هاشم زایی، نماینده مردم تهران در مجلس:

مجلس اول تا سوم نظارت استصوابی وجود نداشت/ برای فهم قانون اساسی به مشروح مذاکرات خبرگان قانون اساسی مراجعه کنیم

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان این که سپردن وظیفه نظارتی به شورای نگهبان برای جلوگیری از دخالت دولتها در انتخابات بود، گفت: در مجلس اول تا سوم نظارت استصوابی وجود نداشت و مسئله رد صلاحیت کاندیداها هم در دوره های اول تا سوم به شورای نگهبان ارتباط نداشت.

مجلس اول تا سوم نظارت استصوابی وجود نداشت/ برای فهم قانون اساسی به مشروح مذاکرات خبرگان قانون اساسی مراجعه کنیم
کد خبر: 352602
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۵ ۱۲:۴۶:۴۸

اعتمادآنلاین| عبدالرضا هاشم‌زایی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مباحث مطرح شده پس از سخنان چندی پیش رئیس جمهوری درباره ضرورت کاهش سختگیری‌ها و برگزاری انتخابات پرشور گفت: در سال‌های اخیر هرگاه رئیس جمهوری درباره دو موضوع رفراندوم و نظارت استصوابی سخن گفته، علی رغم این که این سخنان مستند به قانون اساسی است، همواره با اعتراض برخی جریانات سیاسی مواجه شده است.


نماینده دور دوم مجلس شورای اسلامی با اشاره به مباحث مطرح شده درباره نظارت استصوابی در روزهای اخیر گفت: اصولا برای آنکه بدانیم مراد از آنچه که در متن قانون اساسی آمده است چیست، یکی از ابزارها مراجعه به مشروح مذاکرات جلسات خبرگان قانون اساسی است. در خبرگان اول قانون اساسی که بزرگانی مانند شهید بهشتی و آیت الله منتظری در آن حضور داشتند، ‌هدف از سپردن نظارت جریان انتخابات مجلس بر عهده شورای نگهبان، ممانعت از اعمال نفوذ دولت‌های وقت در انتخاب نمایندگان مجلس بوده است تا وکیل الدوله‌ها نتوانند وارد مجلس شوند.


عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آن‌ها فکر می‌کردند اگر نظارت را به نهادی که شش قیه عادل در آن حضور دارند، بسپارند، امکان نفوذ دولت به حداقل خواهد رسید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: از مجلس اول تا مجلس سوم هم نظارت استصوابی وجود نداشت و مسئله رد صلاحیت کاندیداها هم در دوره های اول تا سوم به شورای نگهبان ارتباط نداشت.

به گفته هاشم زایی راست هیئت‌های اجرایی بر عهده فرمانداران هر حوزه انتخابی بود، اما اعضای آن را از میان مردم و معتمدین محلی انتخاب می‌شدند، و این هیئت ها طبق مدارکی که از مراجع چهارگانه استعلام و دریافت می کردند، تنها در صورتی که صلاحیت فردی زیر سوال می‌رفت، رد صلاحیت می‌شد.


عضو فراکسیون امید مجلس دهم ادامه داد: البته حق شکایت هم برای فرد رد صلاحیت شده باقی بود و می‌توانست برای احقاق حق خود به شورای نگهبان شکایت کند. شورای نگهبان تنها در این مرحله ورود می کرد که آیا عدم احراز صلاحیت این کاندیدا درست تشخصی داده شده یاخیر؟ و اگر درست نبود برای بررسی مجدد، پرونده او را ارجاع می‌داد.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم شورای اسلامی یادآور شد: در همه پارلمان‌های دنیا جایگاه ویژه‌ای برای نمایندگان مردم قائل هستند و نماینده مجلس هیچ محدودیتی ندارد. حتی اگر تخلفی هم انجام داده باشد، دستگاه قضایی اول از مجلس اجازه گرفته و بعد به تخلف او می پردازد. چنین جایگاه استثنایی تنها مختص مسئولی است که مستقیما نماینده مردم محسوب می‌شود.

هفته گذشته حسن روحانی در جلسه هیئت دولت با اشاره به اینکه بهترین مجلس در طول تاریخ انقلاب اسلامی مجلس اول بود که با حضور نمایندگانی از احزاب و گروه‌های مختلف تشکیل شده بود، اظهار کرد: نباید این‌قدر سخت‌گیری کرده و فشار بیاوریم و فکر کنیم هرچه این فیلتر را تنگ‌تر کنیم، نتیجه مثبت‌تری خواهد داشت. مردم خودشان خوب می‌فهمند و بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند. به‌ویژه در انتخابات مجلس شورای اسلامی که عمدتا محلی بوده و مردم کاندیداها را بهتر می‌شناسند و انتخاب می‌کنند. این اظهارات ریاست‌جمهوری با واکنش‌هایی مواجه شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها