کد خبر: 352378
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۴ ۱۴:۴۵:۳۲
| |

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب:

«ترکیه» مسئول ورود تروریست‌ها به سوریه است

در پی بیانیه ضدترکیه‌ای اتحادیه عرب درباره حمله به شمال سوریه و واکنش تند رجب طیب اردوغان به این بیانیه و این اظهارنظر که اتحادیه عرب مشروعیتی ندارد، دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد: «ترکیه مسئول ورود تروریست‌ها به سوریه است.»

«ترکیه» مسئول ورود تروریست‌ها به سوریه است
کد خبر: 352378
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۴ ۱۴:۴۵:۳۲

اعتمادآنلاین| احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در مصاحبه با عمرو عبدالحمید، از اصحاب رسانه مصر تاکید کرد به دنبال حمله ترکیه، وضعیت شمال شرق سوریه می‌تواند در دوره آتی پیچیده‌تر شود.

او گفت: اقدامات ترکیه در رابطه با بحران سوریه از هشت سال پیش، به ویژه تشویق عناصر تروریستی برای عبور از خاک خود، روابط ترکیه و عرب را پیچیده‌تر کرده است.

ابوالغیط با بیان اینکه ترکیه مسؤول ورود تروریست‌ها به سوریه است، افزود: ما این واقعیت را انکار نمی‌کنیم که برخی از فرانسه، انگلیس، بلژیک، لهستان و کشورهای عربی از طریق مرزهای ترکیه وارد سوریه شدند اما ترکیه که اکنون کشورهای عربی را -که با اقدامات نظامی این کشور مقابله می‌کنند- به حمایت از "تروریسم" متهم می‌کند، گویی درباره کسانی که طی هشت سال بحران سوریه، از مرزهای خود ترکیه وارد سوریه شدند، نمی‌اندیشد. یکی از وزرای سابق ترکیه می‌گوید: ما اشتباه کردیم، فاجعه اینجاست که بسیاری از این موارد از پیش طراحی شده و خارج از اراضی ساخته و پرداخته شده بودند.

او ادامه داد: موضع احتیاطی قطر در بیانیه اتحادیه عرب پیرامون حملات ترکیه، اقدامات این اتحادیه را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و هر کشوری دیدگاه و تفسیرهای خاص خود را دارد. اتحادیه عرب بر ادامه ارتباط با سازمان ملل پیرامون اقدامات آتی مصمم است. اشاره ضمنی به کاهش روابط با ترکیه نشان‌دهنده این مساله است که کشورهای عربی آماده هستند در سطح دیپلماتیک، علیه ترکیه دست به اقداماتی بزنند.

ابوالغیط در این مصاحبه درخصوص عضویت سوریه در اتحادیه عرب گفت: عضویت مجدد سوریه در این اتحادیه به این مساله بستگی دارد که دمشق در پرونده‌های آزادی زندانیان و اصلاح قانون اساسی تعامل مثبتی با اتحادیه عرب داشته باشد. تا این لحظه هیچ‌گونه رایزنی رسمی میان دمشق و اتحادیه عرب درباره این بازگشت انجام نشده است.

دبیرکل اتحادیه عرب همچنین وضعیت لیبی را فاجعه‌بار خواند و گفت، خوشبختانه به دنبال درگیری‌های مسلحانه، جنگ داخلی، مداخلات خارجی و وجود تهدیداتی در زمینه تغییر در بافت جمعیتی این کشور، مردم لیبی می‌دانند که باید یک دولت ملی متحدی وجود داشته باشد.

او به بحران سد النهضه اتیوپی نیز پرداخت و تاکید کرد، کشورهای عربی در این مساله، از مصر حمایت می‌کنند. احساس عربیت وجود دارد اما ممکن است در سیاست اختلاف نظر وجود داشته باشد، اگر برخی تمایل نداشته باشند که در خصوص بحران سد النهضه از مصر حمایت کنند اما اکثریت از این کشور حمایت خواهند کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها