گزارش «اعتمادآنلاین» از مهم‌ترین تحولات اقتصادی هفته:

سخنگوی ستاد تبصره 14 بودجه برای معترضان به حذف یارانه نقدی خط و نشان کشید/ شاخص‌ها در بازار سرمایه 1500 واحد ریخت/ کارگران به واگذاری بدون حساب و کتاب هپکو اعتراض دارند

بر اساس اعلام ستاد تبصره 14 بودجه ورشکسته‌ها، بیماران صعب‌العلاج، بدهکاران و وام‌گیرندگان حذف شده از صف یارانه می‌توانند با پر کردن پرسشنامه‌ای مراتب اعتراض خود را اعلام کنند اما در صورت عدم صحت اطلاعات، جریمه خواهند شد.

سخنگوی ستاد تبصره 14 بودجه برای معترضان به حذف یارانه نقدی خط و نشان کشید/ شاخص‌ها در بازار سرمایه 1500 واحد ریخت/ کارگران به واگذاری بدون حساب و کتاب هپکو اعتراض دارند
کد خبر: 352375
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۵ ۱۱:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ اقتصاد در هفته‌ای که گذشت برای مردم و اهالی رسانه پر خبر بود. در این هفته هم مردم و هم مسئولان روزهای دلهره‌آوری را سپری کردند. حواشی رسیدگی به اعتراض افرادی که یارانه‌شان حذف شد، ریزش 1500 واحدی شاخص بورس، کشمکش بر سر ترمیم دستمزد کارگران و ابهام در واگذاری شرکت هپکو، مهم‌ترین رخدادهای اقتصادی در هفته بود.

اعتراض بیجا نکنید!

200 هزار نفر از لیست دریافت یارانه نقدی حذف شدند اما دردسرهای آن برای دولت همچنان ادامه دارد. سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده بود معترضان به دریافت یارانه نقدی می‌توانند اعتراض خود را ثبت کنند. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، به مردم اطمینان خاطر داد که به اعتراض‌ها رسیدگی خواهد شد اما سخنگوی ستاد تبصره 14 بودجه صریح و بدون تعارف خطاب به افرادی که به حذفشان از دریافت یارانه نقدی اعتراض کردند، اولتیماتوم داد که اعتراض بیجا به حذف یارانه نقدی منجر به جریمه آنها خواهد شد.

بر اساس اعلام این ستاد ورشکسته‌ها، بیماران صعب‌العلاج، بدهکاران و وام‌گیرندگان حذف شده از صف یارانه می‌توانند با پر کردن پرسشنامه‌ای مراتب اعتراض خود را اعلام کنند اما در صورت عدم صحت اطلاعات، جریمه خواهند شد. به نظر می‌رسد عدم غربالگری صحیح از مشولان دریافت یارانه نقدی حالا کلاف تصمیم‌گیری‌ها در این باره را برای دولت پیچیده‌تر کرده است. همین چند روز پیش بود که محمد خوش‌چهره، یکی از اعضای ستاد محمود احمدی‌نژاد در نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین گفت که احمدی‌نژاد با اجرای سیاست پرداخت نقدی یارانه تصمیم داشت برای جلب آرا، میان مردم پول توزیع کند.

بازار سرمایه سرخ‌پوش شد

ا واخر هفته گذشته شاخص بورس در حدود 1500 واحد ریزش کرد؛ اتفاقی که هم موجب بهت سهامداران شد و هم نگرانی تحلیگران اقتصادی را به دنبال داشت. برآورد اظهارنظرهای کارشناسی این‌طور نشان می‌دهد که ریزش شاخص‌ها در واقع واکنشی منفی به سیاست‌ها و برخی اظهارنظرهای حسن روحانی، رئیس‌جمهوری درباره چشم‌انداز اقتصادی بود. اما وقتی روز چهارشنبه، فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد، در حیاط دولت و در جمع خبرنگاران حاضر شد، گفت: «ریزش در بازار سرمایه اتفاقی طبیعی بود.» در همین حال بسیاری از کارگزاران و دست‌اندرکاران بازار سرمایه از مردم خواستند صبور باشند، چرا که بازار سرمایه بعد از چند جهش پی در پی حالا وارد فاز استراحت شده است.

بازار سرمایه

هپکو تا سودآور نشده نباید واگذار شود

وضعیت کارگران شرکت هپکو همچنان بحرانی است. این را می‌شود از رصد اخبار و اظهارنظرها درباره واگذاری این شرکت به بخش خصوصی فهمید. همین چند روز پیش کاظم فرج‌اللهی، فعال کارگری، در این باره گفته بود: «علت اینکه امروزه کارگران زیادی در سراسر ایران معتقدند که خصوصی‌سازی باید لغو شود، این است که تا زمانی کارخانه‌هایشان دولتی بود، بالاخره تا حدی حقوق پرسنل پرداخت می‌شد و آنها برای همان حقوق ناچیز که البته ناکافی نیز هست، معطل نمی‌شدند.»

دستمزد کارگران واقعی نیست

ماجرای وضعیت کارگران فقط به هپکو ختم نمی‌شود. در روزهای گذشته اخبار بسیاری در باره دستمزد کارگران شنیده شد؛ دستمزد کارگران بعد از سال‌ها کشمکش هنوز واقعی نشده و مشکلات معیشتی بسیاری برای خانواده‌های کارگری به وجود آورده است.

در حالی‌که اتحادیه کارگران خواستار واقعی شدن دستمزد کارگران است نماینده‌های کارفرمایی می‌گویند رکود تولید و افزایش هزینه‌ها مانع از آن می‌شود که ترمیم دستمزد کارگران به نتیجه برسد. حسین سلاح‌ورزی، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین گفته: «هیچ کارفرمایی از بیکاری نیروی کار سود نمی‌برد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها