که واکنش مسئولان فوتبال را برانگیخت.

در طول دهه‌های گذشته، فدراسیون جهانی فوتبال اقدامات زیادی برای مقابله با نژادپرستی در فوتبال ترتیب داده است، اما هیچ‌کدام از این اقدامات منجر به ریشه‌کن شدن این موضوع نشده است. در قوانین جدید فیفا اقدامات عملی برای مقابله و مجازات نژادپرستی در نظر گرفته شده است، اما باید منتظر ماند و دید آیا این قوانین در زمین بازی قدرت متوقف کردن فاشیسم و نژادپرستی را دارد یا نه.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها