کد خبر: 352300
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۸ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

مخالف یارانه صدقه‌ای هستم/ یارانه پنهان به ثروتمندان بیش از فقرا داده می‌شود/ به مرز شکاف عمیق طبقاتی نزدیک شده‌ایم/ اهداف هدفمندی یارانه‌ها محقق نشده است/ پس از 11 سال نیازمند بازنگری در قانون هدفمندی یارانه‌ها هستیم

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفت: شکاف طبقات اجتماعی ما پررنگ شده است و طبق شاخص جهانی روی عدد 43 قرار داریم که به مرز نابرابری اجتماعی و شاخص خطرناک 50 نزدیک شده‌ایم. عده‌ای دنبال شعارهای پوپولیستی هستند که یارانه فقرا قطع نشود، در حالی که باید به عدالت نزدیک شویم.

مخالف یارانه صدقه‌ای هستم/ یارانه پنهان به ثروتمندان بیش از فقرا داده می‌شود/ به مرز شکاف عمیق طبقاتی نزدیک شده‌ایم/ اهداف هدفمندی یارانه‌ها محقق نشده است/ پس از 11 سال نیازمند بازنگری در قانون هدفمندی یارانه‌ها هستیم
کد خبر: 352300
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۸ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، درباره برنامه آینده برای هدفمندی یارانه‌ها گفت: بخش قابل توجهی از پول کشور در قالب یارانه آشکار و بخش بیشتری به صورت یارانه پنهان توزیع می‌شود. چند سوال بی‌جواب در این باره وجود دارد؛ سوالاتی که جوابش را کسی شفاف نمی‌دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با طرح سوالات موجود ادامه داد: اولین سوال این است که یارانه به طور عادلانه بین مردم توزیع می‌شود؟ نتیجه بررسی‌ها این را نشان نمی‌دهد. سوال بعد اینکه توزیع یارانه جلوی خدمات دیگر را می‌گیرد؟ این یارانه با اهدافی شروع شد اما آیا آن اهداف محقق شدند؟ اسناد و بررسی‌ها می گویند اهداف هم محقق نشدند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: به نظر من قانون هدفمندی یارانه‌ها بیمار است، چرا که نه در حامل‌های انرژی صرفه‌جویی شد و نه به عدالت اجتماعی نزدیک شدیم.

جعفرزاده تاکید کرد: یارانه پنهان به ثروتمندان بیش از فقرا داده می‌شود، چون از بنزین و سوبسید بیشتری استفاده می‌کنند و این از عدالت به دور است.

او اضافه کرد: شاهد آشفتگی در اختصاص یارانه هستیم و هیچ اتفاق هدفمندی درباره یارانه‌ها در کشور نیفتاده است. بنابراین یارانه را با یک اصل باید سامان داد و مشکلاتش را حل کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد: عده‌ای دنبال شعارهای پوپولیستی هستند که یارانه افراد آسیب‌پذیر قطع نشود، در حالی که معتقدم با یارانه صدقه‌ای باید برخورد شود. به نظرم باید تلاش کنیم که در کشور فقیر نداشته باشیم و کسی شب گرسنه نخوابد. زنی دستش مقابل نامردی دراز نشود و خانواده‌های بی‌سرپرست رها نشوند. این خواست و مطالبه ماست.

عضو فراکسیون مستقلین مجلس گفت: به نظرم باید یک گام جلوتر برداریم و هم مصرف انرژی را بازنگری کنیم و هم یارانه‌ها را مورد بررسی قرار دهیم و هم به سمت عدالت اجتماعی برویم.

این نماینده مجلس دهم ادامه داد: البته گفتن کلمه «عدالت اجتماعی» سخت است و جرات می‌خواهد. حتی علی (ع) هم نتوانست بگوید من عدالت واقعی را در جامعه اجرا کردم. ولی باید سعی کنیم تا حدی به سمت اجرای عدالت نزدیک شویم و بی‌عدالتی‌ها را از جامعه دور کنیم.

جعفرزاده با اشاره به اینکه طبق «شاخص طبقات اجتماعی» جایگاه خوبی نداریم، گفت: این شاخص نشان می‌دهد شکاف طبقات اجتماعی ما پررنگ شده است و طبق اظهارات کارشناسان روی عدد 43 هستیم و به مرز نابرابری نزدیک شده‌ایم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: در فاصله 20 تا 25 شکاف کم است، 25 تا 50 شرایط طبقاتی مناسب نیست و طبقات اجتماعی وجود دارد و بالای عدد 50 خیلی شکاف عمیق است و ما در حال نزدیک شدن به این وضعیت خطرناک هستیم.

نماینده مردم رشت در خانه ملت توضیح داد: این شاخص نشان می‌دهد اگر برنامه نداشته باشیم، در یک یا دو سال آینده دچار شکاف عمیق طبقاتی خواهیم شد. بنابراین باید این مشکل را تا زمان باقی است حل کنیم.

او همچنین اضافه کرد: اینکه چه کاری باید انجام دهیم بستگی به نوع برنامه‌ریزی مسئولان دارد. دیگر این صحبت پذیرفته‌ نمی‌شود که با کسری شدید اعتبار و بودجه مواجهیم و دیگر مردم کار بی‌حساب و کتاب را از ما قبول نمی‌کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان گفت: قانون هدفمندی یارانه‌ها را در سال 87 تصویب کردیم و الان سال 98 است. در این 11 سال باید بازنگری کنیم که آیا قانون هدفمندی اثری داشته است و توانسته ما را به اهداف تعیین‌شده برساند یا خیر. این یک نکته بدیهی است و باید به آن توجه کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها