کد خبر: 352057
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۳ ۱۶:۴۱:۰۰
| |

در نشست روز جهانی زن و روستا مطرح شد:

26 درصد جمعیت ایران روستاییان هستند/ 37 هزار بهیاران کشور را زنان تشکیل می‌دهند

23 مهرماه به عنوان روز جهانی زنان روستایی از سال 2008، با تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در فهرست روزهای بین المللی سازمان ملل ثبت شده است.

26 درصد جمعیت ایران روستاییان هستند/ 37 هزار بهیاران کشور را زنان تشکیل می‌دهند
کد خبر: 352057
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۳ ۱۶:۴۱:۰۰

اعتمادآنلاین| 23 مهرماه به عنوان روز جهانی زنان روستایی از سال 2008، با تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در فهرست روزهای بین المللی سازمان ملل ثبت شده است. امروز 23 مهرماه 1398 نشست «روز جهانی زن و روستا» در دفتر معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور برگزار شد.

رزمجو: 26 درصد جمعیت ایران روستاییان هستند

منوچهر رزمجو، معاون سرمایه‌گذاری فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی رییس‌جمهور در نشست «روز جهانی زن و روستا» گفت: 26 درصد جمعیت ایران روستاییان هستند و زنان هم 50 درصد این جمعیت هستند. به همین دلیل هم راهی جز توانمند کردن زنان برای توانمندسازی جامعه وجود ندارد. شاخص‌های سلامت، آموزش و بهداشت رشد کرده اما مساله اشتغال زنان روستایی کماکان به عنوان حلقه مفقوده محسوب می‌شود. پس از تصویب لایحه استفاده از یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی، 18 هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار روستاییان قرارگرفت. بر اساس گزارش هایی که به دست ما رسیده 40 درصد از زنان کارآفرین از این تسهیلات استفاده کرده‌اند. در این بین کاهش نرخ بیکاری هم در سال 97 داشتیم که در مقایسه با سال 96، یک و یک دهم کاهش بیکاری رخ داد.

لاری: طرح غربالگری سرطان و سونوگرافی برای زنان باردار روستایی و عشایر اجرا می‌شود

سیما سادات لاری، معاون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نشست «روز جهانی زن و روستا» گفت: طرح غربالگری سرطان و سونوگرافی برای زنان باردار روستایی و عشایر اجرا می‌شود. گروه‌های در معرض خطر شناسایی و درمان خواهند شد. 120 دستگاه کانکس، مجهز به تمام ابزارهای خدمات درمانی در مناطق سکنی عشایر امسال مستقر می‌شوند.

قندالی: ظرف 2 سال، 25 هزار خانواده مجهز به تامین انرژی خورشیدی شدند

کرمعلی قندالی، رییس سازمان امور عشایر ایران، در نشست «روز جهانی زن و روستا» گفت: زیرساخت‌ها به همان اندازه که در اختیار زنان شهری است، باید در اختیار زنان روستایی هم قرار گیرد. در 2 سال اخیر حدود 66 هزار کیلومتر مسیر عشایر برای تردد آسان‌تر زنان عشایری، بهسازی شد. تخصیص 230 میلیارد تومان بودجه در 470 پروژه، وضعیت آب شرب عشایر را تا 10 درصد ارتقا داد. مصوبه شورای عالی عشایر در سال 96 وزارت نیرو را مکلف کرد تا ظرف 2 سال، 25 هزار خانواده مجهز به تامین انرژی خورشیدی شدند. ترک تحصیل دختران عشایری در مقطع متوسطه و به طور کلی شرایط آموزشی، هنوز هم جزو بزرگ‌ترین دغدغه‌های ماست.

فریبا نظری: 37 هزار بهیاران کشور را زنان تشکیل می‌دهند

فریبا نظری، مدیر زنان وزارت کشور، در نشست «روز جهانی زن و روستا» گفت: در حال حاضر 14 هزار نفر از 37 هزار بهیاران کشور را زنان تشکیل می‌دهند که این موضوع نشان‌دهنده قدرت گرفتن باور به زنان و توانایی‌هایشان در فضای روستایی است. با وجود تمام پیشرفت‌ها، هنوز جمعیت بالایی در روستا و عشایر، فاقد فضای آموزشی هستند. مهارت‌ها و مشاغل خانگی اگرچه وجود دارد اما زنان روستایی نیاز دارند دانش خود را به روز کنند. وضعیت بهداشت و درمان هم نگران‌کننده است و وقتی از عشایر به روستا می‌رویم، این فقدان دو چندان می‌شود. بدون هم‌افزایی دستگاه‌ها و وزارت‌های بهداشت، جهاد کشاورزی، ورزش و جوانان، میراث فرهنگی و آموزش و پرورش نمی‌توانیم شاهد پیشرفت باشیم. هنجارهای روستایی نباید به خاطر درآمدزایی گردشگری با ساخت بومگردی‌ها قربانی شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها