در واکنش به حواشی اخیر صورت گرفت؛

اطلاعیه وزارت اقتصاد درباره آمار بازگشت ارز صادرکنندگان به کشور

وزارت امور اقتصاد و دارایی در اطلاعیه ای درباره اظهارات وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه اخیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در خصوص آمار بازگشت ارز صادرکنندگان به کشور توضیحاتی را ارائه کرد.

اطلاعیه وزارت اقتصاد درباره آمار بازگشت ارز صادرکنندگان به کشور
کد خبر: 352500
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۴ ۲۱:۴۲:۲۳

اعتمادآنلاین| در جلسه اخیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی نماینده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اطلاعاتی از میزان برگشت ارز حاصل از صادرات غیر نفتی ارائه کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در حاشیه جلسه و با استناد به آمار ارائه شده، میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات را مناسب ارزیابی کرد.

آماری که از سوی ایشان ارائه شده مبتنی بر این است که میزان صادرات غیر نفتی کشور در 18 ماه گذشته معادل 61 میلیارد دلار بوده که 27 میلیارد آن در سامانه نیما ثبت شده است. رقم فوق به مفهوم این است که در مدت یاد شده حدود 45 درصد از ارز صادراتی به کشور بازگشت داده شده است.

لازم به توضیح است که رفع تعهد ارزی به مفهوم الزام صادرکنندگان به بازگشت کل ارز حاصل از صادرات نبوده و بانک مرکزی مطابق مقررات، تعدیلاتی در این زمینه در نظر می گیرد.

مهمترین تعدیلی که لازم است دراین خصوص لحاظ شود بخشی از ارز حاصل از صادرات است که صادرکننده الزام به بازگشت آن ندارد و در حال حاضر این سهم برای بیشتر صادرکنندگان 20 درصد است. به طور طبیعی، اگر تعدیلات فوق لحاظ شوند درصد رفع تعهد ارزی از درصد بازگشت ارز بیشتر خواهد شد.

بر اساس این گزارش، اطلاعات ارائه شده ازسوی وزیر امور اقتصادی و دارایی صحیح بوده ولی برخی افراد و رسانه ها به دلیل عدم توجه به مفاد صحبت های ایشان دچار سوء برداشت شده اند.

ضمن آنکه آنچه در جلسه مورد تاکید ایشان بوده ناظر بر اهمیت بازگشت ارز صادراتی به کشور برای حل مشکلات اقتصادی کشور و ابراز امیدواری وزیر از همکاری بخش خصوصی است و اشاره ایشان به مناسب بودن بازگشت ارز صادرات به کشور موید این امر است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها