کد خبر: 352863
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ ۰۹:۴۷:۰۴
| |

علیرضا سلیمی، نماینده مجلس شورای اسلامی:

هیات‌رئیسه طرح شفافیت هزینه‌‌کردهای انتخاباتی کاندیداها را نگه داشته است

نماینده مجلس گفت: باید معلوم شود کاندیدا پول تبلیغات انتخاباتی را از کجا آورده است. چطور می‌شود که چند میلیارد برای مجلس هزینه کنند؟ از کجا می‌آورند؟ اسپانسرشان کیست؟ خود این احزاب از کجا پول می‌آورند؟ الان در کشور بعضی از احزاب ده‌ها میلیارد تومان در کل کشور هزینه می‌کنند.

هیات‌رئیسه طرح شفافیت هزینه‌‌کردهای انتخاباتی کاندیداها را نگه داشته است
کد خبر: 352863
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ ۰۹:۴۷:۰۴

اعتمادآنلاین| علیرضا سلیمی، نماینده مجلس شورای اسلامی درباره لزوم شفافیت هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها در زمان انتخابات بیان کرد: ما این بحث را در طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات آوردیم، شورای نگهبان به بخش‌هایی از این طرح ایراد گرفت و به مجلس بازگشت اما هیئت رئیسه متاسفانه دیگر این طرح را در دستور نگذاشت.

این عضو فراکسیون ولایی مجلس با تاکید بر اینکه اگر این قانون نهایی شود خیلی از مصیبت‌ها و نه مشکلات حل می‌شود، به طرح چند پرسش پرداخت و گفت: باید معلوم شود کاندیدا از کجا آورده است. چطور می‌شود که چند میلیارد برای مجلس هزینه کنند؟ از کجا می‌آورند؟ اسپانسرشان کیست؟ خود این احزاب از کجا پول می‌آورند؟ الان در کشور بعضی از احزاب ده‌ها میلیارد تومان در کل کشور هزینه می‌کنند. این احزاب به کجا وصل هستند؟ کدام شرکت‌ها به این‌ها کمک می‌کنند؟ اینجاست که رانت حزب آقایی را می‌گذارد به عنوان مدیرعامل شرکت، شرکت هم به او حال می‌دهد. باید معلوم شود.

نماینده مردم محلات ادامه داد: به عنوان مثال آقای روحانی رئیس‌جمهور بود، از جا آورد؟ این همه در کشور هزینه کرد؟ چه اشکالی دارد که مشخص شود؟ آقای روحانی در هر شهری و در هر کوی و برزنی ستاد داشت، پولش را از کجا آورد؟ باید از آن بزرگ‌ها شروع شود، کوچک‌ها هم می‌شود حل کرد. آقای روحانی در کل کشور خرج کرده، حالا بگیریم یک حوزه انتخابیه، آقای روحانی از کجا آورد؟ چه کسی به او پول داده است؟

این نماینده اصولگرای مجلس دهم در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توانیم به کمک نهادهای ناظر از هزینه‌کردهای غیرشفاف برخی کاندیداها پیشگیری و از ادامه فعالیت‌شان جلوگیری کنیم؟، گفت: شورای نگهبان بالاخره باید ورود پیدا کند، او هم ابزار قانونی می‌خواهد. مجلس هنوز ابزار قانونی آن را فراهم نکرده است. ما طرح را آوردیم به شورای نگهبان رفت و این شورا به مواد دیگری از این طرح ایراد گرفت نه در این بحث. الان به مجلس برگشته است و هیئت رئیسه مجلس بالاخره آن را نگه داشته است.

سلیمی گفت: باید ابزار فراهم شود. بعد از انتخابات اگر کسی هزینه کرد (و هزینه‌اش شفاف نبود) شورای نگهبان نباید اعتبارنامه‌اش را به مجلس بفرستد، همینجا باید ایراد بگیرند. یکی از راه‌هایش همین است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان اجازه این کار را دارد؟، گفت: اگر این قانون که آوردیم تصویب شود شورای نگهبان می‌تواند این کار را انجام دهد منتها قانون را در مجلس نگه داشته‌اند. هروقت هیئت رئیسه بفرستد این طرح به صحن می‌آید. چند بار هم به هیئت رئیسه تذکر داده‌ایم.

این عضو فراکسیون ولایی مجلس در پاسخ به این سوال که چه نهادهای دیگری می‌توانند این کنترل‌ها را اعمال کنند و این امر را چقدر ضروری می‌دانید؟، گفت: شورای نگهبان می‌تواند. آقای روحانی می‌گوید شورای نگهبان قضاوت‌کننده نیست. آقای روحانی می‌گوید که شورای نگهبان مثلا در مورد هزینه‌های انتخاباتی ورود پیدا نکند و قضاوت نکند، چون آقای رئیس‌جمهور می‌داند اگر شورای نگهبان به این موارد ورود پیدا کند خیلی از کسانی که وابسته به دولت هستند دست‌شان رو می‌شود. به همین‌ خاطر به شورای نگهبان گیر می‌دهد که این شورا ورود پیدا نکند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها