کد خبر: 352421
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۴ ۱۶:۱۴:۰۶
| |

توسط کارشناس ارشد انستیتوی شرق‌شناسی ابوریحان بیرونی تاشکند صورت گرفت؛

کشف رونوشتی از مصحف عثمان در کتابخانه دانشگاه بخارا

رونوشت بخشی از قرآن عثمان یعنی سوره «یس» توسط کامل جان رحیم اف کارشناس ارشد انستیتوی شرق‌شناسی ابوریحان بیرونی تاشکند کشف شد.

کشف رونوشتی از مصحف عثمان در کتابخانه دانشگاه بخارا
کد خبر: 352421
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۴ ۱۶:۱۴:۰۶

اعتمادآنلاین| دکتر کامل جان رحیم اف، کارشناس ارشد انستیتوی شرق شناسی ابوریحان بیرونی تاشکند، رونوشت بخشی از قرآن عثمان یعنی سوره «یس» را که در سال 1905 میلادی تهیه و به چاپ سنگی رسیده است کشف کرده و مورد بررسی قرار داده است.

مُصحَف عثمان، نسخه‌ای از قرآن که به دستور عثمان بن عفان تدوین شد. علت گردآوری این مصحف، وجود نسخه‌های متفاوت از قرآن میان مسلمانان و اختلافات میان آنان بوده است. پس از تهیه مصحف عثمانی، به دستور عثمان دیگر مصحف‌ها را نابود کردند. طبق دیدگاه مشهور، گردآورندگان مصحف عثمانی چهار نفر یعنی زید بن ثابت، عبدالله بن زبیر، سعید بن عاص و عبدالرحمان بن حارث بودند.

صحابه پیامبر (ص) و امامان شیعه با یکسان‌سازی مصحف‌ها و مصحف عثمانی مخالفت نکردند؛ اما انتقاداتی درخصوص شیوه تدوین مصحف و برخی واژه‌های آن داشتند. به گفته محققان علوم قرآنی، خطاهای املایی در مصحف عثمانی راه یافته است. البته به باور آنها این مسئله دلیلی بر تحریف قرآن نیست؛ چراکه الفاظ قرآن حفظ شده‌اند.

شمار مصحف‌های عثمانی را از چهار تا 9 نسخه گزارش کرده‌اند. هریک از مصحف‌های عثمانی به یکی از شهرهای مهم جهان اسلام فرستاده شد تا مبنای قرائت قرآن قرار گیرد. امروزه اثری از آن مصحف‌ها در دست نیست؛ اما نسخه‌های فراوانی از روی آنها نوشته شد که قرآنی که امروزه در دست ماست، از روی آنها چاپ شده است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها