کد خبر: 352647
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۹ ۱۵:۱۵:۰۰
| |

رحمان قهرمان‌پور، کارشناس بین‌الملل، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

حمله ترکیه به کردها، اسد را قوی‌تر می‌کند/ تلاش اردوغان برای قدرت نگرفتن کردهای سوری است

رحمان قهرمان‌پور گفت: ایران با اصل تهاجم مشکل دارند،‌ اما از آنجا که نتیجه آن موجب تقویت دولت بشار اسد خواهد شد، بنابراین سیاست ایران طوری است که مخالفت چندان جدی‌ای ندارد.

حمله ترکیه به کردها، اسد را قوی‌تر می‌کند/ تلاش اردوغان برای قدرت نگرفتن کردهای سوری است
کد خبر: 352647
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۹ ۱۵:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| رحمان قهرمان‌پور در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین، درباره اقدام نظامی ترکیه در شمال روسیه توضیح داد: این تهاجم که با دستور مستقیم رجب طیب اردوغان صورت گرفته حرکتی است که در واقع یک سال پیش شروع شد؛ در واقع وقتی حدود یک سال پیش آمریکا به کردهای شمال سوریه تسلیحات نظامی داد، اردوغان گفته بود به این موضوع واکنش نشان خواهد داد.

این کارشناس بین‌الملل ادامه داد: از سال 2014 به بعد آمریکا برای کمک به کردها سلاح‌هایی به آنها داده بود که در 2 سال گذشته تعداد سلاح‌های ارسالی به شمال سوریه را بیشتر کرده بود. ترکیه این کار را نشانه تسلیح پ‌ک‌ک می‌دانست و به همین دلیل معترض شد که بعد از داستان ادلب ترکیه به آمریکا برای مقابله با کردها فشار می‌آورد که ترامپ نه مخالفت می‌کرد و نه موافقت. تا اینکه در مردادماه گذشته نیروهای نظامی کشور را از مناطق کردنشین خارج کرد که در پی آن ترکیه عملیات خود را برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه آغاز کرد.

وی افزود: ترکیه در همین راستا به دنبال این بود که آوارگان سوری را در فضای رأس‌العین و تل ابیض، که‎ به عمق 30 و طول 120 کیلومتری است، اسکان بدهد که البته تحققش بسیار دشوار است و حتی امکان دارد ترکیب جمعیت را بر هم بزند. فعلاً هم به خاطر سیاست سانسور ترکیه و ارسال پارازیت روی ماهواره و همچنین مخدوش کردن اینترنت خبرهای چندانی در دست نیست تا بدانیم ترک‌ها چه مقدار در آن منطقه پیشروی کرده‌اند و به آن چیزی که هدف قرار داده‌اند رسیده‌اند یا نه.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: به سبب این قضیه، بعد از ماجرای داعش در کوبانی و مسائلی که برای یزیدی‌ها یا ایزدی‌ها اتفاق افتاد، خیلی از کردها کشته شدند و به همین دلیل افکار عمومی حساس شد. در نتیجه مساله کردها از 2014 در افکار عمومی مهم شد و به همین دلیل دولت‌ها نمی‌توانند نسبت به این تهاجم بی‌تفاوت باشند. این تصمیم اردوغان بعد از اجلاس سران ترکیه، ایران و روسیه در آنکارا اجرایی شد تا بتوان گفت اگر ایران مخالفت شدیدی با این مساله داشت، در همان نشست محورآستانه اعلام می‌کرد.

رحمان قهرمان‌پور در پایان سخنانش گفت: در واقع ایران با اصل تهاجم مشکل دارد،‌ اما از آنجا که نتیجه آن موجب تقویت دولت بشار اسد خواهد شد، بنابراین سیاست ایران طوری است که مخالفت چندان جدی‌ای ندارد. هرچند برخی از مقامات ایرانی رسماً به حمله نظامی ترکیه به کردهای سوری اعتراض کرده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها