کد خبر: 351986
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۴ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

ایران و عربستان باید عقب‌نشینی موضعی کنند/ کاهش تنش در خاورمیانه کابوس آمریکاست/ تلاش‌های عمران‌خان قابل تقدیر است

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل، گفت‌: تصمیم‌گیران رده‌بالای ایران و عربستان با در نظر گرفتن منافع بی‌شماری که محصول تفاهم و کاهش تنش‌ها خواهد بود، کمی درباره نوع موضع‌گیری‌هایشان عقب‌نشینی کنند تا بلکه از این طریق همسایه‌های مهم دست از جدل با یکدیگر بردارند.

ایران و عربستان باید عقب‌نشینی موضعی کنند/ کاهش تنش در خاورمیانه کابوس آمریکاست/ تلاش‌های عمران‌خان قابل تقدیر است
کد خبر: 351986
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۴ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، با اشاره به سفر عمران‌‌خان به عربستان، ابراز امیدواری کرد نخست‌وزیر پاکستان بتواند در رایزنی با سعودی‌ها، شرایط بین ایران و عربستان را تلطیف کند.

این کارشناس بین‌الملل گفت: عمران‌‌خان این روزها مجدانه تلاش می‌کند تا بلکه بتواند به اختلافات جمهوری‌ اسلامی با دولت سعودی پایان دهد. تلاش‌های نخست‌وزیر پاکستان هم قابل تقدیر است و هم اینکه امیدها را برای کاهش تنش زیاد می‌کند. بالاخره پاکستان هم با ایران و هم با عربستان رابطه‌ تنگاتنگی دارد و به همین دلیل می‌توان برای باز شدن گره‌ای که در رابطه 2 کشور مهم خاورمیانه افتاده است، امیدوار شد.

این چهره افزود: گره کوری که در این سال‌‌ها ایران و عربستان را روز به روز از هم دور کرده است باید باز شود تا 2 کشور و البته منطقه و جهان اسلام از تبعات منفی حالت فعلی رهایی پیدا کنند، چرا که چون تنش موجود بین این 2 کشور مهم خاورمیانه علاوه بر ضررهایی که برای هر 2 کشور دارد،‌ باعث شروع شدن گاه و بی‌گاهِ جنگ نیابتی در منطقه هم می‌شود.

بهشتی‌پور ادامه داد:‌ هر نوع تنشی که در خاورمیانه شروع شود، مخصوصاً تنش بین 2 کشور مهم و تاثیرگذاری چون ایران و عربستان فضا را برای سوءاستفاده کشورهایی چون آمریکا،‌ انگلیس و... بیشتر خواهد کرد، چون آنها از فضای جنگی منطقه بیشترین بهره را برای فروش تسلیحات به کشورهای خاورمیانه می‌برند. دقیقاً به همین دلیل هر نوع تعامل احتمالی‌ای بین ایران و عربستان برای‌ آنها همچون کابوسی عظیم و نگران‌کننده است.

او افزود: پس طبیعی است هر کاری انجام دهند تا آتش اختلاف موجود نه تنها فروکش نکند بلکه روز به روز شعله‌ورتر هم بشود. مخصوصاً اینکه آمریکایی‌ها تضعیف جمهوری‌ اسلامی را نشانه‌ای برای آرامش رژیم صهیونیستی می‌دانند.

حسن بهشتی‌پور در پایان سخنانش گفت: کافی است ایران و عربستان جدل و اختلافات را از بحث‌های تفکر و عقیده‌ای خارج کنند تا با سیاسی شدن مساله، بتوان به راه‌حلی سیاسی برای ترمیم رابطه 2 کشور متوسل شد. همچنین لازم است تصمیم‌گیران رده‌بالای 2 کشور با در نظر گرفتن منافع بی‌شماری که محصول تفاهم و کاهش تنش‌ها خواهد بود، کمی درباره نوع موضع‌گیری‌هایشان عقب‌نشینی کنند تا بلکه از این طریق همسایه‌های مهم دست از جدل با یکدیگر بردارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها