کد خبر: 351915
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۹ ۱۳:۱۵:۰۰
| |

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

تغییر مدیران خودروسازان بزرگ گامی مثبت برای بازار خودرو بود/ با توجه به ثبات نرخ ارز، خودرو در آینده گران نمی‌شود/ یکی از عوامل بر هم زدن بازار خودرو، فروش کارتکسی خودرو بود/ خودروسازان اتومبیل‌ها را پلاک‌شده می فروشند/ قیمت خودروهای مونتاژی در بازار زیر

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل، گفت: به دلیل اینکه در بازار با ثبات قیمت ارز مواجه هستیم در بازار خودرو هم افزایش قیمتی در آینده نخواهیم داشت.

تغییر مدیران خودروسازان بزرگ گامی مثبت برای بازار خودرو بود/ با توجه به ثبات نرخ ارز، خودرو در آینده گران نمی‌شود/ یکی از عوامل بر هم زدن بازار خودرو، فروش کارتکسی خودرو بود/ خودروسازان اتومبیل‌ها را پلاک‌شده می فروشند/ قیمت خودروهای مونتاژی در بازار زیر
کد خبر: 351915
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۹ ۱۳:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس جرجندی - سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل، درباره وضعیت بازار خودرو کشور بعد از تغییر و تحولات مدیران 2 خودروساز بزرگ کشور به اعتمادآنلاین گفت: تغییر و تحولات در سطوح مدیریتی 2 خودروساز بزرگ کشور گامی مثبت در بازار خودرو کشور بود. بعد از روی کار آمدن مدیران جدید 2 خودروساز بزرگ جلوی فروش عمده سبدی و کارتکسی خودرو گرفته شد.

یکی از عوامل بر هم زدن بازار خودرو فروش کارتکسی خودرو بود

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل توضیح داد: اتفاقی که در زمان فروش عمده سبدی و کارتکسی خودرو در بازار می‌افتاد این بود که کسانی که به صورت عمده اقدام به خرید خودرو می‌کردند خودروهای خود را در نمایندگی‌ها به صورت صلح‌نامه و کارتکسی به خریداران می‌فروختند. با این نوع فروش خودرو به مشتریان ممکن بود خودرویی بیش از 50 دست بدون ثبت سند سفید بین خریداران بگردد. از دیگر اقداماتی که این افراد انجام می‌دادند این بود که با در اختیار داشتن خودروهای زیاد می‌توانستند بازار را مدیریت و قیمت‌ها را جابه‌جا کنند.

او ادامه داد: شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو با ممنوعیت فروش خودرو به صورت کارتکسی اقدام به تحویل خودروهای پلاک‌شده به مشتریان می‌کنند. باید اعلام کنم که یکی از عوامل بر هم زدن بازار خودرو فروش کارتکسی خودرو بود.

موتمنی درباره وضعیت حال حاضر بازار خودرو گفت: وضعیت بازار این‌گونه است که قیمت‌ها تا هفته گذشته متعادل بود. طی روزهای گذشته چند مدل خودرویی در گروه پژو 206 و سمند افزایش قیمت پیدا کرد. دلیل این افزایش قیمت هم این است که فاکتور فروش و عرضه را کم می‌کند، قیمت‌ها در بازار افزایش می‌یابد. روز شنبه وقتی خودروساز پژو 206 را فاکتور کرد قیمت‌ها در بازار فروکش کرد و هنگامی که روز دوشنبه این خودرو از سوی خودروساز فاکتور نشد، قیمت‌ها بالا رفت.

افزایش قیمت در بازار به دلیل کمبود عرضه از سوی خودروسازان است

این کارشناس بازار خودرو تاکید کرد: به دلیل اینکه در بازار با ثبات قیمت ارز مواجه هستیم در بازار خودرو هم افزایش قیمتی در آینده نخواهیم داشت. مدت‌هاست در قیمت ارز نوسان نداریم، به همین خاطر در قیمت کالاها هم نباید نوسان داشته باشیم. افزایش قیمت‌ها تنها در روزهایی اتفاق می‌افتد که عرضه محصولات به بازار از سوی خودروسازها کم می‌شود. خودرو در زندگی شهری نقش کالای اساسی را بازی می‌کند و هر کس بسته به توان مالی و سلیقه خود اقدام به خرید اتومبیل می‌کند و وظیفه تامین این کالا بر عهده خودروسازان است.

افزایش قیمت خودروهای داخلی، قیمت خودروهای خارجی را هم بالا می‌برد

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل در مورد وضعیت قیمتی خودروهای خارجی در بازار ایران گفت: هر زمان در خودروهای تولید داخل با افزایش قیمت مواجه بودیم قیمت خودروهای خارجی هم تاثیر پذیرفته است. به رغم اینکه نزدیک به 2 سال است که واردات خودرو ممنوع شده و ترخیص خودروها از گمرک به خوبی صورت نمی‌گیرد، در بازارْ خودرو خارجی موجود است.

ثبات قیمت محصولات هیوندا و کیاموتورز در بازار طی 20 روز گذشته

موتمنی توضیح داد: در اردیبهشت‌ماه سال جاری بازار خودروهای خارجی با افزایش قیمت مواجه بود، اما اواخر خردادماه چه در بازار خودروهای تولید داخل و چه خودروهای خارجی با کاهش قیمت مواجه بودیم. در گروه خودروسازی «هیوندا»، محصولاتی همچون توسان، سانتافه و النترا طی 20 روز گذشته با ثبات قیمت مواجه بودیم. در گروه خودروسازی «کیاموتورز» هم، محصولاتی همچون سراتو، اسپورتیج و اوپتیما، قیمت‌ها در بازار ثابت بوده است.

او ادامه داد: در محصولات مونتاژی اکثر خودروها زیر قیمت شرکت در بازار به فروش می‌رسد؛ به عنوان مثال خودرو «جک» از محصولات کرمان‌موتور به قیمت 301 میلیون تومان فاکتور می‌شود. این در حالی است که در بازار به قیمت 262 میلیون تومان به فروش می‌رسد. از دیگر محصولات مونتاژی خودرو «سراتو» از محصولات شرکت سایپا با قیمت 292 میلیون تومان فاکتور می‌شود در حالی که در بازار به قیمت 281 میلیون تومان فروخته می‌شود. همچنین محصولات شرکت مدیران‌خودرو در بازار بین 15 میلیون تومان تا 60 میلیون تومان زیر قیمت شرکت فروخته می‌شود.

این فعال بازار خودرو در پایان گفت: اگر عرضه خودرو در بازار به اندازه کافی صورت بگیرد، هیچ وقت شاهد اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار نخواهیم بود. در بازار فعلی خودرو به دلیل کمبود خریدار تعداد معاملات روزانه کم شده که اگر عرضه در بازار متعادل شود، اختلاف قیمت بازار و کارخانه از بین می‌رود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها