وحید شفیعی، جانشین رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر:

هلال احمر 400 عملیات بازپیوند خانواده برای زائران اربعین انجام داده است

وحید شفیعی، جانشین رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر، از انجام 396 عملیات موفق بازپیوند خانواده برای زائران مهجور و درمانده ایرانی راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی در داخل عراق و اعزام آنان به ایران خبر داد.

هلال احمر 400 عملیات بازپیوند خانواده برای زائران اربعین انجام داده است
کد خبر: 352501
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۴ ۲۰:۴۸:۰۳

اعتمادآنلاین| وحید شفیعی، جانشین رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر، با ارائه آخرین گزارش آماری افراد مراجعه کننده به ستاد اربعین در محل ستاد عملیات کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی در اجرای پروژه بازپیوند خانواده از سوی سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر از روز نوزدهم تا ظهر روز بیست و چهارم مهر ماه جاری این مطلب را عنوان کرد.

وی گفت: در مدت یادشده، 184 زن و مرد (98 زن و 86 مرد) مهجور، گم شده و درمانده به ستاد بازپیوند خانواده در کربلای معلی مراجعه کرده‌اند.

جانشین رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر ادامه داد: در مدت یادشده و در اجرای طرح پیشگیری از جدایی و مفقودی افراد خانواده، حفظ پیوند و ارتباط بین خانواده و ایجاد ارتباط میان اعضای خانواده‌های از هم جدا افتاده، 54 عملیات موفق بازپیوند در داخل خاک عراق انجام شد.

شفیعی از اعزام 342 نفر از افراد مهجور، گم شده و درمانده به مرزهای مهران و شلمچه برای ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران خبر داد و اضافه کرد: در مدت یاد شده، 205 نفر از افراد یادشده برای ورود به کشور به مرز مهران و 137 نفر دیگر نیز به مرز شلمچه با اتوبوس و ون‌های کرایه شده از سوی سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر اعزام شده‌اند.

وی توضیح داد: در مدت یاد شده و با تلاش مددکاران، روانشناسان، پزشکان و داوطلبان حاضر در ستاد عملیات باز پیوند خانواده هلال احمر در کربلای معلی، به 62 نفر از مهجورین گم شده، فاقد مدارک، بی‌پول، مصدوم و بیمار انواع خدمات پزشکی، درمانی، حمایتی، غذایی، بهداشتی و حمایت‌های روانی و اجتماعی ارائه شده تا آنان که بیشترشان هیچ مدرک هویتی از قبیل گذرنامه، کارت ملی (قدیم یا جدید)، شناسنامه و گواهینامه به همراه نداشتند بتوانند با همکاری سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی و صدور برگ تردد عبور از مرز به ایران بازگردند.

جانشین رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با بیان اینکه در میان این زائران، افراد دارای معلولیت ذهنی، معلولیت‌های حرکتی، سالخوردگان و نظایر آن حضور دارند، گفت: فعالیت اصلی اعضای گروه بازپیوند از زمانی آغاز می‌شود که افراد مهجور به کنسولگری انتقال داده می‌شوند. این افراد سپس توسط اعضای بازپیوندی و دریافت اطلاعات هویتی و پایه، پذیرش می شوند. در این مرحله تمام مشخصات فرد، شماره‌های تماسی که به خاطر دارد و سایر اطلاعات از او گرفته می‌شود. اگر هم فرد به علت کهولت سن یا بیماری‌های روانی، چیزی به خاطر نداشته باشد با استفاده از امکانات کنسولگری و نیروی انتظامی، اطلاعات مربوط به او جمع آوری می‌شود و در مرحله بعد، با استفاده از اطلاعات به دست آمده، با خانواده فرد تماس گرفته می‌شود و اگر آنها در کربلا یا شهرهای دیگر عراق باشند با آنها هماهنگ می‌شود تا عزیزشان را تحویل بگیرند و اگر فرد کسی را در خاک عراق نداشته باشد، به مرز ایران منتقل شده و از آن به بعد کارهایش تا رسیدن به خانه وخانواده‌اش توسط نمایندگان بازپیوندی پیگیری می‌شود.

وی از ثبت وضعیت سلامت جسم و روان این افراد در زمان پذیرش آنان و ارائه خدمات درمانی و روانی به آنها در طرح بازپیوند نیز خبر داد و گفت:‌ یکی از وظایف امدادگران در این طرح، در کنار بازگرداندن افراد مهجور و در راه مانده به خانواده‌هایشان، درمان روحی و جسمی در حوزه های معلولیت، مصدومیت و وضعیت اعتیاد آنهاست، برای همین است که بچه‌ها تا زمان تثبیت وضعیت، مراجعان را تحت نظر دارند و اقدامات پزشکی و درمانی را برایشان انجام می‌دهند.

جانشین ریاست سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر درمورد فرآیند احراز هویت نیازمندان نیز یادآورشد: مهجورین بعد از انتقال به کنسولگری، توسط بانک اطلاعاتی احراز هویت می‌شوند، بعد از آن در اختیار بخش مددکاری قرار می‌گیرند و روانپزشکان و مشاوران متخصص این بخش با او گفت و گو می کنند. علاوه بر این، در صورت وجود بیماری، مراجعه کننده توسط پزشک مستقر در مرکز بازپیوند، معاینه و درمان می‌شود و پس از آن عملیات مربوط به تحویل او به خانواده اش آغاز می‌شود. اگر خانواده در عراق باشند که تحویل آنها می شود و گرنه در آن سوی مرز به خانواده اش رسانده می شود.

شفیعی درباره مراحل انتقال مهجورین ایرانی به داخل خاک کشورمان تصریح کرد: دو نماینده همراه آنها به مرز می روند، یک نفر از سازمان داوطلبان و دیگری از جمعیت امام رضایی‌ها، اما حتی بعد از ورود به خاک کشورمان، آنها را رها نمی‌کنیم، ما اجازه نمی‌دهیم آنها اضطراب رسیدن به خانواده‌شان را داشته باشند، بچه های داوطلب به همراه نماینده جمعیت امام رضایی‌ها، در آن سوی مرز او را تحویل می گیرند و تا رسیدن به خانواده اش کارش را پیگیری می کنند. در واقع ما به معنای واقعی از مبدا تا خانه در کنار این افراد خواهیم بود.

وی در مورد افرادی که ممکن است شناسایی اقوامشان سخت باشد نیز گفت:‌ تعداد این افراد بسیار کم است اما در مورد آنان نیز تمهیداتی اندیشیده شده و این افراد با دستور مقام قضایی تا پیدا شدن خانواده‌هایشان به بهزیستی و سایر نهادهای مرتبط با نگهداری افراد بی سرپرست تحویل داده می‌شوند.

جانشین ریاست سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر درباره داوطلبانی که در اجرای این طرح حضور دارند هم خاطرنشان کرد: بیشتر نیروهای این طرح، داوطلبانی هستند که شناخت کافی از آنها داریم و افرادی هستند که در ماموریت‌های قبلی نیز کنار ما بودند.

وی تصریح کرد: از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مشکلات اربعین، بحث مفقودان و گم شدگان اعم از افراد و وسایل آنها است. به همین خاطر از تمامی زائران ایرانی ورودی به کشور عراق در خواست می شود برای تمامی زائران بخصوص افرادی که احتمال گم شدنشان بیشتر است از جمله کودکان، سالمندان، بانوان و بیماران حتما یک کارت شناسایی با نام و مشخصات، شهر اعزام کننده، تلفن یکی از همراهان در سفر، تلفن منزل، شهر یا شهرستان اعزام کننده و بیماری احتمالی تهیه و به صورت گردن آویز یا کارت در جیب پیراهن آنان قرار دهند.

مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر به عنوان زیرمجموعه جمعیت هلال احمر و همکار سازمان حج و زیارت، ماموریت اصلی خود را تامین سلامت زائران حج تمتع، عمره و عتبات عالیات قرار داده و تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا زائران سرزمین وحی و عتبات مقدس با اطمینان از حضور متخصصان مجرب عرصه پزشکی و سلامت در کنار خود، بدون نگرانی از وضعیت جسمانی خود هرچه بیشتر از سفر خود بهره ببرند.

این مرکز پزشکی عهده‌دار تمامی مسائل بهداشتی و درمانی زائران ایرانی در سه کشور زیارتی عربستان، عراق و سوریه است که با جذب و بهره‌گیری از کادر بهداشتی و درمانی مجرب کشور در سطوح مختلف با ایجاد بیمارستان و درمانگاه‌های عمومی و تخصصی در کشورهای هدف به زائرین ایرانی این کشورها خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کند.

اربعین مصادف با 20 صفر، چهلمین روز شهادت امام سوم شیعیان جهان در سال 61 هجری قمری در صحرای کربلا است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها