کد خبر: 353005
|
۱۳۹۸/۰۷/۳۰ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ارتش آمریکا به دنبال تفنگ‌های هوشمند/ آیا سلاح‌های هوشمند وارد بازار می‌شوند؟

ارتش آمریکا قصد دارد با کمک گرفتن از تکنولوژی‌های پیشرفته، سلاح آینده سربازان خود را تولید کند. سلاح‌های کمری و مسلسل‌های هوشمند قرار است علاوه بر اولین سیستم‌‌عامل‌های تعبیه‌شده کامپیوتری، به تکنولوژی بلاک‌چین، سیستم ضدحریق و... مجهز شوند.

ارتش آمریکا به دنبال تفنگ‌های هوشمند/ آیا سلاح‌های هوشمند وارد بازار می‌شوند؟
کد خبر: 353005
|
۱۳۹۸/۰۷/۳۰ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شهاب غدیری - سلاح کمری که می‌تواند درخواست حمله هوایی کند. دوربین مسلسلی که به کامپیوتر مجهز است و می‌تواند هر کسی را نشانه بگیرد. حتی سلاح‌های گرمی که هر حرکتی را اندازه می‌گیرند و ضبط می‌کنند؛ از زاویه لوله تفنگ گرفته تا لحظه دقیق شلیک گلوله. این داده‌ها و اسناد دیجیتالی پلیس از تیراندازی‌ می‌توانند در اختیار مراجع قضایی قرار گیرند. تمام این قابلیت‌ها و مزایا را می‌توان با ورود تکنولوژی‌های جدید در سلاح‌های موجود تصور کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ، به نقل از رویترز، استفاده از فناوری اطلاعات در سلاح‌های گرم مدت‌هاست که با مخالفت مالکان سلاح و مقامات قضایی ایالات متحده مواجه است. این افراد نگران هک شدن این سلاح‌ها یا خراب شدن‌شان در موقعیتی نامناسب یا افزایش کنترل دولت بر آنها هستند.

کاور

اما ارتش آمریکا قصد دارد با کمک گرفتن از تکنولوژی‌های پیشرفته سلاح آینده سربازان خود را تولید کند و در این مسیر چنین نگرانی‌هایی کاملاً بی‌ربط تلقی خواهند شد. ارتش ایالات متحده در این مسیر گام‌هایی رو به جلو برداشته است.

یک شرکت که به دنبال عقد قرارداد با ارتش است هم‌اکنون روی سیستم‌عاملی کار می‌کند که قابلیت نصب روی سلاح را داشته باشد. همچنین این سیستم قرار است به اپلیکیشن‌هایی برای مقامات قضایی و شهروندان مجهز شود که احتمالاً مجادلات فعلی در آمریکا درباره امنیت سلاح را نیز تغییر خواهد داد.

ملویک اسمیت

ملویک اسمیت 41 ساله است. او مالک اصلی Dimensional Weapons Systems قلمداد می‌‌شود، شرکتی که ادعا می‌کند نخستین پتنت سلاح‌های گرم مبتنی بر بلاک‌چین را ثبت کرده است. آقای اسمیت می‌گوید: «شما می‌توانید با چسباندن آی‌فون به سلاح کارکرد آن را بیشتر کنید. با این حال ما به معنای واقعی کلمه اولین سیستم‌عامل تعبیه‌شده جهان را معرفی می‌کنیم.»

به گفته اسمیت، این سیستم می‌تواند سرانجام اپلیکیشن‌های دیگری را نیز بیفزاید که از جمله آنها تکنولوژی «تفنگ هوشمند» است. این تکنولوژی می‌تواند امکان استفاده سلاح را صرفاً برای یک نفر محدود کند و دست‌کم به لحاظ نظری، مانع شلیک تصادفی آن توسط کودکان یا استفاده غیرقانونی آن در صورت سرقت شود.

سلاح هوشمند 2

به گفته یک سرمایه‌گذار علاقه‌مند به تکنولوژی، قراردادهای ارتش می‌تواند «در عرض یک شب بازار بزرگی را خلق کند». تروِر نایلسون، مدیرعامل پلتفرم سرمایه‌گذاری‌های آی(اکس): «ما برای حل مشکل خشونت با سلاح به فناوری‌های مخرب نیاز داریم.»

سلاح آینده

ارتش آمریکا قصد دارد «سلاح‌‌های جوخه‌ نسل آینده»‌اش- تفنگ‌ها و مسلسل‌ها- به نوعی «ریل هوشمند» مجهز شوند؛ یک واسط کاربری برای ارتباطات و انتقال قدرت بین سلاح آنالوگ و فناوری دیجیتالی.

سلاح هوشمند 3

ارتش ایالات متحده سه گزینه نهایی برای این قرارداد انتخاب کرده‌ که قرار است سال آینده جایزه‌ای را دریافت کنند: «جنرال دینامیکس»، شرکت پیمانکار دفاعی؛ «سیگ سائر»، تولیدکننده سلاح گرم؛ و مجتمع شرکت‌های صنعتی «تکسترون».

افزون بر این، ارتش آمریکا اکنون به دنبال شرکایی است که نیازهای خود را در حوزه فناوری اطلاعات (IT) رفع کند.

نخست، ارتش به شریکی برای احداث سیستم کنترل حریق (FC) نیاز دارد. این سیستم سلاح سرباز را به سیستم‌های دیگر مرتبط می‌کند تا اپراتور روی اهداف قفل شود و همزمان شرایط جوی و مقدار بُرد سلاح را اندازه‌گیری کند. این کار پیشتر برای سیستم‌های بزرگ‌تری چون تسلیحات توپخانه‌ای و ضدهوایی استفاده شده بود، نسخه‌های اولیه برای سلاح‌های کمری و مسلسل نیز قرار است در چهارم نوامبر رونمایی شود.

دوم، ارتش انتظار دارد تا پایان سال، شرکت IDEA نیز نسخه‌های اولیه خود را عرضه کند؛ محصولاتی خلاقانه با پایان باز که تنها محدود به تکنولوژی‌هایی می‌شود که مهندسان امکان نصب آنها روی چیپ‌ الکترونیکی را داشته باشند.

شرکت «Dimensional Weapons Systems» قصد دارد با سیستم‌عامل «کمِلوت» در هر 2 زمینه ذکرشده برای عقد قرارداد با ارتش وارد رقابت شود. این شرکت ادعا می‌کند سیستم‌عامل آنها به دلیل استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین غیرقابل هک است و داده‌های خود را به صورت غیرمتمرکز مدیریت می‌کند تا از ارزهای دیجیتالی نظیر بیت‌کوین محافظت کند.

سلاح هوشمند 5

اسمیت می‌گوید تکنولوژی او از همه لحاظ یک سلاح را ذخیره می‌کند؛ از زاویه هدف‌گیری گرفته تا زمان دقیق شلیک هر گلوله. با این کار مدرک دیجیتالی ضبط‌شده را می‌توان برای تمرین یا تحقیقات استفاده کرد. این سیستم همچنین می‌تواند سلاح را برای هرگونه خرابی یا تعویض قطعه معاینه کند.

سلاح هوشمند 6

اسمیت در ادامه اضافه کرد هیچ شرکت دیگری که برای تکنولوژی‌های افزوده روی سلاح با ارتش قرارداد بسته است به صورت علنی نام خود را افشا نکرده‌، زیرا این شرکت‌ها نمی‌خواهند در محیط به شدت رقابتی بازار، مقاصد و اهداف خود را علنی کنند.

تعلیق خلاقیت

تکنولوژی تفنگ هوشمند دست‌کم 2 بار صنعت سلاح‌های گرم را دچار تشنج کرد.

شرکت تولید اسلحه «اسمیت و وسون» صرفاً به دلیل بازی با ایده تفنگ هوشمند در سال 2000، به دنبال خشمی که بین مالکان سلاح و صنعت سلاح‌های گرم برانگیزاند، تا مرز ورشکستگی پیش رفت.

شرکت آلمانی «آرماتیکس» در سال 2014، در پی تحریم تفنگ‌های هوشمند کم‌عمر این شرکت از سوی حامیان حقوق سلاح در آمریکا، عملاً از صنعت تولید سلاح خارج شد. علت این اقدام نامطمئن بودن سلاح و مخالفت با قانون وضع‌شده در نیوجرسی بود که عرضه این سلاح را در تمام فروشگاه‌های سلاح الزامی می‌کرد.

سلاح هوشمند 7

همچنین یکی دیگر از دلایل تعلیق توسعه تفنگ‌های هوشمند کمبود سرمایه‌گذاری است. بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌‌ متعهد به عدم سرمایه‌گذاری در صنعت سلاح گرم هستند و دیگر صندوق‌ها می‌خواهند پیش از سرمایه‌گذاری یک نسخه اولیه و کارآمد را مشاهده کنند.

به گفته یک سخنگوی ارتش، تعداد زیادی از فروشندگان در زنجیره تامین، از استارت‌آپ‌ها گرفته تا پیمانکاران بزرگ دولتی، برای همکاری ابراز تمایل کرده‌اند.

نایلسون معتقد است: «نوآوری از افرادی خارج نمی‌شود که صد سال است یک محصول را تولید کرده‌اند. هر کسی که این کار را انجام دهد شرکت عظیمی خواهد ساخت.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها