کد خبر: 352410
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از مشکلات نابینایان:

هزار وعده خوبان یکی وفا نکرد/ انتظار برای اجرای قانون حمایت از معلولان ادامه دارد

همزمان با روز عصای سفید مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از راه‌اندازی سیستم اعلام صوتی زمان ورود اتوبوس‌ها به ایستگاه‌ها خبر داده است. اگرچه قانون جامع حمایت از معلولان اسفند سال 96 تصویب و هشتم اردیبهشت سال 97 از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شد، اما گویی در اجرای آن کاستی‌هایی وجود دارد.

هزار وعده خوبان یکی وفا نکرد/ انتظار برای اجرای قانون حمایت از معلولان ادامه دارد
کد خبر: 352410
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ پانزدهم اکتبر برابر با 23 مهر را روز جهانی نابینایان یا قانون عصای سفید نامیده‌اند. این روز بهانه‌ای است تا بیش از هر زمان دیگری بتوان به این قشر از جامعه پرداخت. نگاهی به مشکلات و مطالبات‌شان بیندازیم و ببینیم چقدر در جامعه، شرایط یک زندگی باکیفیت برای آنها مهیاست.

نابینایان دغدغه ایمن‌سازی شهری را دارند

سهیل معینی، مدیرعامل شبکه تشکل‌های نابینایان و کم‌بینایان (چاووش)، درباره مشکلات نابینایان گفت: «نابینایانِ امروز متاسفانه همان مشکل نابینایان 20 سال پیش یعنی دغدغه ایمن‌سازی شهری را دارند و این مشکل همچنان پابرجاست.»

او در مورد خواسته‌های نابینایان گفت: « انتظار نداریم مشکلات نابینایان یک‌شبه برطرف شود اما انتظار است که هر سال بخشی از مشکلات جامعه نابینایان برطرف شود و گامی به جلو برویم و آمادگی رویارویی با مشکلات جدید نابینایان را داشته باشیم.»

کارفرمایان خود را مکلف به اجرای قانون نمی‌دانند

اگرچه قانون جامع حمایت از معلولان اسفند سال 96 تصویب و هشتم اردیبهشت سال 97 از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شد، اما گویی در اجرای آن کاستی‌هایی وجود دارد. رئیس موسسه نابینایان قزوین در این رابطه می‌گوید: «20 ماه از ابلاغ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت گذشت، اما کارفرمایان همچنان راه مفری در اشتغال پیدا کرده‌اند و خود را مکلف به اجرای قانون نمی‌دانند.»

بخشی توضیح داد: «مثلاً ارگان‌ها می‌دانند که نابینایان از عهده شغلی مانند اپراتوری برمی‌آیند، اما باز هم آنها را به کار نمی‌گیرند و هنگامی که علت را می‌پرسیم، می‌گویند بازرس ایراد می‌گیرد ولی بازرس چه‌کار به نابینا دارد؟»

همچنین رئیس موسسه نابینایان قزوین درباره مستمری نابینایان گفت: «بخشی از مستمری مددجویان نابینا از محل قانون هدفمندی یارانه‌ها تامین می‌شود، اما بهزیستی استان‌ها و شهرستان‌ها خودسرانه این مستمری‌ها را قطع می‌کنند.»

اشتغال افراد نابینا مهیا شود

محمدحسین قربانی، نماینده مردم آستانه‌ اشرفیه و نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه اشتغال افراد نابینا مساله مهمی است که باید متناسب با آموزشی که دیده‌اند فراهم شود اضافه کرد: «تعدادی از نابینایان در حوزه‌های مختلف آموزش دیده‌اند و حتی تحصیلات عالیه دارند. باید از مسئولان پرسید چه میزان شرایط حضور این سرمایه استثنایی تحصیل‌کرده در جامعه فراهم شده است؟ اصلاً زیرساخت‌های حضور آنها در جامعه تدارک دیده شده است؟ باید بگویم نه، ما باید با توجه به پراکندگی این عزیزان این فضاها را در نقاط مختلف کشور پدید آوریم تا بتوانند این افراد در جامعه حضور پیدا کنند.»

شهردار تهران در رابطه با مناسب‌سازی شهر برای معلولان تذکر گرفت

از سوی دیگر شهردار تهران در رابطه با مناسب‌سازی شهر برای معلولان از سوی مجید فراهانی، عضو شورای شهر، تذکر گرفت.

مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران، در تذکری به پیروز حناچی گفت: «متاسفانه وضعیت دسترسی نابینایان و معلولان به امکانات شهری سال‌ها مورد غفلت قرار گرفته است .»

فراهانی ادامه داد: «اجرای کامل مصوبه شورای شهر درباره نابینایان به ویژه مصوبه الزام شهرداری به ارائه خدمات ویژه به نابینایان تهرانی و الزام شهرداری به ساختن باغ گل ویژه نابینایان در بوستان‌های بزرگ شهری ضرورت دارد و باید اجرایی شود.»

او توضیح داد: «راه‌اندازی سیستم اعلام گویای زمان و مسیر حرکت وسایل حمل‌ونقل عمومی اعم از تاکسی، اتوبوس و مترو نیز تاکید شده که لازم است همه خطوط مجهز به این مساله شوند.»

سیستم اعلام صوتی زمان ورود اتوبوس‌ها به ایستگاه راه‌اندازی شد

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در مورد مناسب‌سازی شهر برای نابینایان از راه‌اندازی سیستم صوتی در روز جهانی عصای سفید خبر داد.

همچنین پیمان سنندجی به راه‌اندازی 36 عدد تابلوی راهنمای مسیر مخصوص نابینایان در خطوط تندرو اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت: «190 راهنمای بریل روی دستگاه‌های کارتخوان در خطوط تندرو 4 و 7 راه‌اندازی شده است.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها