کد خبر: 353038
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ ۱۷:۰۱:۱۷
| |

برای سومین سال متوالی:

شاعران و نویسندگان ایرانی اربعین را در کربلا روایت کردند

برای سومین سال متوالی جمعی از اهالی قلم در قالب کاروان شاعران و نویسندگان ایرانی به روایتگری کربلا در اربعین پرداختند.

شاعران و نویسندگان ایرانی اربعین را در کربلا روایت کردند
کد خبر: 353038
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ ۱۷:۰۱:۱۷

اعتمادآنلاین| برای سومین سال متوالی ست که جمعی از شاعران و نویسندگان ایرانی از شهرهای مختلف ایران گرد هم می آیند و با علم «کاروان شاعران و نویسندگان ایرانی» به خیل عظیم راه پیمایی اربعین می پیوندند. امسال، 80 شاعر و نویسنده شناخته شده و جوان با حمایت حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی و با مدیریت آقایان مهدی درویش و محمدرضا وحیدزاده راهی عتبات عالیات شدند.

مراسم بدرقه از این کاروان، روز چهارشنبه 17 مهر ماه با حضور محسن مومنی شریف، ریاست حوزه هنری، حاج سعید حدادیان شاعر و ذاکر اهل بیت و جمع دیگری از شاعران و نویسندگان در محل حوزه هنری تهران انجام پذیرفت.

کاروان شاعران و نویسندگان ایرانی از تهران به سوی مرز خسروی حرکت کرده و راهی سرزمین عراق شدند. نخستین مقصد این کاروان، شهرهای کاظمین و سامرا و زیارت قبور مطهر امامان بزرگوار مدفون در این دو شهر بود. بعد از زیارت عتبات مقدس این دو شهر، مقصد بعدی کاروان شاعران و نویسندگان ایرانی، شهر مقدس نجف و مشرف شدن به بارگاه ملکوتی حضرت امیرالمومنین علی (ع) بود.

شب شعر در نجف


نخستین برنامه ای که به همت بعثه مقام معظم رهبری برای این کاروان در نظر گرفته شده بود، شب شعر اربعین در موکب «صافی صفی» در شهر نجف الاشرف بود. در این شب شعر، شاعران کاوران اشعار خود در مدح و مرثیه ی اهل بیت عصمت و طهارت خواندند و این جلسه، با استقبال پرشور مخاطبان و اهالی ادبیات قرار گرفت. بعد از یک روز اقامت در جوار امیرمومنان (ع)، کاروان شاعران و نویسندگان ایرانی شهر نجف را به مقصد نخستین عمود از مسیرپیمایی اربعین ترک کردند.

پرچم‌های فیروزه‌ای


طریق حسین (ع) از ابتدای اتوبان شهر نجف به سمت کربلا و از عمود شماره یک آغاز می شود. با تقسیم بندی 1452 عمود، شاعران و نویسندگان این مسیر را در سه روز پیمودند. بعد از هر روز راه پیمایی، در مواکب بین راه استراحت و تجدید قوا می کردند و در این بین، به صورت خودجوش، گعده های ادبی نیز بین شاعران و نویسندگان حاضر در این کاروان تشکیل می شد. از نکات جالب امسال این کاروان ادبی، پرچم‌ها، پارچه‌ها و سربندهای متحدالشکل و یک‌رنگی بود که با خود حمل می‌کردند. رنگ انتخابی کاروان «فیروزه‌ای» بود. رنگی که از رنگ‌های اصلی فرهنگ و هنر ایرانی و یادآور اماکن خاص تاریخی مذهبی در ایران است. در مسیر کربلا انتخاب این رنگ و این پرچم‌ها چهره متمایز و زیبایی به کاروان شاعران و نویسندگان ایرانی داده بود. همچنین مدیریت کاروان پیکسل‌های زیبایی نیز با تصاویر بزرگان و علمای ایران و عراق و همچنین لوگوی کاروان تهیه کرده بود که زینت‌بخش کوله‌های اعضای کاوران بود.

عمود 1452، مقابل حرم حضرت عباس ع


تعدادی از شاعران و نویسندگان حاضر در این سفر، «سفر اولی» بودند، و حال منقلب ایشان هنگام نمایان شدن حرم حضرت عباس (ع)، همه ی کاروان را تحت تاثیر قرار می داد. کاروان شاعران و نویسندگان ایرانی، بعد از گذشت پنج روز از این سفر معنوی، به سرزمین آیه‌های خونین، کربلا رسیدند و غبار راه عشق بر تنشان نقره اندود بود که به زیارت دردانه ی پیغمبر (ص)، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و علمدار کربلا، حضرت ابوالفضل عباس (ع) مشرف شدند.

شب‌های شعر در کربلا


دو برنامه ی ویژه برای شاعران در شهر کربلا در نظر گرفته شده بود که با استقبال چشمگیر علاقمندان شعر آیینی همراه بود. یکی از آن برنامه ها شب شعر اربعین با حضور شاعران آیینی مهمان و شاعران کاروان ایرانی در سالن اجتماعات هتل «علی الدور» شهر کربلا برگزار شد. برنامه ی ویژه دیگر کاروان شاعران و نویسندگان ایرانی، شب شعر ویژه بانوان در حرم مطهر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بود.

گفتنی ست در این کاروان شاعران چون، مصطفی محدثی خراسانی، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین انصاری نژاد، حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد زمانی، دکتر عباس احمدی، مهدی جهاندار، مهدی زارعی، محمدرضا وحیدزاده، مبین اردستانی، سعید تاجمحمدی، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی خانمحمدی، شهریار شفیعی، محمد میرزایی بازرگانی، محمد خادم، محمد حسین مهدویان، رضا ابوذری، امیر حسین خوشرو، علی سلیمانیان، احسان معبودی، محمد حسین رحیمی، علی نورالدینی، احسان نرگسی، رضا یزدانی، احد ارسالی، علیرضا سمیعی، محمد خواجه، محمد علی خاکسار دوست، منصور قاسمی و بانوان شاعری چون، خانم ها عالیه مهرابی، ایمان طرفه، فاطمه نانی زاد، بشری صاحبی، ملیحه سادات قاضی، آرزو ارجمند، زهرا غفاری، الهام فرجی، فهیمه رستگار پناه، عاطفه گودرزی، کوثر علوی طباطبایی، سایه رحیمیان نعیم، مینا شیرخان، زهرا محبیان، فاطمه حق بین، زهرا سادات براتی، فائزه سالاری، زهرا سپهکار، منصوره محبی، زهرا غفاری، سعیده کرمانی، سیده فاطمه مظلومی، طیبه یونسی، زهرا شرفی، زهرا جودکی، عفت نظری، معصومه اسدیان، زهرا خلیلی، نعمیه وافی، مریم قائدی، فرزانه شفیعی، ملیحه رجایی، شکوفه رضایی و میترا سادات دهقانی، حضور داشتند.


از نویسندگانی که در این کاروان حضور داشتند می توان به علی اصغر عزتی پاک، ابراهیم اکبری دیزگاه، محمد قائم خانی، سید حسین موسوی نیا، حامد جلالی و خانم ها مرضیه نفری، سیده مریم بازرگانی، مریم مطهری و معصومه صفایی اشاره کرد.


از نتایج ادبی این کاروان، می توان به سرودن چند قصیده اربعینی توسط شاعران اشاره کرد و داستان نویسان این کاروان نیز در روزهای آتی مجموعه داستان کوتاه گروهی خود با موضوع اربعین را منتشر خواهند کرد. همچنین مستندی نیز از این سفر ادبی و آیینی در دست تهیه است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها