کد خبر: 352807
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۶ ۱۴:۵۸:۲۰
| |

بر اساس اعلام سازمان ملل:

بالغ بر2500 غیرنظامی قربانی درگیری‌های 2019 افغاستان شدند/سپتامبر خونین‌ترین ماه

این سازمان گفته که در 9 ماه اول سال جاری میلادی در مجموع 2563 غیر نظامی در افغانستان کشته و 5676 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

بالغ بر2500 غیرنظامی قربانی درگیری‌های 2019 افغاستان شدند/سپتامبر خونین‌ترین ماه
کد خبر: 352807
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۶ ۱۴:۵۸:۲۰

اعتمادآنلاین| ‌ دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) اعلام کرد که تلفات غیرنظامیان در ربع سوم سال جاری میلادی (ژوئیه تا سپتامبر) در این کشور در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته 42 درصد افزایش یافته است. سازمان ملل از طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان خواسته که در جهت حفاظت از غیرنظامیان اقدامات فوری کنند.

این سازمان گفته که در 9 ماه اول سال جاری میلادی در مجموع 2563 غیر نظامی در افغانستان کشته و 5676 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

در گزارش سازمان ملل آمده است که تلفات غیرظامیان در ماه ژوئیه سال جاری به بالاترین سطح خود در مقایسه با تمام ماه‌ها در ده سال گذشته که این نهاد به ثبت آمار شروع کرده، رسیده است.

به گزارش بی بی سی، یوناما گفته در 9 ماه اول سال جاری میلادی 261 زن کشته و 662 نفر دیگر زخمی شده‌اند، همچنین در این مدت 631 کودک کشته و 1830 نفر دیگر زخمی برداشته‌اند. بنابراین 41 درصد از مجموع تلفات غیر نظامیان در این مدت را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

یوناما تصریح کرده که عامل بیشتر تلفات غیرنظامیان در سه ماه اخیر سال جاری میلادی "عناصر ضد دولتی" بوده‌اند.

در این گزارش آمده است که عناصر ضد دولتی عامل 62 درصد از تلفات غیر نظامیان در 9 ماه اول سال جاری میلادی بوده‌اند. در عملیات‌های نیروهای ضد دولتی 1207 غیر نظامی کشته و 3910 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

سازمان ملل همچنین اعلام کرده ماه سپتامبر، مرگبارترین ماه برای غیر نظامیان در افغانستان بود.

براساس این گزارش در عملیات‌های نیروهای طرفدار دولت کابل در این مدت 1149 غیر نظامی کشته و 1199 نفر دیگر زخمی شده‌اند؛ که این رقم 26 درصد افزایش نسبت به زمان مشابه در سال 2018 را نشان می‌دهد.

این نهاد اضافه کرده که یکی از دلایل تلفات غیر نظامیان در 9 ماه سال جاری میلادی عملیات‌های هوایی از سوی نیروهای طرفدار دولت بوده است.

تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان گفته تلفات غیرنظامیان در این کشور اهمیت گفتگوی درباره صلحی را برجسته می‌کند که منجر به آتش‌بس و یک توافق سیاسی دایمی برای پایان جنگ در افغانستان شود.

او می‌گوید: "راه دیگری وجود ندارد."

آقای یاماموتو گفته با توجه به افزایش تلفات غیر نظامیان نیاز است تا گروه‌های ذی‌ربط به حفاظت از غیر نظامیان توجه بیشتری کرده و در جریان عملیات‌های جنگی روش‌های شان را بازنگری کنند.

او در ادامه اضافه کرد: "تلفات غیر نظامیان به هیچ وجه قابل قبول نیست، مخصوصا در شرایطی که باور شایع بر این است که برای جنگ در افغانستان هیچ راه حل نظامی وجود ندارد."

در گزارش سازمان ملل آمده است که استفاده از مواد انفجاری تعبیه شده عامل اصلی تلفات غیر نظامیان بوده و 42 درصد مجموع تلفات را تشکیل می‌دهد.

براساس گزارش یوناما درگیری‌های زمینی 29 درصد و به دنبال آن آن حملات هوایی 11 درصد عامل تلفات غیر نظامیان بوده است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها