میرمحمد صادقی، معاون قوانین مجلس شورای اسلامی:

موانع فضای کسب و کار با بازنگری مقررات داخلی رفع می شود/ بازنگری قوانین به سهولت تجارت بین المللی کمک می‌کند

حسین میرمحمد صادقی، معاون قوانین مجلس شورای اسلامی گفت: موانع موجود در فضای کسب و کار با بازنگری مقررات داخلی رفع می شود. بخش خصوصی و فعالان اقتصادی هم به دنبال حذف محدودیت های حضور در کنوانسیون ها هستند تا موانع تجارت برداشته شود.

موانع فضای کسب و کار با بازنگری مقررات داخلی رفع می شود/ بازنگری قوانین به سهولت تجارت بین المللی کمک می‌کند
کد خبر: 351921
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۳ ۱۲:۵۴:۳۹

اعتمادآنلاین| حسین میرمحمد صادقی، معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در کنفرانس تخصصی کنوانسیون سازمان ملل درباره موافقتنامه های حل و فصل بین المللی ناشی از میانجیگری (کنوانسیون سنگاپور) در دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: امروز بی شک توسعه تجارت از اولویت های راهبردی کشور است‌.


معاون قوانین مجلس شورای اسلامی افزود: بخش خصوصی و فعالان اقتصادی به دنبال حذف محدودیت های حضور در کنوانسیون ها هستند تا در نهایت موانع تجارت بین المللی برداشته و تجارت با سهولت بیشتری انجام شود.


معاون قوانین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که حل و فصل اختلافات موضوع مهمی در زمینه فعالیت های تجاری است، درواقع اختلافات بخشی از تجارت است که در بسیاری از موارد مانعی مهم در حل فعالیت تجاری محسوب می شود.


صادقی با یادآوری اینکه امروز 15 میلیون پرونده قضایی وجود دارد که اختلافات در آنها پذیرفته نشده است، یادآور شد: از سوی دیگر 65 معاهده دو جانبه حمایت از سرمایه خارجی نیز بسته شده که حل داوری از طریق غیر از مراجعه پیش بینی شده است که هر گونه تلاش برای حل و فصل اختلافات می تواند کمک بزرگی به سرمایه گذاری در ایران کمک کند.


این حقوقدان با بیان اینکه در نظام قانون گذاری کشور تلاش شده که اختلافات کاهش یابد، خاطرنشان کرد: نگاه به پیشینه قانون گذاری نشان می دهد که به حل اختلافات اهمیت بسیاری داده می شود. قوانین برنامه توسعه و اساسنامه های مورد تایید مجلس نیز بخشی از اینگونه قوانین است.


میرمحمد صادقی افزود: در مسائل کیفی هم می توان از راه حل میانجیگری استفاده کرد چرا که میانجیگری برای دستیابی به اهداف راهی بسیار مناسب است.


وی ادامه داد: در حال حاضر قوانین حوزه های مختلف در حال تنقیح است تا به پالایش قانون در مسائل میانجیگری بپردازد، تجارت بین الملل در مسائل مختلف در بحث میانجیگری و داوری مورد توجه قرار می گیرد که این موضوع در قوانین ایران سابقه دیرینه دارد .

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: در راستای مسایل میانجیگری و داوری مسائل و مشکلاتی وجود دارد که ازجمله می توان به ابهاماتی در قوانین ازقبیل معنای دقیق اموال دولتی و عمومی اشاره کرد.

میرمحمد صادقی خاطرنشان کرد: با توجه به منافی که در داوری وجود دارد، شیوه حل و فصل اختلاف هر مسئله ای که آسان تر شود به بهبود روابط تجاری کمک می کند.


وی محرمانه بودن برای فعالان اقتصادی را مهم دانست و گفت: نمی توان در دادگاهی که اخبار آن برای عموم منتشر می شود، اصرار پنهان را آشکار کرد، از سوی دیگر بهتر است قاضی و وکیل هم در حوزه مورد نظر تخصص داشته باشند.


وی تاکید کرد این شرایط ایجاب می کند که برای فعالیت های اقتصادی از انواع شیوه ها و راه های میانجیگری استفاده شود،


معاون قوانین مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به مجموع این جهات اجرای کنوانسیون سنگاپور راه حل و روشی است که تمامی مسائل مختلف توسل به راه های حل ارتباط به نتیجه برسد.

کنفرانس تخصصی کنوانسیون سازمان ملل درباره موافقتنامه های حل و فصل بین المللی ناشی از میانجیگری (کنوانسیون سنگاپور) امروز با حضور سیدعلیرضا آوایی وزیر دادگستری، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، آیت الله محقق داماد عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، مرتضی شهبازی نیا رئیس اتحادیه وکلا، شماری از نمایندگان مجلس، شخصیت‌های برجسته علمی و حقوقی، فقها، حقوقدانان، وکلا و دانشجویان رشته‌های حقوق در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.


منبع:‌ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها