کد خبر: 352648
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۸ ۱۳:۴۵:۰۰
| |

محسن غرویان، مدرس فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

سیاسی‌کاری اثر منبر را کم می‌کند/ منبر مردم تریبون خداست

محسن غرویان گفت‌: یک خطیب باید مراقب باشد تا روی منبر وارد موضوعات سیاسی نشود. چون در سیاست یکی تابع نظرات این حزب است و دیگری به آن حزب تعلق دارد و به همین دلیل ورود به مسائل جناحی و گروهی طبیعتاً ایجاد تفرقه خواهد کرد.

سیاسی‌کاری اثر منبر را کم می‌کند/ منبر مردم تریبون خداست
کد خبر: 352648
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۸ ۱۳:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید شمس - مدرس فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم با طرح این جمله که «منبر بلندگوی دین است» از خطبا خواست به خصوص در ایام عزاداری که منابر همه‌گیر می‌شوند از شأن منبر مراقبت کنند.

محسن غرویان در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین در همین راستا توضیح داد: منبر در نظر مردم تریبون خداست. آحاد مختلف ملت منبر را بلندگوی دینی می‌بینند و دین هم حرف خدا را می‌زند.

وی افزود: آنچه از روی منبرها گفته می‌شود،‌ جنبه شرع و شریعت دارد. پس آنچه از منبر منتقل می‌شود، بسیار حساس است. نکته مهم این است سخنران‌هایی که از روی منبر سخن می‌گویند، باید حرف‌هایی بزنند که یقین داشته باشند بر اساس حکم خداست و خداوند به آن حرف‌ها راضی است.

مدرس حوزه علمیه در ادامه با اشاره به بحث‌هایی که بر روی منبرها انجام می‌شود، گفت: البته منبری‌ها و خطبای ما مراقب هسستند تا خدای ناکرده حرفی غیرخدایی از لسان‌شان جاری نشود. اما متاسفانه این روزها شاهد هستیم گروهی از منبری‌ها حرف‌های مشکوک زیادی می‌گویند که این امر هم برای خطیب خطر بزرگی است و هم شأن منبر را خدشه‌دار می‌کند. اهل منبر باید بر روی مردم تاثیر مثبت بگذارند. اگر مردم را به صلح،‌ آشتی، خیرخواهی برای دیگری، تعاون و... دعوت می‌‌کنیم، پس به هیچ وجه نباید از بالای منبر اظهاراتی تفرقه‌انگیز مطرح کنیم. چون هر سخن بی‌ربط و غلطی که از منبر به گوش مردم می‌رسد، می‌تواند آنها را از هم دور و بذر کینه را در دل‌هایشان بکارد.

غرویان همچنین با اشاره به اینکه در ذات مسائل سیاسی تفرقه امری بدیهی است، ادامه داد: یک خطیب باید مراقب باشد تا روی منبر وارد موضوعات سیاسی نشود. چون در سیاست یکی تابع نظرات این حزب است و دیگری به آن حزب تعلق دارد و به همین دلیل ورود به مسائل جناحی و گروهی طبیعتاً ایجاد تفرقه خواهد کرد. در واقع سیاست‌زدگی دون شأن منبر است.

او در ادامه تاکید کرد: در منبر می‌توان درباره مسائل عمومی و همگانی‌ چون اهمیت مشارکت در انتخابات یا مسائل مربوط به حکومت و البته موضوعات مربوط به رابطه کشور با جهان وارد بحث شد. ورود به این مباحث نه تنها اشکال ندارد، بلکه در موضوع‌های مهم باعث انسجام می‌شود و هم‌صدایی را بیشتر می‌کند. نهایتاً چنین حالتی می‌تواند منشاء خیر، برکت و تاثیرات مثبت باشد.

محسن غرویان در پایان سخنانش گفت: منبر جایگاه پیامبران و اولیای دین است. حضرت محمد (ص) فرمودند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ»؛ یعنی من فقط برای مسائل اخلاقی مبعوث شدم. بنابراین تریبون‌های مذهبی فقط باید بار اخلاقی و موضوع‌های معنوی و انسان‌ساز بر مسائل دیگر غلبه داشته باشد. اگر هم ورود سیاسی لازم تشخیص داده شود، به شکل حداقلی باشد و حداکثر منبر به فرهنگ‌سازی اخلاقی، مسائل معنوی و عرفانی اختصاص داده شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها